Secţiuni » Arii de practică » Business » Cyberlaw
Cyberlaw
CărţiProfesionişti

Propunerea de directivă de renunțare la schimbarea sezonieră a orei
20.02.2019 | Elena ALBU

Secţiuni: Content, Cyberlaw, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, Life
JURIDICE - In Law We Trust
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 62 din 15 februarie 2019, a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European și propunerea de directivă a Parlamentului European și a Consiliului de renunțare la schimbarea sezonieră a orei și de abrogare a Directivei 2000/84/CE.

Comitetului Economic și Social European consideră interesantă propunerea Comisiei Europene de renunțare la schimbarea sezonieră a orei, stabilită în Directiva 2000/84/CE, dar semnalează o serie de limitări importante referitoare la metode, termene și conținut. Comitetul consideră că este foarte important să se acorde mai mult timp pentru dezbatere și analiză, pentru a se ajunge la un consens amplu, veritabil între cetățeni și pentru a obține sprijinul unanim al tuturor statelor membre. Acești factori sunt esențiali dacă se dorește punerea în aplicare eficientă și armonizată a propunerii.

Comitetul consideră că metoda utilizată de Comisie – o consultare publică online desfășurată între iulie și august 2018 – oferă informații interesante despre așteptările unei părți din populația Europei, dar nu este singurul instrument disponibil pentru a evalua opinia publică. Având în vedere numeroasele consecințe pe plan politic, economic și social, ar fi trebuit implicate și consultate în mod corespunzător societatea civilă organizată și un număr mai mare de state membre înainte de prezentarea propunerii.

Comitetul observă că din consultarea publică nu a rezultat o unanimitate reală între toate statele membre (propunerea a fost respinsă în Grecia și Cipru) și, cel mai important, că o mare majoritate a participanților au fost dintr-o singură țară (Germania). Acest lucru arată că există un interes real pentru această chestiune în unele țări, dar nu peste tot în UE. Mai precis, Comitetul consideră că o consultare publică online nu poate înlocui procesele democratice de consultare la toate nivelurile și în fiecare etapă legislativă (înainte, în timpul și după).

Comitetul subliniază că procedura de urgență adoptată de Comisie a fost criticată în mai multe state membre, cetățenii considerând că UE ar trebui să aibă alte priorități urgente (criza economică, șomajul, imigrația etc.), fapt care poate crea probleme în ceea ce privește acceptarea socială a inițiativei. În plus, unele guverne naționale nu au încă o poziție clară nici în ce privește abrogarea normelor actuale, nici ora pe care s-o aleagă (de vară sau de iarnă), și nu consideră această problemă ca fiind o prioritate.

În ceea ce privește conținutul, Comitetul consideră interesantă ideea de a lansa o dezbatere pe această temă, dar observă anumite limitări în propunerea actuală a Comisiei, care ar justifica o prelungire a termenului, pentru a se aloca timp dezbaterilor, în vederea obținerii unui consens larg în rândul tuturor cetățenilor și a unanimității în rândul statelor membre.

Dreptul de a stabili ora este o competență națională. Conform noii propuneri de directivă, principiul subsidiarității înseamnă că fiecare stat are libertatea de a menține ora de vară sau de iarnă pe tot parcursul anului. Riscul este ca, în cazul în care nu există sincronizare unanimă în toate țările, asigurând același nivel de punere în aplicare armonizată ca în prezent, costurile cauzate de diferența de oră între țări ar avea un impact puternic asupra pieței interne (fragmentare), generând mai multe probleme decât beneficii. Comisia recunoaște această problemă în evaluarea sa de impact, iar Comitetul consideră necesar să se obțină un consens mai larg în prealabil, înainte de prezentarea oficială a propunerii Comisiei.

Comisia însăși subliniază că inițiativa se bazează pe o serie de studii elaborate de diverse asociații și statele membre care sunt neconcludente sau contradictorii. Comitetul recomandă inițierea unei evaluări de impact mai aprofundate, care să implice toate sectoarele economice și sociale, în fiecare țară din UE, pentru a fi în măsură să înțeleagă care sistem este mai adecvat.

Adaptarea tehnologică a sistemelor la nivel mondial are un cost economic evident pentru întreprinderi și administrații și un posibil impact asupra oamenilor. Pe lângă aceasta, este necesară o perioadă lungă de testare prealabilă a TIC, în vederea asigurării punerii în aplicare efective.

Deși Comisia introduce un mecanism pentru evaluarea impactului directivei (în 2024), Comitetul subliniază că costul pentru schimbarea orei este destul de ridicat. Din acest motiv, în cazul unui rezultat negativ în cazul evaluării impactului, nu este realist să ne imaginăm o revenire rapidă, din cauza costului economic și a impactului asupra credibilității instituțiilor europene.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti