Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilCyberlaw
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 
Print Friendly, PDF & Email

Executarea de către ANAF a Legii privind anularea unor obligații fiscale. CCR-respingere
27.02.2019 | Alina GAJA


Cyberlaw - Valoarea legala a documentelor electronice

Alina Gaja

În Monitorul Oficial al României nr. 134 din 20 februarie 2019, a fost publicată Decizia Curții Constituționale nr. 849 din 13 decembrie 2018 referitoare la respingerea excepției de neconstituționalitate a prevederilor art. 6 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale.

Dispozițiile legale criticate pentru neconstituționalitate

Art. 6 Procedura de aplicare a prezentei legi se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, care se emite în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a acesteia.

Dispozițiile constituționale presupus încălcate

Dispozițiile constituționale ale art. 1 alin. (4) și alin. (5) care consacră principiul separației puterilor în stat, supremația Constituției și a legilor, art. 73 referitor la legiferare, art. 76 privind adoptarea legilor și a hotărârilor, art. 102 privind Guvernul, precum și art. 108 referitor la actele Guvernului.

Aprecieri și argumente ale Curții Constituționale

1. Curtea reține că, prin prevederile de lege criticate, legiuitorul reglementează procedura de aplicare a Legii nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale, procedură care se aprobă prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, organ de specialitate al administrației publice centrale, aflată în subordinea Ministerului Finanțelor Publice. În realizarea funcțiilor sale, ANAF elaborează, printre altele, proiecte de acte administrative cu caracter normativ care conțin prevederi referitoare la administrarea veniturilor bugetare, proceduri de administrare a impozitelor, taxelor, contribuțiilor sociale și a celorlalte venituri bugetare pentru care este competentă, în condițiile legii.

2. Curtea constată că Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.202/2015 a fost emis, ca act administrativ normativ, în vederea executării, în concret, a prevederilor Legii nr. 209/2015, fără ca prin aceasta să se imprime vreun viciu de neconstituționalitate prevederilor criticate. Contrar celor susținute de autoarea excepției, Curtea consideră că prin modalitatea de reglementare criticată nu se deleagă competența de legiferare către Agenția Națională de Administrare Fiscală într-un domeniu aparținând legii organice, deoarece, în ceea ce privește punerea în aplicare/executare a unei legi organice, nicio normă constituțională nu interzice ca aceasta să fie realizată prin intermediul unui act administrativ al Guvernului sau al vreunei autorități subordonate acestuia.

3. Curtea reține că, potrivit principiului „actus interpretandus est potius ut valeat quam pereat”, legea se interpretează în sensul de a crea efectele avute în vedere de către legiuitor la elaborarea ei. Interpretarea unui act normativ trebuie realizată însă în mod sistematic, prin coroborarea normelor, și nu prin interpretarea izolată, singulară, a fiecărei norme în parte.

5. Curtea constată că, în vederea punerii în aplicare a prevederilor art. 6 din Legea nr. 209/2015, a fost emis Ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.202/2015, ca act administrativ normativ prin care, la art. 1 alin. (1) lit. a) și b), se aduc tocmai clarificările necesare pentru a face distincția între cele două tipuri de acte administrative fiscale emise pentru stabilirea suplimentară de impozit pe venit și contribuții obligatorii, fiind stabilită, în concret, și procedura privind întocmirea și transmiterea de către structura de inspecție fiscală a listei cu obligațiile fiscale ce pot face obiectul anulării prevăzute de Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale, cuprinse în decizii de impunere emise și comunicate contribuabilului anterior intrării în vigoare a legii, procedură cuprinsă în anexa nr. 1 la ordin.

6. Curtea subliniază că mecanismul de aplicare a legii în materie fiscală este următorul: cadrul general dispune, normele de aplicare circumstanțiază la fiecare situație în parte, iar ordinele ministrului de finanțe sau ale conducătorilor celorlalte organe ale administrației publice centrale de specialitate au rolul de a clarifica, cu respectarea Codului fiscal și a normelor de aplicare.

Decizia Curții Constituționale

Respinge, ca neîntemeiată, excepția de neconstituționalitate a prevederilor art. 6 din Legea nr. 209/2015 privind anularea unor obligații fiscale.

Alina Gaja
Masterand Facultatea de Drept, Universitatea din București

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate