ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
2 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Guvernul considera ca Statutul profesiei de consilier juridic este ilegal

27.08.2009 | Iulian URBAN
Abonare newsletter

La data de 30 martie 2009 am depus la Senat un proiect de lege de modificare a legii consilierilor juridici.

Marti, 25 august 2009, la Comisia Juridica din Senat, am primit punctul oficial de vedere al Guvernului (de fapt este punctul de vedere oficial al Ministerului Justitiei, pentru ca ei au redactat acest document oficial) care nu sustine initiativa mea legislativa, nu pentru ca nu este binevenita instituirea unui filtru-examen pentru toti cei care exercita profesia de consilier juridic, astfel incat sa nu mai ramana nici o profesie juridica in afara unui integrator de intrare in profesie pe baza de examen, si pentru considerente care pe mine unul m-au uimit, ca de altfel pe toti colegii mei din Comisia Juridica.

Cel mai ciudat argument, il regasiti in pagina trei a documentului emis de Guvern, unde se fac referiri, in premiera, in mod oficial, la faptul ca:

1. Adoptarea Statutului profesional al consilierilor juridici este facuta fara temei legal

2. Statutul profesiei de consilier juridici a fost publicat in MOF fara respectarea legii privind organizarea MOF

3. Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din Romania este un organ neprevazut de legea 514/2003, si nu putea sa o puna in aplicare!!!

Cine are interes sa declanseze inca un scandal in Justitia romana, care ar implica peste 17000 de consilieri juridici, care platesc taxe si cotizatii lunare la UCCJR?

Am intrebat-o pe d-na. secretar de stat Rodica Constantinovici care a reprezentat MJLC la dezbateri, cum a ajuns la aceasta concluzie Guvernul prin Ministerul Justitiei, riscand sa provoace un imens scandal in lumea juridica romaneasca, insa domnia sa nu a fost in masura sa ma lamureasca; sunt, astfel, la acest moment, circa 2000 de avocati inscrisi in UNBR care au fost primiti in profesie pe baza dovezilor ca erau inscrisi pe Tabloul Consilierilor Juridici, despre care acum se spune in acest document oficial ca este de fapt situat in afara legii.

Cred ca MJLC trebuie sa vina urgent cu clarificari; pana atunci, Comisia Juridica din Senat a amanat elaborarea raportului pe aceasta initiativa legislativa (despre care oficialii MJLC au spus ca este necesara „pe fondul problemei”) pentru saptamana viitoare.

Iulian Urban, senator
Vicepresedinte al Comisiei Juridice a Senatului Romaniei

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Au fost scrise până acum 2 de comentarii cu privire la articolul “Guvernul considera ca Statutul profesiei de consilier juridic este ilegal”

  1. Dan STOICA spune:

    Domnule Senator, felicitari pentru topic!

    cred ca argumentele guvernului trebuie examinate si trebuie gasite contra-argumente similare.deocamdata ministerul justitiei a indicat cateva temeiuri pentru pozitia sa, care inca nu au primit un raspuns vreodata.

    pe de alta parte aceasta incurcatura juridica (unica in analele procesului de legiferare romanesc) existenta aduce o mare dilema: daca statutul din MO este legal si juridic valid atunci alte asociatii profesionale care functioneaza in baza legii nu ar fi “legale” si consilierii juridici avocati proveniti de acolo ar avea probleme.aceasta intrucat acel statut proclama UCCJR ca fiind unic. mai mult, ma intreb daca nu cumva contractele de munca ale celor care nu sunt membri ai UCCJR (pe care ii apreciez la un numar cel putin de 2 ori mai mare) sunt nule? oare nu cumva angajatorii ar trebui sanctionati ori poate chiar desfiintati pentru ca si-au permis sa angajeze niste consilieri juridici care nu sunt membri ai UCCJR. iata ca de fapt avem o mare problema cu interventia unei asociatii profesionale in decizia de angajare a unui angajator privat care poate hotari sa aleaga orice licentiat in drept de pe piata muncii, fiindca are propriile sale criterii de selectare, de functionare si (uneori) propriul sistem intern de instruire. cat timp intre angajator si consilier exista un contract de munca si nu unul de servicii (ca si in cazul avocatilor) apar multe probleme pe care actualul cadrul legislativ nu le adreseaza. nu a existat pana acum niciun argument serios care sa motiveze restrictiile impuse unui angajator la angajare in ce priveste categoria consilierilor juridici dar nu si in ce priveste alte categorii profesionale (ingineri? soferi auto? agenti de vanzari? manageri? poate si acestia au nevoie de niste asociatii profesionale care sa le certifice instruirea si sa organizeze examene-filtru altele decat angajatorul alege sa o faca). aveti dreptate, iata: scandalul este pe drum.

    nu in ultimul rand este de analizat care sunt categoriile de membri ai UCCJR. din datele pe care le-am avut la indemana la un moment dat cand lucram in ministerul justitiei rezulta ca un procent extraordinar de mare din membrii acestei asociatii profesionale sunt consilieri juridici angajati de stat, carora bugetul de stat le plateste cotizatiile..interesant, nu-i asa?!

    un calcul simplu ne arata ca UCCJR incaseaza 17.0000×200 euro/anual plus alte taxe de intrare adica aprox. 3.500.000 euro/anual; acesti bani provin in majoritate de la bugetul statului fiindca statutul publicat in MJ contine prevederi care permit institutiei publice angajatoare sa achite cotizatiile consilierilor angajati de stat. oare de ce nu si consilierii juridici din domeniul privat sunt atat de entuziasti sa se inroleze in UCCJR? de ce exista mai multe asociatii nationale? si poate mai interesant ar fi de aflat ce lucruri extraordinare a facut un finantator atat de puternic, cu atatea zeci de milioane de euro [daca cifrele prezentate mai sus sunt exacte] pentru consilerii juridici – altceva decat incercarea permanenta de a deveni “unic” si „obligatoriu”..

    mai sunt foarte multe lucruri interesante de aflat, dar sunt sigur ca tenacitatea si dorinta dvs. de a le scoate la lumina vor aduce dreptate multor colegi din aceasta profesie atat de putin bagata in seama pana acum

    cu stima,
    ds

  2. judiciarius spune:

    Opiniile Ministerului Justitiei le-am exprimat inca de la publicarea in Monitorul Oficial a controversatului statut…pe site-ul ASOCIATIEI CONSILIERILOR JURIDICI BACAU, asociatie profesionala care a inteles sa-si apere de sine-statator drepturile membrilor sai si nu sub obligatia UCCJR. Iata ceea ce a fost exprimat inca din anul 2004, si recunoscut abia in anul 2009 de Ministerul Justitiei „OPINII JURIDICE

    Înfierăm publicarea în „Monitorul oficial al României”, partea I, nr. 684 din 29 iulie 2004 a aşa-zisului Statutul profesiei de consilier juridic, adoptat de către Congresul Extra­ordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici din România la data de 6 martie 2004, pe motiv că acesta cuprinde reglementări flagrant ilegale şi abuzive, în raport cu dispoziţiile Legii nr.514/2003.
    Pentru mai multe detalii referitoare la gravele statorniciri ilegale şi abuzive ale acestuia, doctrina juridică: REVISTA „DREPTUL” NR.10/2004 pg.5-16, EXAMEN CRITIC – ÎN RAPORT CU LEGEA NR. 514/2003 – AL DISPOZIŢIILOR ÎNSCRISE ÎN STATUTUL PROFESIEI DE CONSILIER JURIDIC, PUBLICAT LA 29 IULIE 2004.

    Observaţii noastre vizează numai următoarele chestiuni:
    – în nici o prevedere a Legii nr. 514/2003 nu se reglementează adoptarea Statutului profesiei de consilier juridic printr-un astfel de „congres”. Un congres nu reprezintă o instituţie de drept sau de interes public, nefiind reglementat, ca atare, prin lege, în considerarea unui interes general, nefiind nici entitate de drept privat, al cărei regim juridic să fie reglementat de Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 şi nici măcar persoană juridică aptă să emită sau să adopte acte juridice cu caracter normativ.
    – Congresul Extraordinar al Colegiilor Consilierilor Juridici este un organ neprevazut de Legea nr.514/2003, care nu a fost abilitat sa asigure punerea in aplicare a acestora; mai mult, acest Congres extraordinar nu este reglementat nici de statut;
    – Legea nr. 514/2003 se referă la asociaţii profesionale, aşadar, la asociaţiile constituite în temeiul dreptului la asociere (art. 40 din Constituţia României, republicată) şi în concordanţă cu Ordonanţa Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, iar nu la un „ corp profesional”.
    – Statutul profesiei de consilier juridic reglementează – abuziv şi ilegal – organizarea acestei profesii „ca un corp profesional”.
    – Adoptarea unui statut al profesiei de consilier juridic este lipsita de temei legal. Legea nr. 514/2003 face referire la statutele profesionale ale asociatiilor de consilieri juridici, şi nu la statutul profesiei.
    – Organizarea profesiei de consilier juridic se face exclusiv in temeiul dreptului la libera asociere.
    Din aceasta dispozitie rezulta urmatoarele:
    – atat la nivel judetean, cat si la nivel national se pot constitui oricate asociatii ale consilierilor juridici, in functie de ramurile si domeniile de activitate;
    – consilierii juridici nu pot fi obligati sa se afilieze la o anumita forma de asociere (colegii judetene etc);
    – nu se pot institui obligatii pentru consilierii juridici care nu sunt membrii unei asociatii si nici pentru alte persoane juridice sau fizice, nefiind opozabil acestora.
    – Statutul Uniunii Colegiilor Consilierilor Juridici prevede drept obiectiv esenţial adoptarea în cadrul Congresului Colegiilor Consilierilor Juridici a Statutului profesiei de consilier juridic. Congresul Colegiilor Consilierilor Juridici este potrivit aceluiaşi statut, organ de conducere la UCCJR. UCCJR a dobandit personalitate juridica la data de 01.09.2004 prin inscrierea in Registrul federatiilor de la Tribunalul Bucuresti, ori Statutul profesiei a fost adoptat la data de 6 martie 2004, deci înainte de a putea emite legal acte juridice, şi a fost publicat la data de 29 iulie 2004 în „Monitorul oficial al României”, partea I, nr. 684 deşi autorul acestuia nu avea personalitate juridică.

    – Statutul profesiei de consilier juridic a fost publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, şi fara respectarea dispozitiilor art.5 lit.J din Legea nr.202/1998 privind organizarea Monitorului Oficial al Romaniei.

    Vicepreşedinte ACJB,
    Consilier juridic
    Robert-Ionuţ Chiriac”

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week