Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
D&B DAVID SI BAIAS
 
Print Friendly, PDF & Email

Ordonanța privind instituirea unor facilități fiscale – eșalonarea plății obligațiilor fiscale pentru contribuabili aflați în impas financiar
06.08.2019 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 648 din 5 august 2019 a fost publicată Ordonanța nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale.

Ordonanța are drept scop furnizarea oricărui contribuabil care se află în dificultate financiară, însă care nu a intrat încă în insolvenţă, o soluție pragmatică pentru depășirea impasului financiar, și anume posibilitatea eșalonării plății obligaţiilor fiscale.

Conform notei de funamentare a Ordonanței, la 31 decembrie 2018, la nivelul ANAF numărul persoanelor juridice, de drept public sau privat, care nu se aflau în  insolvență/reorganizare/faliment/dizolvare și de asemenea nu erau beneficiari ai unei eșalonări la plată este de aproximativ 250.000 persoane juridice. Datoriile acestor debitori însumau aproximativ 29.657 milioane lei la bugetul general consolidat din care:
– 80% aparțin bugetului de stat
– 5% aparțin bugetului asigurărilor sociale de stat
– 4% aparțin bugetului Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate
– 1% aparțin bugetului asigurărilor pentru şomaj.

Această sumă reprezintă un indicator clar al situației precare cu care se confruntă business-ul mic și mijlociu în România. În acest sens Guvernul dorește să ofere un respiro pentru debitorii, persoane juridice de drept public sau privat, cu excepția instituțiilor publice definite potrivit Legii nr. 500/2002 privind finanțele publice, pentru care există riscul intrării în insolvență, perioadă în care își pot restructura obligațiile bugetare principale restante la data de 31 decembrie 2018 în cuantum mai mare sau egal cu un milion lei și neachitate până la data emiterii certificatului de atestare fiscală, precum și obligațiile bugetare accesorii.

Ordonanța reglementează condițiile în care debitorii pot beneficia de eșalonare, printre care sunt cele generale prevăzute de Codul de procedură fiscală, precum și cele menționate supra, dar mai important în opinia noastră reprezintă obligația de a prezenta un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent, întocmite de un expert independent. Având în vedere importanța prevezibilității în sectorul fiscal, prin prezentarea acestor planuri ANAF își poate face o imagine generală privind încasarea sumelor restante din partea debitorilor alfați în întârziere.

În vederea realizării măsurilor incluse în planul de restructurare, expertul independent are obligația de a monitoriza în permanență debitorul, întocmind periodic un raport privind stadiul implementării, pe care îl transmite debitorului și organului fiscal.

În cazul unui eșec în cadrul procesului de restructurare și stingerea datoriilor la stat, contribuabilul poate pierde înlesnirea fiscală acordată, ceea ce ar putea degenera în demararea imediată a procedurii de insolvență.

Ordonanța mai reglementează posibilitatea anulării obligațiilor accesorii pentru debitorii – persoane juridice, persoane fizice sau entități fără personalitate juridică – care la data de 31 decembrie 2018 inclusiv au obligații bugetare principale restante administrate de organul fiscal central sub un milion lei. Condiția principală pentru anularea obligațiilor accesorii este stingerea celor principale până la data de 15 decembrie 2019.


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.