Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

Urmările OUG 114 în domeniul construcțiilor – câteva lămuriri fiscale
08.05.2019 | JURIDICE.ro

Ca urmare a aprobării OUG 114/2018, salariile din domeniul construcțiilor au suferit modificări semnificative, având două coordonate majore: stabilirea salariului de bază minim brut pe țară garantat și facilitățile fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor.

În privința stabilirii salariului de bază minim brut pe țară garantat, art. 71 stabilește pentru perioada 01.01.2019-31.12.2019, pentru domeniul construcțiilor salariul de bază minim brut pe țară garantat la 3.000 lei. Salariul minim se aplică exclusiv domeniilor de activitate prevăzute la art. 66 pct. 1 din OUG 114/2018:
– activitatea de construcții (Cod CAEN 41.42.43, secțiunea F)
– domeniile de producere a materialelor de construcții (cod CAEN -2312, 2331, 2332, 2361, 2362, 2363, 2364, 2369, 2370, 2223, 1623, 2512, 2511, 0811, 0812)
– activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică – cod CAEN 711

Drept urmare, art. 71 obligă acordarea salariului minim de 3.000 lei tuturor salariaților din domeniul construcțiilor, inclusiv celor cu activitate mixtă, independent de acordarea facilităților fiscale și indiferent de ponderea activității de construcții în totalul activităților desfășurate de firmă.

Întrucât nu există o precizare suplimentară referitoare la societățile care desfășoară activitățile menționate la art. 66, pct.1 și cele care nu desfășoară aceste activități, dar au înscrise activitățile respective în lista codurilor CAEN, putem pleca de la premisa că acestea din urmă sunt obligate la aplicarea prevederilor art.71.

În scopul clarificării anumitor aspecte, Inspectoratul Teritorial de Muncă a emis un comunicat de presă ce precizează că salariul minim de 3.000 lei este aplicabil tuturor salariaților angajatorilor care desfășoară activități în sectorul construcțiilor, în domeniile prevăzute de art. 66 pct. 1 din OUG 114/2018. Cu toate acestea, cât timp legea nu menționează explicit dacă angajatorii desfășoară activități sau nu, nu putem face uz de comunicatul de presa al ITM în cazul unei inspecții fiscale.

Av. Madalina Nicola, Financial & Tax Advisor în cadrul NOERR„Condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru salariații societăților din domeniul construcțiilor vizează, pe lângă domeniile menționate la art. 66, pct.1 și prevederi referitoare la cifra de afaceri și nivelul veniturilor salariale. Astfel, cifra de afaceri obținută din activitățile de construcții trebuie să fie în limita a cel puțin 80% din cifra de afaceri totală calculată cumulat de la începutul anului, inclusiv luna în care se aplică scutirea, iar veniturile lunare brute din salarii și asimilate salariilor, între 3.000 lei și 30.000 lei.”

În privința cifrei de afaceri, Ordinul 611/2019 privind aprobarea modelului declarației D112 aduce clarificări suplimentare în sensul deducerii reducerilor comerciale, a TVA și a altor impozite direct legate de cifra de afaceri și a includerii a veniturilor din subvențiile de exploatare aferente cifrei de afaceri nete, soldurilor contului 711 si 712 și veniturilor din producția de imobilizări corporale.

Facilitățile acordate salariaților din domeniul construcțiilor sunt reducerea contribuției de asigurări sociale datorată de salariat (CAS) de la 25% la 21,25% și scutirea de la plata contribuției de asigurări de sănătate datorată de salariat (CASS) și impozitul pe salariu.

În privința contribuției asiguratorii pentru munca (CAM) OUG 114/2018 prevede reducerea acesteia de la 2,25% la 0,3375%, lucru care a generat controverse și modificări ca urmare a interpretării de către ANAF a aplicării facilitații fiscale pentru CAM.

Cu toate că Art. 91. prevede, printre altele, că aplicarea reducerii CAM se realizează cu respectarea prevederilor în domeniul ajutorului de stat (până în prezent schema de ajutor de stat nu a fost aprobată), declarația fiscală D112 care a fost pusă la dispoziție de ANAF pentru lunile ianuarie și februarie 2019 a prevăzut cota redusă de 0.3375%. Ulterior, ca urmare a constatării de către ANAF a faptului că art. 66 din OUG 114/2018 nu se poate aplica fără respectarea legii ajutorului de stat, declarația D112 a fost refăcută pentru a permite calcularea CAM cu procentul normal de 2,25%. De asemenea, ANAF solicită ca cei care au aplicat și declarat CAM în procent de 0,3375% să rectifice calculul salarial și declarațiile lunilor Ianuarie și februarie utilizând nivelul normal al CAM.

Actualizarea calculului salarial și depunerea declarațiilor rectificative duce la creșterea obligațiilor de plată ale angajatorului și la calculul unor accesorii (dobânzi de întârziere) pentru lunile ianuarie și februarie aferente diferențelor de plată.

***

Despre NOERR

NOERR înseamnă excelență și gândire antreprenorială. Cu echipe compuse din personalități puternice, NOERR găsește soluții la probleme complexe și provocatoare. Uniți prin valori comune, cei peste 500 de consultanți au întotdeauna în vedere scopul comun: succesul clienților lor. De aceea, NOERR, că firma europeană de avocatură de prim rang, este poziționată în mod optim și pe plan internațional, cu birouri în unsprezece țări și o rețea mondială de „best friends”. NOERR dezvoltă și oferă clienților soluții viabile în domeniile financiar, fiscal și de management.


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.