Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept civil
Drept civil
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
STOICA & Asociatii
 

Avizul CESE ref. propunerea de modificare a Deciziei privind un mecanism de protecție civilă al Uniunii
20.02.2019 | Elena ALBU

Secţiuni: Content, Drept civil, Dreptul mediului, Dreptul Uniunii Europene, Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
JURIDICE - In Law We Trust
Elena ALBU

Elena ALBU

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 62 din 15 februarie 2019 a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European privind Propunerea de decizie a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Deciziei nr. 1313/2013/UE privind un mecanism de protecție civilă al Uniunii.

Tratatul de la Lisabona a definit noi domenii de competență ale intervenției Uniunii Europene. În materie de protecție civilă, competențele atribuite recent Uniunii au, în principal, un caracter de sprijin.

Tratatul de la Lisabona urmărește în special să îmbunătățească capacitatea UE de a face față dezastrelor, indiferent dacă sunt naturale sau provocate de om. Astfel, articolul 196 din acest tratat acordă Uniunii posibilitatea de a adopta măsuri privind prevenirea riscurilor, pregătirea factorilor implicați în protecția civilă, intervenția în caz de dezastre naturale sau provocate de om, cooperarea operațională dintre serviciile naționale de protecție civilă și coerența acțiunilor întreprinse la nivel internațional.

În plus, aceste dispoziții privind protecția civilă se combină cu clauza de solidaritate care figurează la articolul 222 din tratat, care permite UE să acorde asistență unui stat membru care fost ținta unui atac terorist sau victima unui dezastru natural sau provocat de om.

În prezent, a devenit evident că fenomenele meteorologice extreme care apar în urma schimbărilor climatice afectează și Europa. CESE este de acord cu Comisia și cu Parlamentul European că, din punctul de vedere al dezastrelor naturale, anii 2017 și 2018 au fost dificili în Europa, având consecințe grave în ceea ce privește pierderea de vieți omenești, distrugerea unor suprafețe mari de pădure, a unor bunuri și infrastructuri. Activitățile agricole, silvicole, comerciale și industriale au fost afectate grav, în timp ce fenomene ca incendiile forestiere au luat o amploare îngrijorătoare în zone din nordul UE care, până în prezent, erau considerate a fi ferite măcar de acest fenomen.

CESE consideră că, în noul mediu care se creează, mecanismul de protecție civilă al Uniunii, în forma sa actuală, este depășit, întrucât se dovedește a fi precar, lent și ineficace, în special atunci când au loc simultan dezastre naturale în regiuni diferite. Un alt handicap îl reprezintă resursele extrem de reduse, care nu acoperă decât cheltuielile de transport, cu excluderea tuturor cheltuielilor operaționale sau a altor cheltuieli, care sunt deseori mult mai mari.

Totodată, în prezent se constată că, deoarece nu se bazează decât pe mijloace proprii, statele membre nu sunt în măsură să facă față unor dezastre majore, deoarece, dacă fiecare trebuie să cumpere sau să închirieze toate materialele de intervenție, costurile pe care vor trebui să le suporte vor fi prohibitive, prin urmare vor fi necesare intervenții la nivel european.

Un exemplu grăitor este că prețul de achiziție al unui avion-cisternă modern și eficace, de tip Canadair, care este utilizat pe scară largă în statele membre, este estimat la aproximativ 30 de milioane EUR, cu toate că fabricarea acestuia este întreruptă și cu toate că, deși primește comenzi noi, întreprinderea care îl fabrică nu poate să livreze decât unul sau două aparate noi pe an.

În plus, chiar dacă în prezent se prevede că se poate activa mecanismul de alocare de resurse atunci când un stat este amenințat de un dezastru major, situația cea mai frecventă este cea în care celelalte țări din UE se află în incapacitatea de a furniza vreun ajutor, fie pentru că duc în mod evident lipsă de mijloace, fie pentru că, chiar și în cele câteva state care dispun de mijloace, evoluția condițiilor le interzice să le utilizeze pentru a desfășura orice fel de activitate operațională în alt stat membru.

Având în vedere mijloacele de care poate dispune în prezent mecanismul de protecție civilă, dispoziția menționată anterior la articolul 222 din Tratatul de la Lisabona devine inoperantă, dat fiind că resursele sunt limitate, că birocrația greoaie împiedică orice răspuns imediat și că interconexiunile în materie de cunoștințe și bune practici se limitează la nivelul teoretic.

Consilier juridic Elena Albu

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti