« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Cyberlaw
CărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 

Comisia Europeana despre importanta majora a Internetului
21.08.2009 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Comunicat Comisia Europeana: Comisia lanseaza o noua provocare la adresa societatii informationale: formarea in domeniul noilor mijloace de informare

Modul in care utilizam mass-media este in schimbare; avand in vedere cantitatea enorma de informatii, nu mai este suficient sa stim sa citim, sa scriem sau sa operam un computer. Comisia Europeana a lansat astazi un avertisment, afirmand ca europenii, indiferent de varsta, risca sa fie privati de avantajele oferite de societatea informationala contemporana de inalta tehnologie, in absenta unor eforturi mai sustinute de le asigura formarea in domeniul mass‑media, astfel incat sa poata accesa, analiza si evalua imagini, sunete si texte si sa poata utiliza atat mijloacele de informare traditionale, cat si pe cele noi pentru a comunica si pentru a crea continut mediatic. Comisia a afirmat ca este necesar ca tarile din UE si industria media sa sensibilizeze mai mult publicul cu privire la numeroasele mesaje transmise de mass‑media, fie acestea reclame, filme sau continut online.

„A interactiona cu mass-media inseamna, in prezent, mai mult decat a scrie unui ziar. Mass-media, in special noile tehnologii digitale, atrag un numar tot mai mare de europeni intr-o lume a schimburilor, a interactiunii si a creatiei. Astazi, consumatorii pot sa isi creeze propriul continut si sa realizeze lucruri noi prin transformarea unor continuturi create de terti”, a declarat Viviane Reding, comisarul pentru societatea informationala si media. „Cu toate acestea, persoanelor care nu pot utiliza noile mijloace de informare, cum ar fi retelele sociale sau televiziunea digitala, le va fi greu sa interactioneze cu lumea in care traiesc si sa fie activi in acest context. Trebuie sa garantam accesul tuturor la formarea in domeniul mass-media, astfel incat nimeni sa nu fie exclus. Cetatenii sunt in permanenta tinta mesajelor mediatice, dar sunt ei oare capabili sa raspunda la acestea? Utilizarea mass-media in mod competent si creativ de catre public ar reprezenta o evolutie in directia unei noi forme de participare democratica.”

Pentru a participa la societatea informationala contemporana, oamenii trebuie sa inteleaga modul de functionare a diferitelor mijloace de informare (atat a celor traditionale, cat si a celor noi). De aceea, Comisia Europeana a adoptat astazi (la cererea Parlamentului European) orientari de politica prin care invita tarile din UE si industria media sa promoveze in intreaga Europa formarea in domeniul mass-media, prin activitati care sa ajute publicul sa acceseze, sa inteleaga si sa evalueze critic toate mijloacele de informare la care sunt expusi, cum ar fi televiziunea si cinematografia, radioul, muzica, presa scrisa, internetul si tehnologiile de comunicare digitale.

Formarea in acest domeniu ar putea permite publicului sa utilizeze mai eficient motoarele de cautare, iar elevilor, sa inteleaga cum se face un film sau cum functioneaza publicitatea. In unele tari (de exemplu in Suedia, Irlanda si Marea Britanie), formarea in domeniul mass‑media face deja parte din curriculum scolar. Site-ul kidSMAR T din Marea Britanie ii invata pe tineri sa navigheze in siguranta pe site-urile de socializare in retea. Educatia este un sector de competenta nationala, insa Comisia a invitat astazi tarile UE sa lanseze o dezbatere cu privire la modul in care s-ar putea acorda un loc important in scoli formarii in domeniul mass-media.

Utilizatorii mass-media trebuie sa fie constienti de riscurile legate de difuzarea datelor lor personale. Cu cat sunt mai competenti in utilizarea acestor tehnologii si cu cat inteleg mai bine mecanismul de functionare al publicitatii online, cu atat isi pot proteja mai bine intimitatea. Devenind mai competenti in domeniul mass-media, acestia vor dori, de asemenea, sa cunoasca si sa exploreze atat patrimoniul cultural al tarii lor, cat si evenimentele culturale recente din Europa.

Raportul „Europa digitala” publicat de Comisie la inceputul lunii ( (IP/09/1221) , arata ca europenii devin tot mai competenti in utilizarea internetului si a computerului: 60% dintre acestia poseda „competente digitale”, aspect esential al formarii in domeniul mass-media. 56% dintre europeni se conecteaza la internet cel putin o data pe saptamana (fata de 43% in 2005) si tot mai multe persoane din grupuri dezavantajate utilizeaza internetul (a se vedea anexa).

Tot mai multi oameni cu niveluri scazute de educatie se conecteaza la internet (62,5% in 2008, fata de 53,5% in 2005, unde 100% reprezinta totalitatea utilizatorilor de internet). Tot mai multi someri utilizeaza internetul (80,3% in 2008, fata de 74,4% in 2005), iar procentul de utilizare a internetului de catre femei este, in prezent, aproximativ egal cu cel al populatiei globale a UE (crescand la 94,6% in 2008, fata de 88,4% in 2005). Din 2006, competentele in materie de internet si informatica ale femeilor, somerilor si persoanelor cu varste de peste 55 de ani au crescut cu cel putin 3% in raport cu populatia globala.

Cu toate acestea, desi pretul conexiunii la internet, in special in banda larga, devine tot mai accesibil, 24% dintre europenii care nu au internet acasa au declarat ca aceasta situatie se datoreaza faptului ca nu poseda competentele informatice necesare.

Context

Formarea in domeniul mass-media dezvolta capacitatea de a accesa, de a intelege si de a evalua critic diferite aspecte ale mijloacelor de informare si ale continutului mediatic si de a comunica intr-o varietate de contexte. Aceasta formare se raporteaza la intregul domeniul mass-media, inclusiv televiziunea si cinematografia, radioul si muzica inregistrata, presa scrisa, internetul si toate celelalte tehnologii digitale.

In 2007, Comisia a publicat o comunicare privind formarea in domeniul mass-media ( IP/07/1970 ), in cadrul eforturilor sale globale de a crea o piata unica pentru sectorul audiovizual, in care se inscriu, de asemenea, Directiva serviciilor mass‑media audiovizuale ( MEMO/08/803 ), care prevede norme transfrontaliere aplicabile unor sectoare precum publicitatea, si programul de sprijin pentru industria cinematografica europeana, MEDIA 2007 ( IP/07/169 ).

De asemenea, Comisia promoveaza formarea in domeniul mass-media prin proiecte de formare in domeniul cinematografic, in cadrul actiunii pregatitoare MEDIA International (MEDIA International preparatory action). Aceasta initiativa incurajeaza actiuni de educare si de sensibilizare, in special a tinerei generatii, in ceea ce priveste creatiile din domeniul cinematografic si cel audiovizual din tari terte si viceversa.

Recomandarea de astazi a Comisiei privind formarea in domeniul mass-media

Raportul privind competitivitatea digitala a Europei

 
Secţiuni: Content, Cyberlaw, Media & Publicitate | Toate secţiunile
Cuvinte cheie: , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD