ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Ce alegem pentru Parlamentul European

16.04.2019 | Doru BĂJAN
Newsletter
Instagram
Facebook
Doru Băjan

Doru Băjan

1. Anul 2019 este an de alegeri pentru Parlamentul European, alegeri importante, dată fiind calitatea de instituție decizională a acestuia.

Candidații din partea României la un loc de europarlamentar, europarlamentari actuali sau candidați noi, atunci cînd solicită votul, au obligația să prezinte opiniile personale, care trebuie să corespundă cu cele ale partidului ce îi propun pe listă și cu cele ale partidului european la care este afiliat partidul național.

Cetățenii romîni trebuie să știe pentru ce viitor european votează și pe cine votează.

2. Comisia Europeană a publicat Cartea albă privind viitorul Europei, documentul COM(2017)2025 din 1 martie 2017.

Sunt propuse 5 scenarii pentru Europa pînă în anul 2025 și anume: scenariul 1 ”continuînd pe același drum”; scenariul 2 ”accent exclusiv pe piața unică”; scenariul 3 ”cei care doresc mai mult realizează mai mult”; scenariul 4 ”mai puțin, dar mai eficient”; scenariul 5 ”mult mai mult, împreună”.

Candidații ar trebui să opteze pentru unul dintre 5 scenarii.

Personal sunt adeptul scenariului 2, opțiune determinată și de ”ponderarea” cu care instituțiile Uniunii tratează statele membre.

3. Pe principiul colaborării dintre instituțiile Uniunii și parlamentele statelor membre, cele două camere ale Parlamentului României formulează și transmit opiniile în legătură cu propunerile legislative comunicate, implicînd în acest fel Statul Român. Aceste opinii sunt comune pentru întregul Parlament, au acordul atît al puterii, cît și al opoziției.

Opiniile devin obligatorii pentru fiecare europarlamentar ales, indiferent de partidul care l-a propus.

Candidații ar trebui să precizeze dacă la votul în Parlamentul European vor respecta opinia Statului Român, sau vor vota contra acesteia, alegînd poziția partidului european la care este afiliat partidul național.

4. În raport de scenariul ales se va construi și bugetul Uniunii, respectiv cadrul financiar multianual 2021-2027, urmînd a se stabili și resursele pentru coeziune economică, socială și teritorială.

Ar fi util de cunoscut pozițiile candidaților asupra acestor aspecte.

5. Viitorul Parlament European va trebui să se pronunțe și în legătură cu politica externă a Uniunii, respectiv noua alianță Africa-Europa, politica de extindere a Uniunii, migrația și azilul în Uniune, eficientizarea procesului decizional în domeniul politicii externe și de securitate comună (PESC) și creșterea rolului politic al Uniunii pe plan mondial. Candidații cred că vor trebui să-și prezinte opiniile și în legătură cu aceste aspecte, pentru ce vor opta.

Apropo de tendința de extindere la nivel global (evident că acolo unde i se permite) a principiilor pe baza cărora funcționează Uniunea, aceasta îmi aduce aminte de faptul că în 1792 Adunarea Națională a Franței a hotărît extinderea în alte state a principiilor revoluției de la 1789, exportul de revoluție la momentul respectiv fiind efectuat pe calea armelor, așa cum integrarea politică a Europei s-a încercat prin crearea imperiului european de Napoleon Bonaparte.

6. În anul 2017, Uniunea a acordat ajutoare umanitare în sumă de 54 miliarde de euro, situîndu-se pe primul loc în lume. E suficient, e puțin sau e prea mult?

7. Tratatul de la Roma de constituire a Comunității economice europene a prevăzut ca instituții/ organe care să asigure desfășurarea activității organzației internaționale Adunarea, Consiliul, Comisia, Curtea de Justiție, Comitetul Economic și Social și Banca Europeană de Investiții.

Dezvoltarea ulterioară a organizației internaționale, atît prin creșterea atribuțiilor transferate, cît și prin aderarea ulterioară a altor state, a condus la creșterea instituțiilor/ organelor, cît și la înființarea de organe cu caracter consultativ.

Instituțiile/ organele actuale sunt: Parlamentul European; Consiliul European; Consiliul; Comisia; Curtea de Justiție a Uniunii Europene; Banca Centrală Europeană; Curtea de Conturi; Banca Europeană de Investiții.

Organele consultative sunt Comitetul Economic și Social și Comitetul Regiunilor.

Funcționarea organizației a determinat înființarea de organe subsidiare, regăsite sub denumirile de oficii, agenții, fonduri, autorități, comitete, servicii, fundații, observatori, intreprinderi comune, institute, centre, birouri, organisme, consorții. Cunosc candidații cu ce se ocupă acestea, utilitatea și eficiența lor?

Dezvoltarea birocratică a condus la creșterea numărului de angajați, funcționari, experți, personal contractual. În anul 2010, Comisia înregistra 24.000 de funcționari cu normă întreagă și 6.000 cu contract temporar, secretariatul Parlamentului înregistra un număr de 3.500 de angajați și secretariatul Consiliului un număr de 2.500 de angajați.

Poate că în campanie candidații vor prezenta și eventualele puncte de vedere privind ”debirocratizarea” la nivelul instituțiilor Uniunii, avînd la dispoziția lor cel mai eficient instrument reprezentat de controlul bugetar.

8. Comisia de la Veneția a adoptat în 2016 Lista criteriilor statului de drept, cel atît de invocat în TUE și TFUE, dar și în discursurile curente ale oficialilor europeni, ce prevede, printre altele, criteriul securității juridice ce are între componente previzibilitatea legii, stabilitatea și coerența dreptului.

Parlamentul European, Consiliul și Comisia Europeană sunt autorii principali ai dreptului derivat, abuzîndu-se, în principal, de emiterea de regulamente.

Astfel, pentru modificarea a 10 articole din Regulamentul (UE) al Parlamentului European și al Consiliului nr. 2016/1011, Comisia europeană emite 10 regulamente de aplicare succesive, cîte unul pentru fiecare articol în loc de un singur regulament de aplicare, iar exemplele sunt multe.

Comentarii pot fi făcute și în legătură cu modul de redactare a regulamentelor privind fondurile europene. Și aici Parlamentul European are un rol major.

Practica de legiferare, pînă la acest moment, contă în adoptarea unui regulament general, urmată de adoptarea unui regulament de aplicare, supuse unor modificări succesive. Mai greu cu urmărirea legislației este în cazul în care un singur regulament conține norme de aplicare ce vizează două sau mai multe fonduri, din redactare fiind greu de identificat ”țintele” modificărilor.

Regîndirea politicii normative la nivelul Uniunii, scăderea ”inflației” de regulamente, peste 2.000 anual, simplificarea dreptului derivat trebuie să fie în atenția fiecărui viitor europarlamentar, pentru ca și în instituțiile Uniunii să se aplice criteriul securității juridice.

9. Poate candidații se vor pronunța și în legătură ca, la o viitoare revizuire a tratatelor, să fie eliminate prevederile referitoare la formele de cooperare consolidată, de natură să formeze o ”Uniune cu mai multe viteze”, statele membre ce nu întrunesc criteriile de participare, stabilite de statele ce se asociază, fiind trecute într-un plan secund.

10. Nu în ultimul rînd, noul Parlament European urmează să decidă privind noul cadru al Uniunii pentru întărirea statului de drept și aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității.

Candidații pot avea opinii interesante pe aceste subiecte.

11. Ar fi interesant de știut și cum s-au pregătit candidații în domeniul dreptului uniunii.

Avocat Doru Băjan

Newsletter
Instagram
Facebook

Aflaţi mai mult despre , , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate