BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

Directiva (UE) 2019/1152 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în UE
16.07.2019 | JURIDICE.ro


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L 186 din data de 11 iulie 2019, a fost publicată Directiva (UE) 2019/1152 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în Uniunea Europeană.

Directivei 91/533/CEE a stat la baza creării unui cadru normativ european în domeniul dreptului muncii, totuși, odată cu evoluția tehnică, creșterea demografică și dezvoltarea relațiilor sociale, au apărut tot mai multe noi forme de muncă. Prin urmare, a apărut necesitatea, la nivelul Uniunii, de a stabili cerințe minime de informare cu privire la aspectele esențiale ale raportului de muncă și la condițiile de muncă, care să se aplice tuturor lucrătorilor, pentru a se garanta faptul că toți lucrătorii din Uniune beneficiază de un grad adecvat de transparență și de previzibilitate în ceea ce privește condițiile lor de muncă, menținându-se, în același timp, o flexibilitate rezonabilă a formelor de muncă atipice, păstrându-se astfel beneficiile acestora pentru lucrători și angajatori.

Înțelesul statutului de lucrător urmează a fi înțeles în sensul oferit de practica CJUE[1], așadar, cu condiția îndeplinirii criteriilor stabilite de Curte, noua Directivă urmează a fi aplicată și lucrătorilor casnici, lucrătorilor la cerere, lucrătorilor intermitenți, lucrătorilor pe bază de tichete, lucrătorilor prin platforme online, stagiariarilor și ucenicilor.

În acest sens, Directiva (UE) 2019/1152 stabilește drepturile minime care se aplică tuturor lucrătorilor din Uniune care au un contract de muncă sau un raport de muncă astfel cum este definit în legislație, în contractele colective de muncă sau de practicile în vigoare în fiecare stat membru, luând în considerare jurisprudența Curții de Justiție.

Directiva stabilește obligația angajatorului de a informa anterior semnării contractului de muncă angajatul privitor la elementele esențiale ale raportului care urmează a fi încheiat, drepturile și obligațiile acestuia, actele interne dacă e cazul ale societății șamd.

Cerințele minime privind condițiile de muncă stabilesc printre altele:
– În cazul perioadei de probă aceasta nu poate depăși 6 luni;
– Trecre la o altă formă de muncă, spre exemplu în cazul expirării celor 6 luni de probă, angajatul poate solicita stabilirea unui raport de muncă mai previzibil.
– Angajatorul nu poate interzice unui lucrător să lucreze pentru alți angajatori în afara programului de lucru (în limitele legale, spre exemplu angajatorul poate interzice lucrul în favoarea unui concurent);
– Munca urmează a fi prestată în cadrul programului de lucru.

Statele UE urmează să adopte măsuri necesare pentru a proteja lucrătorii, inclusiv privitor la concedierile abuzie, sarcinei probei revenind angajatorului.

În contextul noii Directive, cititorilor JURIDICE.ro le recomandăm vizionarea Dezbaterii juridice: Informarea salariaților de către angajator


[1] Hotărârile Curții de Justiție din 3 iulie 1986, Deborah Lawrie-Blum/Land Baden-Württemberg, C-66/85; ECLI:EU:C:1986:284; din 14 octombrie 2010, Union Syndicale Solidaires Isère/Premier ministre and Others, C-428/09, ECLI:EU:C:2010:612; din 9 iulie 2015, Ender Balkaya/Kiesel Abbruch- und Recycling Technik GmbH, C-229/14, ECLI:EU:C:2015:455; din 4 decembrie 2014, FNV Kunsten Informatie en Media/Staat der Nederlanden, C-413/13, ECLI:EU:C:2014:2411; și din 17 noiembrie 2016, Betriebsrat der Ruhrlandklinik gGmbH/Ruhrlandklinik gGmbH, C-216/15, ECLI:EU:C:2016:883.

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate