Asigurări pentru avocaţi, Barouri, Citate juridice, Grile juridice, INTERPROFESIONAL, Jurisprudenţă inedită CITR, Legal Days, Legal FUN, Legal Style, NOTARIAT, Revista revistelor juridice, Sistemul judiciar, Studenţi la drept, TOP LEGAL
 
Sistemul judiciar [MJ, CSM, INM, SNG, PÎCCJ, DNA, parchete]
Secţiune dezvoltată în parteneriat cu CSM, Ministerul Public şi DNA
JURIDICE
Print Friendly, PDF & Email

Poziția SIIJ privind afirmațiile din spațiul public ref. înființarea și activitatea desfășurată

26.02.2019 | JURIDICE.ro
Abonare newsletter

Luni, 25 februarie 2019, având în vedere informațiile lansate şi repetate în spațiul public, cu privire la înființarea şi activitatea desfăşurată până în prezent de Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, procurorii acestei secții fac următoarele precizări, potrivit unui comunicat:

Această structură de parchet a fost înființată prin Legea nr. 304/2004, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 207/2018. Constituționalitatea dispozițiilor, vizând organizarea şi funcționarea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție a fost confirmată prin Decizia nr. 33/2018 a Curții Constituționale. Prevederea recrutării şi numirii procurorilor este, de asemenea, prevăzută prin lege, rolul şi atribuțiile CSM, ca garant al independenței justiției, fiind expres stabilite în acesta procedură.

Prin urmare, procurorii numiți la această secție îşi desfăşoară activitatea în temeiul legii, cu respectarea acesteia şi a dispozițiilor regulamentare, în limitele competenței atribuite de către legiuitor. Statutul de magistrat, specific unui stat de drept, nu le permite să acționeze în sensul blocării aplicării actului normativ prin care Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție a fost creată sau al lipsirii acestuia de efecte ori al refuzului respectării deciziei instanței constituționale, întrucât principiul legalității consacră subordonarea procurorilor față de lege şi se prezintă ca axul dominant al activității magistraților.

În acelaşi context, procurorii secției menționează că nu acționează pe modelul „Justiției televizate”, amplu criticat în ultimii ani, întrucât au existat cazuri în care, din interiorul sistemului judiciar s-a acceptat şi încurajat, în contradicție cu dispozițiile legale, mutarea urmăririi penale din biroul procurorului în spațiul public. Pe de altă parte, atitudinea unor persoane suspecte, care înțeleg să îşi facă apărările mai degrabă în spațiul public decât în dosar, nu le poate fi imputată procurorilor.

Procurorii Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție exprimă, o dată în plus, necesitatea respectării principiilor unui proces echitabil incluzând şi prezumția de nevinovăție.

Susținerile cu titlu general, potrivit cărora, Secția pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție este „politizată” sau „instrument politic” nu fac decât să nesocotească dispozițiile legale de înființare şi organizare a acestei structuri de parchet, să nege şi să arunce în derizoriu rolul Plenului CSM, atât ca garant al independenței justiției, cât şi din perspectiva rolului activ avut în numirea procurorului şef secție şi recrutarea procurorilor pe funcții de execuție.

Subliniem şi faptul că, afirmațiile referitoare la insistența preluării de la DNA a unor dosare mediatizate pentru a fi soluționate de secție, cu încălcarea competenței şi în favoarea unor oameni politici, cât şi afirmațiile referitoare la faptul că, prin această atitudine, s-a declanşat un conflict pozitiv de competență cu această structură specializată de parchet, constituie susțineri fără fundament, făcute cu rea-credință, în încercarea repetată de discreditare a Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție şi a procurorilor acesteia.

Conținutul adreselor trimise la DNA s-a făcut în conformitate cu prevederile speciale ale Legii 304/2004, normele de competență fiind de strictă aplicare şi neechivoce; în acelaşi timp lipsa unor ordonanțe în respectivele dosare care, potrivit legii, sunt singurele acte proceduralele ce pot să constate un conflict pozitiv de competență, dovedesc încă o dată faptul că opinia publică este indusă în eroare, cu privire la probitatea profesională a procurorilor şi la activitatea Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, acreditându-se ideea că activitatea acesteia este subordonată politic.

Orice mijloc de probă inclusiv un alt dosar penal, poate fi considerat necesar de către procurorul de caz pentru soluționarea unui dosar de urmărire penală şi poate fi ataşat, fără ca acest demers să afecteze derularea cercetărilor în dosarul ataşat.

Orice altă interpretare este tendențioasă, fără suport şi de natură a afecta bunul mers al anchetei penale.

Pe de altă parte, orice sesizare care îndeplineşte condițiile de formă prevăzute de lege, adresată unei unități de parchet trebuie înregistrată şi concretizată într-un dosar şi numai în urma unor cercetări se poate pronunța o soluție în respectiva cauză. Per a contrario, neînregistrarea unei sesizări care atrage competența Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, poate constitui o abatere disciplinară şi o încălcare a normelor legale .

Procurorii Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție îşi exprimă dezacordul ferm față de orice încercare de transformare a activității acestora în subiect de luptă politică.”

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate