ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Taxi câștiga bătălia cu Uber în detrimentul românilor

17.05.2019 | Remus BORZA
Abonare newsletter
Remus Borza

Remus Borza

La presiunea companiilor de taxi și în urma repetatelor proteste ale taximetriștilor, Guvernul a adoptat pe 29 martie OUG pentru modificarea Legii 38/2003, ce reglementează transportul în regim de taxi şi închiriere. Noile reglementări au intrat in vigoare. Odată cu eliminarea sintagmei „în mod repetat” din Legea 38/2003, agenții de la Rutieră nu vor mai trebui să demonstreze caracterul repetat al abaterii, ci pur și simplu vor aplica sancțiuni, adică amenzi usturătoare, de până la 5.000 lei, și ridicarea plăcuțelor de înmatriculare ale autovehiculului folosit în serviciul de ride-sharing sau car-sharing. În 2018, peste 3 milioane de români au optat pentru transportul cu Uber, Taxify sau Clever. O modalitate de transport modernă, civilizată, accesibilă și fiscalizată. În mașinile Uber, Taxify sau Clever nu dai peste un sconcs certat cu apa și săpunul, peste un șofer care fumează sau chiar îți vorbește urât, dacă nu îi convine de mutra ta, ori peste altul care îți refuză comanda dacă nu te înțelegi la preț sau la bacșiș. Din păcate, industria de taxi a rămas nu doar cu o flotă învechită, dar și cu o mentalitate retrogradă. Și de data aceasta, Guvernul a cedat presiunilor companiilor de taxi, campioane ale evaziunii fiscale, cărăuși de voturi, votanți și bani negri pentru partidele aflate la guvernare. Faptul că ordonanța a fost dată în plină campanie electorală probează de la sine o atare ipoteză.

Deja se văd efectele modificărilor aduse Legii taximetriei. În București, a fost un trafic infernal. Cei care constant apelau la Uber sau Taxify au fost nevoiți să-și scoată mașinile din garaj. Cel puțin cu 20% a crescut numărul mașinilor în circulație, spre deosebire de zilele precedente. Asta înseamnă mai multe zeci de minute petrecute în trafic, mai mulți nervi și mai multă poluare, dar și mai puțini bani la bugetul de stat. Este impardonabil și inadmisibil ca într-o economie de piață să creezi poziții de monopol, cu atât mai mult în zona serviciilor.

Uber are deja o filială înregistrată în România cu toate atributele fiscale (CUI, număr de înregistrare). Cei aproape 11.000 de parteneri Uber, proprietari de mașini ce prestează un serviciu de ride-sharing, sunt la rândul lor înregistrați fiscal ca PFA sau SRL. Bugetul va pierde anul acesta peste 20 milioane euro din TVA și impozit pe venit, datorat de șoferii care folosesc aplicația.

Uber, Taxify și Clever au transportat, în 2018, peste 3 milioane de români, pentru care au plătit impozit. Doar în București, impozitul plătit de Uber a fost de trei ori mai mare decât impozitul plătit de toate companiile de taxi care operează în capitală. Patronii firmelor de taxi, foarte apropiați de unii membri ai Guvernului, speră că utilizatorii Uber, Taxify sau Clever vor migra automat la ei. Nu se va întâmpla acest lucru. Există oameni care, nici să-i pici cu ceară, nu s-ar urca într-un taxi. Cu atât mai mult nu se va întâmpla acest lucru dacă interzici companiile de ride-sharing. Corporatiștii nu vor face coadă la taxiuri, ci își vor lua mașinile personale. Cum s-a întâmplat și azi.

În martie, autorităţile dădeau asigurări că ordonanța nu va leza Uber, Taxify sau Clever. Ministrul Răzvan Cuc și viceprim-ministrul Daniel Suciu s-au angajat că, până la momentul intrării în vigoare a modificărilor operate de Executiv la Legea taximetriei, vor reglementa serviciul de car-sharing și ride-sharing. Nu s-a întâmplat nici până azi. Mai mult decât atât, cei doi demnitari au ieșit public și au afirmat că ordonanța nu interzice aceste aplicații, ci doar își propune să combată pirateria din transportul de persoane. E drept că noile prevederi nu interzic explicit aceste aplicații, dar o fac implicit, prin sancțiunile prohibitive care se vor aplica pentru acest tip de servicii.

Remus Borza

Abonare newsletter

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicăm şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro, vă rugăm să citiţi Politica noastră şi Condiţiile de publicare.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereCărţiEvenimenteProfesioniştiRomanian Lawyers Week