Decizia (UE) 2019/1144 a Comisiei privind ajutorul de stat pus în aplicare de România în favoarea Oltchim SA
8 iulie 2019 | Elena ALBU
În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 181/13 din 5 iulie 2019 a fost publicată Decizia (UE) 2019/1144 a Comisiei din 17 decembrie 2018 privind ajutorul de stat SA.36086 (2016/C) (ex 2016/NN) pus în aplicare de România în favoarea Oltchim SA.
Oltchim are un lung istoric de dificultăți economice. În perioada 1995-2000, Oltchim a contractat o serie de împrumuturi comerciale, garantate prin garanții guvernamentale. Oltchim nu a putut să ramburseze împrumuturile, iar băncile au solicitat garanțiile guvernamentale. În 2002, Ministerul Finațelor a transferat datoria Oltchim rezultată din garanțiile guvernamentale către agenția română pentru privatizare (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului – „AAAS” ). Ministerul Finanțelor a continuat să realizeze plăți în contul garanțiilor guvernamentale până în decembrie 2006 și, de asemenea, a transferat către AAAS toate creanțele rezultate în urma plăților ulterioare efectuate în baza garanțiilor activate.
În perioada 2007-2012, situația financiară a Oltchim s-a deteriorat, conturile sale financiare indicând în mod sistematic pierderi operaționale în creștere, acumulări de pierderi și fonduri proprii negative. La 31 decembrie 2012 (înainte de a intra în insolvență), conturile financiare ale Oltchim au indicat o pierdere operațională de 62,9 milioane EUR, o pierdere netă de 127,8 milioane EUR și pierderi acumulate de 383 de milioane EUR.
România a încercat de mai multe ori să privatizeze Oltchim (în 2001, 2003, 2006, 2007 și 2008), însă toate tentativele au eșuat.
Mai precis, în 2001, statul a negociat și a semnat un acord de vânzare a 53,2 % din acțiuni cu societatea canadiană de exploatare minieră Exall Resources. Întrucât cumpărătorul nu a plătit valoarea acțiunilor (10 milioane USD, însemnând aproximativ 8,9 milioane EUR) și nu a garantat investițiile tehnologice și de mediu promise, acordul nu a mai fost executat. În 2002, statul a decis să încerce lansarea unei noi cereri de oferte pentru privatizare, optând pentru conversia în acțiuni a datoriei către AVAS (precursor al AAAS). Cu toate acestea, termenul pentru depunerea ofertelor a fost amânat de două ori și, având în vedere opoziția unui potențial investitor și a acționarilor minoritari, inclusiv prin acțiuni în instanță, oferta a fost revocată în 2003. Ulterior, după revocarea în 2006 a conversiei datoriei aprobate inițial în 2003, autoritățile române au încercat din nou să privatizeze Oltchim, împreună cu datoria, în 2006 și 2008. Cu toate acestea, potrivit autorităților române, niciun investitor nu a fost interesat să cumpere Oltchim în astfel de condiții.
Consilier juridic Elena Albu
- Flux integral: www.juridice.ro/feed
- Flux secţiuni: www.juridice.ro/*url-sectiune*/feed
Pentru suport tehnic contactaţi-ne: tehnic@juridice.ro