Secţiuni » Avocaţi
Avocaţi (UNBR, INPPA şi barouri)
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Avocați Drept civil Drept penal SELECTED Sistemul judiciar

Poziția UNBR ref. proiectul de rectificare bugetară 2019

7 august 2019 | JURIDICE.ro

Miercuri, 7 august 2019, Uniunea Națională a Barourilor din România a dat publicității adresa 297-AUT-2019, semnată de av. prof. univ. dr. Traian Briciu, președintele UNBR, privind rectificarea bugetară 2019 și alocarea fondurilor pentru asistență judiciară în materie penală și civilă, transmisă Vioricăi Dăncilă, Prim-ministrul României, lui Toni Greblă, Secretarul general al Guvernului, și lui Eugen Teodorovici, Ministrul finanțelor publice, potrivit unui comunicat.

”Către:
Doamna Vasilica-Viorica Dăncilă, Prim-ministrul României
Domnul Toni Greblă, Secretarul general al Guvernului
Domnu Eugen-Orlando Teodorovici, Ministrul finanțelor publice

Cu privire la rectificarea bugetară 2019. Alocarea fondurilor pentru asistență judiciară în materie penală și civilă

Uniunea Națională a Barourilor din România a luat act de publicarea pentru dezbatere publică, pe pagina oficială a Ministerului Finanțelor Publice, la data de 6 august 2019, a Proiectului de Ordonanță cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2019.

Așa cum am arătat și în adresa publică nr. 283-AUT-25.07.2019, o problemă majoră a funcționării justiției în România este lipsa resurselor financiare care ar trebui alocate apărării, conform Protocolului din 14.02.2019  privind stabilirea onorariilor cuvenite avocaților pentru furnizarea serviciilor de asistență judiciară în materie penală, pentru prestarea, în cadrul sistemului de ajutor public judiciar, a serviciilor de asistență judiciară și/sau reprezentare ori de asistență extrajudiciară, precum și pentru asigurarea serviciilor de asistență judiciară privind accesul internațional la justiție în materie civilă și cooperarea judiciară internațională în materie penală (încheiat între Uniunea Națională a Barourilor din România, Ministerul Justiției și Ministerul Public).

Din păcate, observăm că proiectul de rectificare bugetară, astfel cum a fost supus dezbaterii publice, nu alocă fondurile necesare onorării obligațiilor de plată privind serviciile din asistența judiciară, aflate deja într-o semnificativă  întârziere.

Această situație reprezintă o încălcare gravă a valorilor statului de drept, a drepturilor cetățeanului la apărare, la acces la justiție și la un proces echitabil.

Evenimente programate
NOU! Despre bani în profesii juridice: avocați, executori, notari, consilieri juridici și alți profesioniști ai dreptului
13 septembrieUltimele evoluții jurisprudențiale privind prescripția răspunderii penale
14 septembrieJURIDICE.ro Premier Golf Day
16 septembrieAccidentul de muncă în toate formele de răspundere juridică
18 septembrieȘcoala Superioară de Cadre
19 septembrie 2024Impactul legii 243/2024 asupra creditorilor IFN/cesionari de creanțe
23 septembrieFraudarea creditorilor – eficacitatea mijloacelor actuale pentru combaterea ei
25 septembrieNoutățile Legii nr. 214/2024 – ce efecte poate avea semnătura electronică
26 septembrieJURIDICE by Night. Golden Season edition
30 septembrieAvocatura: onorariu orar vs. onorariu global
5 octombrieStart Curs INGENIO de pregătire pentru Barou, INM & Magistratură, Notariat și Licență
7 octombrieDacă UIT, 100.000 de lei amendă! (RO E-TRANSPORT)
14 octombrieImpactul sancțiunilor impuse de Consiliul Concurenței asupra pieței editoriale din România: între protecția concurenței și drepturile de autor
21 octombrieAbilitățile de negociere: un moft sau o necesitate?
31 octombrieJURIDICE by Night. Mystic Night. Halloween edition
11 noiembrieFraudarea fondurilor europene: infracțiune de 1 Euro? (Necesitatea stabilirii unui prag valoric minim pentru infracțiunea de fraudare a fondurilor europene)
18 noiembrieSocial Media. Răspunderea juridică în caz de Share și Repost care deranjează
23 noiembrieStart Curs Admitere INM/ Magistratură & Avocatură 2025
28 noiembrieJURIDICE by Night. Autumn Allure edition
2025The Congress / The biggest legal event

Reamintim că modul în care asistența judiciară și cheltuielile de judecată influențează accesul la justiție reprezintă componente esențiale pentru realizarea tabloului de bord al justiției europene. Conform criteriilor tabloului de bord al justiției europene, accesibilitatea din punct de vedere financiar și accesul ușor la justiție sunt unii dintre parametrii esențiali ai unui sistem de justiție eficace.

În cazul României, lipsa resurselor pentru asistența judiciară conduce la disfuncții majore ale statului de drept, la blocaje sistemice ale justiției și nu în ultimul  la încărcarea bugetului de stat cu penalitățile și dobânzile aferente neplății la timp a onorariilor cuvenite avocaților din oficiu.

De aceea, vă adresăm solicitarea rectificării bugetului de stat pe 2019, astfel încât să fie asigurate drepturile fundamentale la apărare, la acces la justiție și la un proces echitabil, potrivit Protocolului tripartit  din 14.02.2019 (încheiat între Uniunea Națională a Barourilor din România, Ministerul Justiției și Ministerul Public).

Reamintim că inclusiv Ministerul Public și Ministerul Justiției au formulat cereri în acest sens. Aceste cereri corespund nevoilor reale și absolut indispensabile funcționarii serviciului public al justiției.

Dorim, de asemenea să reamintim adresa din 24 iulie 2019, transmisă de președintele Consiliului Barourilor Europene (CCBE), Dl. Jose de Freitas (anexată prezentei comunicări),  către autoritățile române, referitoare la problema asigurării resurselor bugetare necesare asistenței judiciare, în care își manifestă îngrijorarea că alocarea bugetară planificată pentru anul 2019 prevăzută de Ministerul Finanțelor din România pentru categoria serviciilor juridice a fost redusă comparativ cu cea din 2018.

Sunt relevante Recomandările CCBE privind asistența judiciară din oficiu adoptate în martie 2018, în special în ceea ce privește asigurarea resurselor bugetare pentru asistența judiciară din oficiu:

• IV.1. Asistența judiciară din oficiu este un instrument fundamental pentru asigurarea accesului la justiție și ar trebui să fie garantată de către statprin alocarea unor fonduri suficiente pentru a se asigura că nicio persoană îndreptățită să beneficieze de asistență judiciară din oficiu nu va rămâne fără ea.

• IV.2. În procesul de pregătire a bugetului pentru asistență judiciară din oficiu, fiecare stat ar trebui să ia în considerare indicatori relevanți, cum arfi bugetul pentru asistența judiciară din oficiu și numărul de cazuri din anul precedent, împreună cu o estimare a numărului de cazuri care se anticipează.

• IV.3. Fiecare stat ar trebui să se asigure că [furnizorii de asistență judiciară din oficiu], asociațiile de barouri, consiliile de asistență judiciară din oficiu sau alte entități care furnizează asistență judiciară din oficiu sunt consultate în mod corespunzător în procesul de pregătire a bugetului destinat asistenței judiciare din oficiu.

• IV.4. Statele ar trebui să se asigure că o linie bugetară suplimentară este prevăzută în cazul în care bugetul obișnuit este epuizat înainte de finalul perioadei bugetare, pentru a evita întârzierile înachitarea onorariilor avocaților.

• IV.5. Statele trebuie să pună la dispoziția publicului toate informațiile privind fondurile alocate asistenței judiciare din oficiu și utilizarea acestora.

• IV.6. Asistența judiciară din oficiu este un drept fundamental pentru asigurarea accesului la justiție pentru toți. Prin urmare, statele membre trebuie săia măsurile adecvate pentru a asigura finanțarea permanentă a asistenței judiciare din oficiu.

Avem speranța că în ciuda presiunilor financiare, veți acorda prioritate finanțării deblocării accesului la justiție, dreptului la apărare și dreptului la un proces echitabil.

 Av. dr. Traian-Cornel BRICIU
Președintele Uniunii Naționale a Barourilor din România”

Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Materii / Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul securităţii sociale
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Drepturile omului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu
Studii
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Top Legal
Avocaţi
Consilieri juridici
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Revista revistelor juridice
Wisdom stories

J   Servicii   Membership   Comunicare   Documentare   Legal Talent Search   Partnership   Servicii tehnice