Secţiuni » Arii de practică » Protective » Drept constituţional
Drept constituţional
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Drept constituțional Flux informații Monitorul Oficial al României

Inițiativa legislativă a cetățenilor privind reducerea numărului deputaților

7 martie 2019 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 174 din data de 5 martie 2019, au fost publicat Inițiativele legislative ale cetățenilor privind expunerea de motive potrivit Legii nr. 189/1999.

Inițiativa legislativă are ca punct de reper referendumul organizat în data de 22 noiembrie 2009, subiectul consultărilor fiind: trecerea la un Parlament unicameral și reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane.

Din totalul de 18.293.277 de persoane înscrise pe listele electorale permanente au participat la vot 9.320.240 de persoane, mai precis 50,94% din numărul persoanelor înscrise pe aceste liste. În ceea ce privește răspunsul la întrebarea „Sunteți de acord cu reducerea numărului de parlamentari la maximum 300 de persoane?” s-au înregistrat următoarele rezultate: . . .c) numărul voturilor valabil exprimate pentru răspunsul „DA„: 7.765.573 – 83,31%.

În acest sens, s-a propus următoarea inițiativă legislativă:

Lege pentru modificarea și completarea art. 5 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente

Articol unic.
Articolul 5 din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 553 din 24 iulie 2015, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:

1. Alineatele (2), (3) și (5) se modifică și vor avea următorul cuprins:

(2) Norma de reprezentare pentru alegerea Camerei Deputaților este de un deputat la 101.000 de locuitori.”

(3) Norma de reprezentare pentru alegerea Senatului este de un senator la 203.000 de locuitori.”
. . . . . . . . . .

(5) Numărul de mandate pentru Senat, respectiv pentru Camera Deputaților se determină prin raportarea numărului de locuitori al fiecărei circumscripții electorale la normele de reprezentare prevăzute la alin. (2)-(4), la care se adaugă un mandat de senator, respectiv de deputat, pentru ceea ce depășește jumătatea normei de reprezentare, fără ca numărul mandatelor de senator dintr-o circumscripție electorală să fie mai mic de 2, iar cel de deputat, mai mic de 3.”

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

2. După alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (61), cu următorul cuprins:

(61) De fiecare dată când se organizează alegeri parlamentare la termen, Autoritatea Electorală Permanentă actualizează și stabilește prin hotărâre numărul de mandate pentru Senat, respectiv pentru Camera Deputaților, pe fiecare circumscripție în parte, cu 90 de zile înainte de data alegerilor, în condițiile alin. (2)-(5). Numărul de mandate pentru Senat, respectiv pentru Camera Deputaților nu poate fi mai mare de 100, respectiv mai mare de 200.”

Avizul referitor la inițiativa legislativă următoarele critici:

– Prin conținutul său normativ, propunerea legislativă face parte din categoria legilor organice, fiind incidente prevederile art. 73 alin. (3) lit. a) din Constituția României, republicată, iar în aplicarea dispozițiilor art. 75 alin. (1) din Legea fundamentală, prima Cameră sesizată este Senatul.
– Precizăm că inițiativa legislativă cetățenească are un conținut asemănător cu două propuneri legislative avizate favorabil, cu observații și propuneri de Consiliul Legislativ prin avizele nr. 1.325/2015 și nr. 194/2018, prima propunere fiind respinsă la data de 14.02.2017 de Camera Deputaților, în calitate de Cameră decizională, iar cea de-a doua fiind adoptată de Senat, în condițiile art. 75 alin. (2) teza a treia din Constituție ca primă Cameră sesizată și trimisă Camerei Deputaților spre dezbatere.
– Cu privire la instrumentul de prezentare și motivare semnalăm că acesta nu conține nicio mențiune cu privire la criteriile aplicate pentru a se ajunge la normele de reprezentare prevăzute în cuprinsul propunerii legislative și nicio referire la populația avută în vedere, aspecte care să justifice temeinicia cifrelor propuse.

Precum și altele, a se vedea Avizul integral.

Intrarea în vigoare: 4 martie 2019.

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale