Natura contractului trebuie să fie determinată de completurile specializate în materie de achiziții publice
27 iunie 2019 | Elena IACOBPrincipiul celerității în soluționarea disputelor în materie de achiziții publice este un principiu extrem de important, de care s-a ținut cont la elaborarea Legii privind remediile și căile de atac. Consider însă că acesta nu poate fi aplicat în detrimentul principiilor fundamentale în domeniul achizițiilor publice – principiile transparenței, nediscriminarii, tratamentului egal – și nici cu prioritate față de principiul respectării garanțiilor procedurale și dreptul la un proces corect. Celeritatea nu este un obiectiv în sine și se poate asigura prin mai multe metode, între altele prin specializarea instanțelor, prin întărirea capacității instituționale a autorităților contractante, printr-o mai bună îndrumare metodologică din partea autorităților de reglementare și control.
În cazul “in-house procurement” trebuie menționat în primul rând că nu există o obligație a autorităților contractante de externalizare, după cum s-a recunoscut și în jurisprudența Curții de Justiție a Uniunii Europene. Pentru a se încadra în dispozițiile de exceptare trebuie verificat controlul pe care îl exercită autoritatea asupra entității căreia îi acordă contractul, control care trebuie să fie similar celui pe care autoritatea îl exercită asupra unui departament intern. Entitatea căreia i se atribuie contractul nu trebuie să aibă autonomie de voință, în sensul că nu se poate opune deciziilor/influenței autorității contractante, iar majoritatea activităților entității ar trebui să fie pentru îndeplinirea contractului atribuit de autoritate. Se poate susține astfel că acest caz nu reprezintă o veritabilă excepție de la procedurile de atribuire competitive, în măsura în care nu se poate vorbi de un contract între autoritate și propriul său departament sau serviciu, fiind asimilată ipoteza în care autoritatea și respectivul departament/serviciu sunt persoane juridice distincte.
O autoritate contractantă nu poate atribui direct contractul unei alte entități din sectorul public în considerarea exclusivă a caracterului public al acesteia din urmă. Pentru a dovedi că atribuirea unui anumit contract se încadrează în categoria exceptată, trebuie verificată îndeplinirea fiecăreia dintre condițiile enumerate expres în legile de achiziții publice.
În situația în care reclamantul pretinde că un contract de achiziții publice a fost atribuit de o autoritate contractantă fără inițierea și derularea procedurilor prevăzute de legislația achizițiilor publice – fie că autoritatea contractantă invocă în apărare faptul că atribuirea contractului se încadrează într-un caz de exceptare, fie că nu – rațiuni de eficiență impun ca natura contractului, mai exact dacă acesta este sau nu un contract care intră sub incidența legislației privind achizițiile publice, să fie determinată de completurile specializate în achiziții publice ale instanțelor.
Av. Elena Iacob
Partner ZAMFIRESCU RACOȚI & PARTNERS
*Opinie susținută în cadrul dezbaterii „Contracte exceptate de la aplicarea procedurilor de achiziții publice clasice și sectoriale„, ediția 282, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
23 septembrie ⁞ Fraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrie ⁞ Noutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrie ⁞ JURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrie ⁞ Avocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrie ⁞ Start Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrie ⁞ Dacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrie ⁞ Impactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrie ⁞ Abilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrie ⁞ JURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrie ⁞ Fraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrie ⁞ Social Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrie ⁞ Start Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
25 noiembrie ⁞ Cine (mai) poate organiza arbitrajul instituționalizat în România
28 noiembrie ⁞ JURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025 ⁞ The Congress / The biggest legal event
Homepage J JURIDICE Cariere Evenimente Dezbateri Profesionişti Lawyers Week Video |