« Secţiuni « Articole « RNSJOpiniiPovestim cărţi
Opinii
3 comentarii

Căutarea pietrei filosofale în scrierea unui text juridic. How I Write (colecție de eseuri despre stil în scrierea textelor juridice)
25.06.2019 | Ionela CUCIUREANU

Drept Timisoara
Secţiuni: JURIDICE.ro, Opinii, Povestim cărți, Selected | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , ,
JURIDICE - In Law We Trust
Ionela Cuciureanu

Ionela Cuciureanu

Volumul „How I write[1] nu este un îndreptar scolastic de tipul X reguli pentru a scrie corect sau o culegere de precepte de metodologie juridică. Dar el nu vine nici ca o rețetă a succesului pe care o propune, providențial, autorul, de la înălțimea turnului său de fildeș. Volumul este de fapt o culegere a căutărilor și a regăsirilor stilistice, care îmbină confesiunile unor practicieni, teoreticieni și/sau profesori de drept, în urma peregrinărilor pe tărâmul fascinant al scrierii de texte juridice, pornind de la opinii legale, memorandumuri, acțiuni în instanță și până la studii doctrinare sau texte de lege.

Fie că, într-un demers calofil, ne preocupă foarte mult stilul în care scriem, urmând vorba francezilor – le style c’est l’homme – (pe care am putea-o parafraza, în cazul textului juridic, le style c’est le juriste), și abia apoi, demersul efectiv al rostogolirii pietrei sisifice a ideilor înspre așezarea lor pe hârtie, fie că ne orientăm spre dimensiunea pragmatică a textului juridic, Geoffrey C. Hazzard oferă un răspuns sibilinic la întrebarea How I write, și anume It depends. Desigur că ulterior îl detaliază, iar cititorul poate porni cu un prim sfat înainte de a începe scrierea efectivă, și anume grija pentru adecvarea conținutului la receptor, la context, la canal sau la finalitatea textului respectiv. Sfaturile sale se pot rezuma altfel: în primul rând, ar trebui tratate părțile care ne pun cele mai multe probleme, care sunt cel mai greu de exprimat și de transpus într-un limbaj clar și accesibil, apoi, analiza succintă a problematicii ce va fi tratată ar trebui rezumată în nu mai mult de trei propoziții, pentru a nu încărca inutil cititorul. În al treilea rând, fiecare pas al expozeului ar trebui construit ca o piramidă, cu elementul cheie în vârf, la început și argumentația, fundamentul, ca o bază ce susține acest vârf.

Dar tehnica (sau, de ce nu, arta) scrierii juridice capătă tot atâtea valențe cât numărul celor chemați să scrie despre ea. Tony Honoré de pildă, celebrul profesor englez de drept civil, care între altele s-a aplecat și asupra limbajului jurisconsulților romani din vremea Imperiului și a modului de redactare a legilor în acea vreme, se recunoaște pus în dificultate când trebuie să își scruteze propria căznire de condei. El recunoaște că stilul său a cunoscut o evoluție, de la scrierea flamboiantă din vremea perioadei de elev, până la valorificarea lucidității și sintezei „above all virtues” în perioada maturității. Cât despre tehnica sa de scriere a unei cărți sau a unui studiu mai extins, autorul explică faptul că începe prin a scrie zilnic nu foarte mult, dar constant, între 500 și 800 de cuvinte/zi, urmând ca ziua următoare să verifice și să completeze ce scrisese cu o zi înainte. Pe măsură ce timpul trece, opera progresează, deși fără a avea neapărat o constanță a „cantității”, după cum el însuși recunoaște, însă în final, odată ce numărul de pagini dorit a fost atins (sau chiar depășit), se poate trece la rafinarea operei, parcurgerea și reparcurgerea ei, pentru a o șlefui și a-i elimina rând pe rând asperitățile.

Dar cum își redactează un judecător hotărârile și cum se raportează la ce scriu avocații? Ne-am putea întreba. În cele câteva pagini ce îi sunt alocate, Edith Holland Jones, care după o carieră de avocat, a urmat una de judecător ne explică „arta sa poetică”. „A good brief is like a classical sonata”, spune înțelept Jones, care continuă cu viziunea sa, de judecător fost avocat, despre cum ar trebui să arate textele scrise de avocați: „Written within rigid rules of length and order, it must nevertheless convey a powerful image of credibility, of legal understanding, and of the essential justice of the advocate’s cause. While emotion is acceptable in limited quantities, the foremost impact of the brief ordinarily lies in its clear and forceful logic. ”

Ca judecător însă, Jones consideră esențială urmărirea unui fir logic și a unei argumentații clare, care să asigure chiar și partea adversă de soliditatea motivelor care au condus la o soluție ce îi este defavorabilă: „In the barebones style, I write to explain a conclusion that I believe follows naturally from settled legal principles (…) my purpose is to assure the losing party that the issues he raised were considered in light of the record and that their outcome was legally foreordained, albeit, to him, unpalatable.” (s.n.) Dar, subliniază Jones, redactarea efectivă este ultima sa preocupare – documentarea temeinică, studierea dosarului și a argumentelor părților sunt etapele premergătoare esențiale fără de care redactarea hotărârii nu ar putea fi realizată: „Articulation of the opinion is, however, chronologically my last concern in such a case. Legal research takes place first, guided by the parties’ briefs and the appellate record. The preparatory work often fosters rather than resolves complexity.”

Aceleiași întrebări, James W. McElhaney îi răspunde de o manieră mai metaforică, (aproape simbolistă) explicând că pe măsură ce scrie, încearcă să aibă o conversație cu cititorul său, să dea viață ideilor pe care le exprimă și, poate surprinzător pentru mulți, să dea atenției sonorității cuvintelor: „The trick is to listen to your words, to write for the ear, not the eye. Pay attention to the sound of what you have to say. It does remarkable things. ”

Și opiniile continuă, fiecare impregnată de tușa personalității autorului său. Dar un lucru este cert – la finalul parcurgerii acestui volum, cititorul nu va fi învățat o rețetă infailibilă a scriiturii juridice, ci va constata cu surprindere, că poate îmbina părticele din fiecare experiență povestită de autori, că poate fi mai atent la anumite „capcane” pe care le implică scrierea unui text juridic, pentru a-și creiona propriul stil, a-și descoperi și redescoperi propriul condei.


[1] Scribes Journal of Legal Writing vol. 4/1993. Disponibil gratuit online aici.


Av. Ionela Cuciureanu

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

3 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.