O situație juridică ciudată privind numirea ex-agentului României la CEDO
16 februarie 2019 | Floriana JUCAN
Potrivit art. 2 alin. (1) al Hotărârii Guvernului nr. 868/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agentului guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), cu modificările ulterioare, „Agentul guvernamental este numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului afacerilor Externe, cu avizul ministrului Justiţiei”. Legea 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului, la art. 19 dispune că „în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin Prim-ministrului emite decizii, în condițiile legii.” În același timp, în conformitate cu dispozițiile art 11 al legii 24/2000 privind normele de tehnică legislativă, „în vederea intrării lor în vigoare… deciziile primului-ministru… se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.” Regulamentul privind procedurile pentru adoptarea actelor guvernamentale, adoptat inclusiv în aplicarea acestei legi, menționează și consecința evidentă că deciziile nepublicate nu produc efecte ca și când ar fi inexistente. (art. 31.1. „…Nepublicarea atrage inexistența deciziilor.”)
Singurele documente care exista referitoare la aceasta numire sunt un Ordin de ministru, semnat de Andrei Marga, ministru de Externe la acea vreme, un aviz al ministrului Justiției, Titus Corlățean, și un Memorandum semnat de Premierul Victor Ponta, care conducea Executivul la acea dată. Niciunul din aceste documente însã nu reprezintă DECIZIA Prim-ministrului, actul prevazut de lege prin care agentul guvernamental poate reprezenta statul român la CEDO, se arată în articolul menționat.
Am formulat întrebarea: Ce valoare și ce efecte au, în lipsa unei numiri legale, actele semnate și demersurile juridice făcute de Catrinel Brumar ca agent al statului român la CEDO? și am primit următoarele răspunsuri:
Cancelaria Prim-ministrului: „Cu toate că prevederile legale stabileau limpede modalitatea de numire în această funcție, respectiv prin decizie a prim-ministrului, în anul 2012, printr-un act intern, elaborat la nivelul Ministerului Afacerilor Externe și aprobat de prim-ministrul României, doamna Catrinel Brumar a fost desemnată Agentul guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului. În consecință, au fost încălcate prevederile legale referitoare la numirea în funcția de agent guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cazul doamnei Catrinel Brumar.”
Titus Corlățean, fostul ministru al Justiției, care a avizat pozitiv numirea doamnei Catrinel Brumar: „Mă surprinde faptul că nu a existat o decizie a Prim-ministrului. Nu-mi dau seama ce consecințe juridice ar putea să aibă numirea viciată a doamnei Brumar, în bine sau în rău. Ar fi păcat ca anumite victorii ale statului român, obținute la CEDO, să se piardă. Mai ales în privința Legii 165 privind restituirea imobilelor naționalizate. Sunt rezervat la acest moment în privința altor comentarii.”
Profesorul Corneliu Bârsan, fost judecător CEDO: „Această situație, este total stranie, neobișnuită! Ea poate conduce la o anchetă administrativă cel puțin, dacă nu chiar la una penală. Cât privește efectele față de terți, oricare ar fi aceștia, cred că se aplică vechiul principiu al validării efectelor unei puternice aparențe în drept – error communis facit jus – astfel că actele îndeplinite chiar de un funcționar public numit în condiții de nelegalitate își vor produce efectele prevăzute de lege. Repet, este vorba, cred, despre validarea efectelor aparenței în drept.”
Ministrul de Externe de la vremea respectivă, Andrei Marga, și fostului agent guvernamental, Catrinel Brumar, nu au dat un răspuns, până la momentul publicării articolului.
Floriana Jucan, QMagazine
* pentru detalii a se vedea articolul publicat în Qmagazine
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro