BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
Print Friendly, PDF & Email

Inițiativa legislativă a cetățenilor privind reducerea numărului deputaților

07.03.2019 | JURIDICE.ro
Abonare newsletter

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 174 din data de 5 martie 2019, au fost publicat Inițiativele legislative ale cetățenilor privind expunerea de motive potrivit Legii nr. 189/1999.

Inițiativa legislativă are ca punct de reper referendumul organizat în data de 22 noiembrie 2009, subiectul consultărilor fiind: trecerea la un Parlament unicameral și reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane.

Din totalul de 18.293.277 de persoane înscrise pe listele electorale permanente au participat la vot 9.320.240 de persoane, mai precis 50,94% din numărul persoanelor înscrise pe aceste liste. În ceea ce privește răspunsul la întrebarea „Sunteți de acord cu reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane?” s-au înregistrat următoarele rezultate: . . .c) numărul voturilor valabil exprimate pentru răspunsul „DA„: 7.765.573 – 83,31%.

În acest sens, s-a propus următoarea inițiativă legislativă:

Lege pentru modificarea și completarea art. 5 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente

Articol unic.
Articolul 5 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 553 din 24 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. Alineatele (2), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(2) Norma de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputaților este de un deputat la 101.000 de locuitori.”

(3) Norma de reprezentare pentru alegerea Senatului este de un senator la 203.000 de locuitori.”
. . . . . . . . . .

(5) Numărul de mandate pentru Senat, respectiv pentru Camera Deputaților se determină prin raportarea numărului de locuitori al fiecărei circumscripții electorale la normele de reprezentare prevăzute la alin. (2)-(4), la care se adaugă un mandat de senator, respectiv de deputat, pentru ceea ce depășește jumătatea normei de reprezentare, fără ca numărul mandatelor de senator dintr-o circumscripție electorală să fie mai mic de 2, iar cel de deputat, mai mic de 3.”

2. După alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:

(61) De fiecare dată când se organizează alegeri parlamentare la termen, Autoritatea Electorală Permanentă actualizează și stabilește prin hotărâre numărul de mandate pentru Senat, respectiv pentru Camera Deputaților, pe fiecare circumscripție în parte, cu 90 de zile înainte de data alegerilor, în condițiile alin. (2)-(5). Numărul de mandate pentru Senat, respectiv pentru Camera Deputaților nu poate fi mai mare de 100, respectiv mai mare de 200.”

Avizul referitor la inițiativa legislativă următoarele critici:

– Prin conținutul său normativ, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, fiind incidente prevederile art. 73 alin. (3) lit. a) din Constituția României, republicată, iar în aplicarea dispozițiilor art. 75 alin. (1) din Legea fundamentală, prima Cameră sesizată este Senatul.
– Precizăm că inițiativa legislativă cetățenească are un conținut asemănător cu două propuneri legislative avizate favorabil, cu observații și propuneri de Consiliul Legislativ prin avizele nr. 1.325/2015 și nr. 194/2018, prima propunere fiind respinsă la data de 14.02.2017 de Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, iar cea de-a doua fiind adoptată de Senat, în condițiile art. 75 alin. (2) teza a treia din Constituție ca primă Cameră sesizată și trimisă Camerei Deputaților spre dezbatere.
– Cu privire la instrumentul de prezentare și motivare semnalăm că acesta nu conține nicio mențiune cu privire la criteriile aplicate pentru a se ajunge la normele de reprezentare prevăzute în cuprinsul propunerii legislative și nicio referire la populația avută în vedere, aspecte care să justifice temeinicia cifrelor propuse.

Precum și altele, a se vedea Avizul integral.

Intrarea în vigoare: 4 martie 2019.

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week