BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalIPTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
 
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
Print Friendly, PDF & Email

Avizul CER pe tema „Impozitarea economiei digitale”

22.03.2019 | Elena ALBU
Abonare newsletter
Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria 86/14 din 7 martie 2019 a fost publicat Avizul Comitetului European al Regiunilor pe tema „Impozitarea economiei digitale”.

Comitetul European al Regiunilor

Observații generale

1. subliniază că, pentru a-și realiza potențialul, piața unică digitală are nevoie de un cadru fiscal modern și stabil, care să stimuleze inovarea, să soluționeze problema fragmentării pieței și să permită tuturor actorilor să valorifice dinamica pieței în condiții echitabile și echilibrate;
2. regretă că unele întreprinderi, cu precădere cele care își desfășoară activitatea în principal în economia digitală, plătesc în final mult prea puțin impozit. Este important ca, în ceea ce privește impozitarea societăților, să existe condiții de concurență echitabile și ca toți actorii să contribuie în mod echilibrat și echitabil;
3. subliniază că companiile tradiționale, mai ales întreprinderile mici și mijlocii, sunt afectate de concurența fiscală neloială. Din cauza acestei concurențe fiscale neloiale, multe dintre aceste societăți întâmpină mari dificultăți în încercarea de se menține pe piață;
4. constată că actualele sisteme fiscale nu mai sunt adaptate contextului economic de astăzi, caracterizat de globalizare, mobilitate, tehnologie digitală, noi modele comerciale și o structură complexă a întreprinderilor. Vechile principii potrivite secolului XX nu mai sunt suficiente. Societatea secolului XXI are nevoie de noi modele. Menținerea stării de fapt nu este o opțiune;
5. apreciază faptul că Comisia propune inițiative în ceea ce privește impozitarea serviciilor digitale și că impulsionează discuțiile la nivel internațional, indicând în mod clar cum ar putea fi transformate actualele principii fiscale. Inițiativele diferite din partea statelor membre sau a regiunilor amenință să denatureze grav piața unică;
6. recunoaște că impozitele sunt rareori populare, iar noile impozite cu atât mai puțin, însă sunt esențiale pentru sănătatea finanțelor publice. Baza de impozitare lărgită cu ajutorul taxării corecte a serviciilor digitale, care în prezent sunt puțin impozitate sau nu sunt impozitate deloc, permite autorităților respective să aplice o cotă nominală rezonabilă de impozitare a muncii și a activității economice sau chiar să acorde o reducere a impozitelor, în special pentru întreprinderile nou-înființate și micii întreprinzători;
7. consideră că, în ultimă instanță, trebuie să se găsească o soluție globală, pentru a valorifica mai bine beneficiile globalizării, cu o guvernanță și norme globale adecvate. Trebuie salutată cooperarea strânsă dintre Comisie, statele membre și OCDE în vederea sprijinirii dezvoltării unei soluții internaționale;
8. salută activitatea desfășurată la nivelul OCDE, cu privire la care a fost publicat un raport interimar la 16 martie 2018: „Provocările fiscale apărute în urma digitalizării – Raport interimar 2018”. Au fost implicate 110 țări;
9. este de părere că, în așteptarea unei soluții globale la nivelul OCDE, care însă nu va fi, din păcate, aprobată și pusă în aplicare pe termen scurt, trebuie găsită o soluție provizorie la nivelul Comisiei. Pragul propus ar trebui să nu aibă consecințe negative asupra micro-întreprinderilor sau IMM-urilor;
10. consideră că este indiscutabil faptul că orice serviciu, digital sau nu, pentru care se primește o compensație financiară, trebuie corect impozitat. Va fi important să se stabilească un plafon adecvat al veniturilor, dincolo de care să se poată impune plata de impozite, astfel încât micro-întreprinderile și IMM-urile să nu aibă de suferit. Un alt factor esențial va fi stabilirea modului în care întreprinderile care își desfășoară activitatea în economia digitală obțin venituri, punându-se accent pe următoarele: cum pot fi impozitate aceste venituri fără a se ajunge la situația dublei impuneri, cum poate fi evitată eludarea impozitului și cum trebuie repartizate în mod echitabil aceste venituri fiscale încasate la nivel internațional, astfel ca toate statele membre să beneficieze de ele.

Consilier juridic Elena Albu

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week