Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

ÎCCJ. Dezlegarea unor chestiuni de drept. Personalul încadrat în sistemul public de asistenţă socială
18.02.2019 | Andrei PAP


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019
Andrei Pap

Andrei Pap

În Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 127 din 18 februarie 2019 a fost publicată Decizia nr. 78/2018 privind examinarea sesizării formulate de Curtea de Apel Cluj – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la dezlegarea unor chestiuni de drept.

I. Titularul şi obiectul sesizării

Prin Încheierea din 18 iunie 2018, pronunțată în Dosarul nr. 1.188/112/2017, Curtea de Apel Cluj – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal a dispus sesizarea Înaltei Curți de Casație și Justiție, în baza art. 519 din Codul de procedură civilă, în vederea pronunțării unei hotărâri prealabile cu privire la dezlegarea chestiunilor de drept anterior menționate.

II. Analiza Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie

ÎCCJ – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, examinând sesizarea formulată de Curtea de Apel Cluj – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal, în vederea pronunţării unei hotărâri prealabile, a subliniat următoarele:
[…]

69. Potrivit dispozițiilor art. 116 din Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală, cu modificările și completările ulterioare, secretarul unității administrativ-teritoriale, în speță comuna Livezile, este funcționar public de conducere, cu studii superioare juridice sau administrative, și îndeplinește atribuțiile prevăzute la art. 117 din lege, precum și alte atribuții prevăzute în legi speciale.

70. Atribuțiile prin care secretarul comunei răspunde de realitatea și legalitatea operațiunilor de stabilire a dreptului la ajutor social, inclusiv a cuantumului acestuia care se referă la verificarea și vizarea documentelor necesare, anterior emiterii dispoziției de către primar, sunt incluse în cele prevăzute prin legi speciale, ca urmare a funcției sale de conducere, a calității de secretar al unității administrativ-teritoriale.

71. Prin art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2014 privind salarizarea personalului din cadrul sistemului public sanitar și sistemului public de asistență socială în anul 2015 și art. II din Legea nr. 293/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015 s-a majorat cuantumul funcției de bază, salariile funcției de bază cu 100 lei, față de luna decembrie 2014 și cu 25% față de luna septembrie 2015.

72. Conform art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2014 privind salarizarea personalului din cadrul sistemului public sanitar și sistemului public de asistență socială în anul 2015, prin sistemul public de asistență socială se înțelege, în conformitate cu prevederile Legii nr. 292/2011, și serviciile publice de asistență socială de la nivelul comunelor.

73. Întrebarea legitimă care se pune în această situație este dacă secretarul comunei ce exercită atribuțiile prevăzute de Legea asistenței sociale nr. 292/2011 poate fi considerat personal din cadrul sistemului public de asistență socială, care beneficiază de majorările salariale dispuse prin cele două acte normative sus-arătate.

74. Potrivit art. 41 alin. (1) din Legea nr. 292/2011, serviciile sociale, acordate și administrate de către autoritățile administrației publice locale, se înființează prin hotărâre a consiliului local și pot fi organizate ca structuri cu sau fără personalitate juridică.

75. În speță, se discută serviciile publice fără personalitate juridică ce sunt organizate ca unități de asistență socială în cadrul aparatului de specialitate al primarului, la nivelul comunei, în temeiul art. 113 alin. (4) din Legea nr. 292/2011.

76. La capitolul VI din Legea nr. 292/2011, intitulat „Personalul din sistemul de asistență socială”, se prevede că personalul angajat în cadrul serviciilor sociale, precum și cel din cadrul serviciilor publice de asistență socială este personal contractual și, prin excepție, persoanele cu funcție de conducere din cadrul serviciilor publice de asistență socială, precum și personalul cu atribuții în realizarea și elaborarea strategiilor și planurilor anuale de acțiune, în colectarea și administrarea bazelor de date, în contractarea serviciilor sociale, administrarea resurselor umane și a activităților economico-financiare și de consiliere juridică pot fi încadrate ca funcționari publici în condițiile Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

77. Secretarul comunei coordonează compartimentul de asistență socială, iar funcția publică de conducere este deținută în virtutea încadrării sale și a obligațiilor pe care legea le-a stipulat pentru aceasta.

78. Secretarul comunei nu este conducătorul compartimentului de asistență socială în sensul Legii nr. 188/1999, nu ocupă funcția de director, director executiv, director adjunct etc.

79. De altfel, în preambulul Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 70/2014 s-a constatat necesitatea majorărilor salariale pentru personalul medico-sanitar și de asistență socială, care beneficiază de venituri sociale care nu îl motivează, astfel că s-a hotărât asigurarea unei remunerații mai atractive pentru aceste categorii de personal, din care, cu certitudine, nu face parte și secretarul comunei.

80. Personalul de asistență socială are ca atribuții efectuarea unor operațiuni tehnico-administrative în acest domeniu, în timp ce secretarului îi revine obligația legală de a coordona compartimentul și nu i se cuvin majorările salariale.

81. Numai personalul de conducere încadrat în cadrul compartimentului de asistență socială poate pretinde majorarea cuantumului brut al indemnizației de bază, deoarece acesta este inclus la capitolul VI din Legea nr. 292/2011, în timp ce secretarul comunei îndeplinește sarcinile funcției pe care o ocupă și care se circumscriu celor de avizare pentru legalitate, coordonare sau alte atribuții prevăzute de lege.

82. În concluzie, rezultă că secretarul comunei nu face parte din personalul public de asistență socială, deoarece textele legale incidente nu permit ca secretarul comunei în condițiile exercitării atribuțiilor sale prevăzute de art. 12 alin. (5) din Legea nr. 461/2001 și art. 24 alin. (1) și (2) din Hotărârea Guvernului nr. 50/2001 să fie considerat personal din cadrul sistemului public de asistență socială pentru a putea să beneficieze de majorările salariale dispuse prin art. 1 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2014 și art. II din Legea nr. 293/2015.

Pentru considerentele expuse, ÎCCJ – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept a considerat că se impune admiterea sesizării, pronunţând următoarea soluţie:

„Admite în parte sesizarea formulată de Curtea de Apel Cluj – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal, în Dosarul nr. 1.188/112/2017, privind pronunțarea unei hotărâri prealabile și, în consecință, stabilește că:

În interpretarea dispozițiilor art. 1 alin. (1) și art. 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2014, art. II din Legea nr. 293/2015 cu referire la atribuțiile prevăzute de art. 12 alin. (5) din Legea nr. 416/2001 și art. 24 alin. (1) și (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001, secretarul comunei nu face parte din personalul încadrat în sistemul public de asistență socială.

Respinge, în rest, sesizarea ca inadmisibilă.

Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă.

Pronunțată în ședință publică astăzi, 12 noiembrie 2018.”

Avocat Andrei Pap
PAP | law office

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate