CJUE. C-267/18 Delta Antrepriză de Construcții și Montaj 93 SA. Excluderea unui operator economic de la participarea la o procedură de achiziții ca urmare a rezilierii unui contract anterior din cauza unei subcontractări necomunicate autorității contractante. Concluziile avocatului general Bordona
8 mai 2019 | JURIDICE.roTrimitere preliminară – Directiva 2014/24/UE – Achiziții publice – Motive de excludere facultativă – Excluderea unui operator economic de la participarea la o procedură de achiziții ca urmare a rezilierii unui contract anterior din cauza unei subcontractări necomunicate autorității contractante – Noțiunea de deficiențe semnificative sau persistente – Nedivulgarea informației cu privire la rezilierea unui contract anterior – Informare cu privire la participarea unor subcontractanți la executarea contractului – Obiective și scopuri – Gravitatea nedivulgării de informații
Prezenta cerere de decizie preliminară introdusă de Curtea de Apel București privește interpretarea articolul 57 alineatul (4) litera (g) din Directiva 2014/24/UE, care autorizează excluderea de la procedurile de achiziții publice a ofertantului care a dat dovadă de „deficiențe semnificative sau persistente la îndeplinirea unei cerințe de fond prevăzute de un contract anterior […] care a dus la încetarea anticipată a respectivului contract anterior”, în cadrul unui litigiu între societatea Delta Antrepriză de Construcții și Montaj 93 SA și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA. Instanța de trimitere se întreabă dacă această dispoziție se aplică atunci când „încetarea anticipată a contractului anterior” a fost cauzată de faptul că ofertantul câștigător subcontractase o parte din lucrare fără a informa administrația. La această împrejurare se adăuga faptul că, în noua procedură de achiziție publică, acel operator economic nici nu a comunicat (celei de-a doua) autorități contractante încetarea anticipată a contractului precedent.
În opinia avocatului general,
1) Articolul 57 alineatul (4) litera (g) din Directiva 2014/24/UE trebuie interpretat în sensul că:
– o autoritate contractantă are dreptul, în principiu, să excludă de la o procedură de achiziție de lucrări publice un operator economic cu privire la care s‑a dispus încetarea anticipată a unui contract de achiziții publice anterior, în temeiul faptului că a încălcat clauza care îi impunea obligația de a comunica, în vederea obținerii autorizației necesare, atribuirea unei părți din aceste lucrări unui subcontractant;
– revine instanței naționale sarcina de a determina, având în vedere împrejurările specifice ale litigiului și cu aplicarea principiului proporționalității, dacă încetarea anticipată a unui (prim) contract de achiziții publice a fost cauzată de o deficiență semnificativă la îndeplinirea unei cerințe esențiale impuse în cadrul contractului menționat, suficientă pentru a exclude operatorul economic de la un (al doilea) contract.
2) Articolul 57 alineatul (4) litera (h) din Directiva 2014/24 nu se opune posibilității ca autoritatea contractantă să îl excludă de la un (al doilea) contract de achiziții publice pe ofertantul care a disimulat față de aceasta încetarea anticipată a unui contract anterior, în temeiul existenței unor deficiențe semnificative la îndeplinirea unei cerințe esențiale impuse în cadrul acestui (prim) contract. Este de competența instanței naționale să aprecieze, în lumina principiului proporționalității, gravitatea acestei disimulări de informații.
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
13 septembrie ⁞ Ultimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrie ⁞ JURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrie ⁞ Accidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrie ⁞ Școala Superioară de Cadre
19 septembrie 2024 ⁞ Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
:: Concluziile avocatului general
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |