Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Ce trebuie să știm dacă dorim să atragem răspunderea autorităților publice pentru actele administrative nelegale
22.07.2019 | Daniela GRAMATICESCU

Daniela Gramaticescu

Daniela Gramaticescu

Răspunderea autorității publice pentru prejudiciile produse de actele administrativ unilaterale nelegale este reglementată și permisă de lege prin prevederi exprese – art. 8 alin 1 raportat la art. 19 din Legea nr. 554/2004 -.

În sens procedural, această răspundere presupune declanșarea unei acțiuni în răspundere administrativ patrimonială, acțiune grefată pe acțiunea în răspundere civilă delictuală, față de care prezintă, însă, anumite particularități importante impuse de normele dreptului administrativ. Sunt astfel de particularități:
1. izvorăște din actele administrației publice emise în regim de putere publică (de drept public);
2. la baza răspunderii patrimoniale a administrației publice stă prezumția de culpă a autorității publice emitente a actului ilegal sau a refuzului nejustificat de a rezolva o cerere privitoare la un drept sau interes legitim;
3. este de competența instanței de contencios, fiind, de regulă, accesorie acțiunii directe în anularea unui act administrativ sau împotriva refuzului nejustificat al unei autorități publice de a rezolva cererea reclamantului privitoare la un drept sau interes legitim al său;
4. este supusă unui termen de prescripție de 1 an.

Cea mai importantă distincție între răspunderea administrativ patrimonială și cea delictuală de drept comun, derivă din condiția culpei – nenecesară sau prezumată – și cea a prescripției – 1 an, iar nu 3 ani -.

Pe scurt, este important de reținut că, în materia răspunderii administrativ patrimoniale, condiția vinovăției nu trebuie îndeplinită – răspunderea fiind considerată obiectivă – sau cel mult trebuie considerată prezumată ca îndeplinită – autoritatea fiind cea obligată să facă dovada necesară răsturnării prezumției -. O particularitate legislativă este în materia achizițiilor publice, unde caracterul obiectiv al răspunderii autorității pentru prejudiciile cauzate de actele ilicite emise de aceasta în procedură – lipsa condiției culpei – este trasată chiar de lege, dar și de jurisprudența CJUE (ce interzice condiționarea angajării răspunderii autorității pentru actele emise în procedură de dovada vinovăției autorității  – Comisia vs. Portugalia (Cauza C-275/03, hotărârea din data de 14 octombrie 2004) și Strabag (Cauza C-314/09, Stadt Graz vs. Strabag AG și alții)).

Așadar, în materia răspunderii administrativ patrimoniale, trebuie analizate condițiile răspunderii civile delictuale cu particularitățile din administrativ:
– condiția faptei ilicite este îndeplinită dacă s-a constatat nelegalitatea actului administrativ prejudiciabil (procedural, aspectul implică și invocarea efectului pozitiv al puterii de lucru judecat),
– condiția vinovăției nu trebuie îndeplinită, fiind prezumată absolut sau relativ (în nicio situație, condiția vinovăției nu trebuie dovedită distinct de condiția faptei ilicite, reprezentată de constatarea nelegalității unui act administrativ). În concepția permisivă a prezumției relative, pot fi analizate, dacă sunt invocate, toate cauzele exoneratoare de răspundere prevăzute de codul civil: forța majoră, cazul fortuit, fapta victimei sau fapta terțului, exercițiul unui drept;
– condiția legăturii de cauzalitate trebuie dovedită de reclamat și analizată împreună cu existența altor cauze de exonerare de răspundere (dacă se acceptă teoria vinovăției prezumate relativ) sau doar de întrerupere a legăturii de cauzalitate,
– condiția prejudiciului trebuie dovedită de reclamant cu respectarea condițiilor generale de probă în materia răspunderii civile delictuale.

Încrederea legitimă în actele autoritățiiprincipiu de drept european în materie – trebuie să fie în permanență un instrument de control în analiza condițiilor angajării răspunderii administrativ patrimoniale a autorității pentru prejudiciile produse de actele administrativ unilaterale nelegale emise de acestea.

:: English version

Daniela Gramaticescu, Partner NNDKP


Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!






JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.