Secţiuni » Arii de practică » Protective » Dreptul Uniunii Europene
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Banner BA-02
Dreptul Uniunii Europene Jurnalul Oficial al Uniunii Europene SELECTED

Protejarea datelor cu caracter personal ale cetățenilor europeni în contextul alegerilor

8 februarie 2019 | Raluca ONUFREICIUC
Raluca Onufreiciuc

Raluca Onufreiciuc

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 47 din 6 februarie 2019 a fost publicat rezumatul Avizului Autorității Europene pentru Protecția Datelor referitor la pachetul Comisiei privind alegerile europene libere și corecte.

Context

În perspectiva alegerilor pentru Parlamentul European din luna mai 2019 și a celor peste 50 de alegeri prezidențiale, naționale, locale sau regionale care vor avea loc în statele membre până în anul 2020, Comisia Europeană a adoptat, o serie de măsuri pentru a asigura un cadru de desfășurare al alegerilor europene în mod liber, corect și transparent, recomandând inclusiv impunerea unor sancțiuni în cazul în care datele cu caracter personal ale cetățenilor sunt utilizate în mod ilegal, pentru a influența rezultatul alegerilor. Acest pachet de securitate, alcătuit dintr-o propunere legislativă și 3 măsuri nelegislative, împreună cu recomandările și eforturile de combatere a dezinformării online, vin în completarea tuturor acțiunilor întreprinse de Comisie pentru a consolida protecția datelor cu caracter personal și securitatea cibernetică în Uniunea Europeană.

Propunerile și măsurile urmărite

1. Instituirea unei proceduri de verificare a încălcărilor normelor de protecție a datelor cu caracter personal în contextul alegerilor pentru Parlamentul European, ca urmare a modificării Regulamentului (UE, Euratom) nr. 1141/2014 printr-o propunere de regulament al Parlamentului European și al Consiliului.

Scopul acestor modificări este de a descuraja și de a da un semnal de alarmă partidelor politice europene sau fundațiilor politice europene cu privire la gravitatea utilizării rezultatelor încălcării normelor de protecție a datelor cu caracter personal pentru a influența în mod deliberat rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European. În acest sens, partidele sau fundațiile politice europene riscă sancțiuni financiare de până la 5% din bugetul lor anual la care se adaugă imposibilitatea de a solicita finanțare din bugetul general al Uniunii Europene în anul în care a fost impusă penalitatea.

Pentru ca regimul sancționator menționat să fie eficient și util, Comisia recomandă ca autoritățile naționale de supraveghere a protecției datelor[1] înființate în baza Regulamentului general privind protecția datelor cu caracter personal să informeze imediat și proactiv Autoritatea pentru partidele politice europene și fundațiile politice europene în legătură cu orice decizie prin care se constată că o persoană fizică sau juridică a încălcat normele aplicabile privind protecția datelor cu caracter personal, dacă rezultă din această decizie sau există alte motive întemeiate să se considere că încălcarea este legată de activități politice desfășurate de un partid politic european sau de o fundație politică europeană în contextul alegerilor pentru Parlamentul European.

În această situație, Autoritatea pentru partidele politice europene și fundațiile politice europene (în continuare „AEPD”):

a. sesizează Comitetul de personalități independente [2] cu privire la acest caz;

b. solicită un aviz fără întârzieri nejustificate și în termen de cel mult o lună de la luarea deciziei de către autoritatea de supraveghere.

Comitetul emite acest aviz, într-un termen scurt și rezonabil stabilit de către AEPD, prin care evaluează dacă partidul politic european sau fundația politică europeană în cauză a influențat sau a încercat în mod deliberat să influențeze rezultatul alegerilor pentru Parlamentul European profitând de acea încălcare.

2. În privința comunicării privind asigurarea alegerilor europene libere și corecte și a orientărilor Comisiei privind aplicarea legislației Uniunii în materie de protecție a datelor în contextul desfășurării acestora, AEPD recunoaște, în concluziile rezumatului, rolul platformelor de social media în promovarea unui mediu online mai transparent, mai demn de încredere și mai responsabil ținând cont de faptul că este „important ca toți actorii implicați în procesele electorale să înțeleagă cu claritate modul în care pot pune în aplicare cât mai bine regulile de protecție a datelor” în contextul aplicarii lor pentru prima dată în an electoral.

3. În legătură cu recomandarea privind rețelele de cooperare în materie de alegeri, transparența și protecție online împotriva incidentelor de securitate cibernetică și a campaniilor de dezinformare în contextul alegerilor pentru Parlamentul European, AEPD „recunoaște recomandarea către statele membre de a efectua o evaluare cuprinzătoare a riscurilor asociate alegerilor pentru Parlamentul European, din perspectiva identificării potențialelor incidente cibernetice care ar putea afecta integritatea procesului electoral și subliniază caracterul urgent al acestei chestiuni”.


[1] A se vedea expunerea de motive a Propunerii de regulament de modificare a Regulamentului  (UE, Euratom) nr. 1141/2014.
[2] Potrivit dispozițiilor art. 11 din Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1141/2014, Comitetul de personalități independente este alcătuit din șase membri numiți de către Consiliul, Comisia și Parlamentul European. Aceștia sunt selectați pe baza calităților lor personale și profesionale și nu sunt deputați în Parlamentul European, membri ai Consiliului sau ai Comisiei, nu dețin mandate electorale și nu au calitatea de reprezentanți sau funcționari ai Uniunii Europene și nici de actual sau fost angajat al unui partid politic european sau al unei fundații politice europene.


Av. drd. Raluca Onufreiciuc
Associate SĂVESCU & ASOCIAȚII

Citeşte mai mult despre , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership  
 

© 2003-2024 JURIDICE.ro
Despre noi  Website map  Servicii  Contact
Privacy  Politica  Utilizare  Publicare  Parteneri