BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: Dreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul munciiCyberlaw
 
Banking
DezbateriCărţiProfesionişti
CMS CMK
 
Print Friendly, PDF & Email

Recomandările CERS/2016/14 privind monitorizarea imobilelor au fost modificate
13.08.2019 | JURIDICE.ro

 
SMARTBILL

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 271/1 din 13 august 2019 a fost publicată Recomandarea Comitetului european pentru risc sistemic din 21 martie 2019 de modificare a Recomandării CERS/2016/14 privind acoperirea unor lacune la nivelul datelor privind bunurile imobile (CERS/2019/3).

Recomandările CERS/2016/14 reprezintă un cadru normativ la nivelul european pentru monitorizarea evoluțiilor din sectorul imobiliar în scopuri de stabilitate financiară, monitorizarea care necesită colectarea și distribuirea periodică de date naționale comparabile la nivelul Uniunii, astfel încât să poată fi evaluate cu mai multă precizie riscurile legate de sectorul imobiliar la nivelul statelor membre și să poată fi comparată utilizarea instrumentelor de politică macroprudențială, cu scopul de a aborda vulnerabilitățile legate de sectorul imobiliar.

Importanța unei asemenea monitorizări derivă din faptul că vulnerabilitățile sistemului financiar tind să se acumuleze în faza de ascensiune a ciclului imobiliar, precum s-a întâmplat în 2008, „criza iși are originea in anul 2001, când băncile americane au procedat iresponsabil, fiind eliberate de controlul statal. Creditele fără nicio garanție si cu mare risc de nerambursare (subprime) au fost deversate în piața imobiliară. Bancherii americani, la fel ca și băncile noastre și-au făcut o socoteala simpla. Nu ne deranjează că împrumutatul va fi incapabil să ramburseze creditul, si chiar noi îi vom adormi vigilența, daca are așa ceva. Neputând să ne restituie creditul, va suferi numai debitorul, pentru ca noi, banca, vom executa silit creanța asupra imobilului și vom obține un pret cu certitudine superior creditului învestit. Treptat băncile au majorat dobânzile si americanii nu și-au mai putut plăti imobilele, iar numarul imens de cazuri de acest fel a generat o creștere irațională a numărului de oferte de vanzare și, inevitabil, s-a produs prăbușirea prețurilor. Băncile sau fondurile americane care au acordat „credite neperformante” (subprime) au rămas cu bunuri nevândabile”[1].

În acest sens, Comitetul European pentru Risc Sistemic („CERS”) a adoptat în 2016 aceste Recomandări, anume pentru a monitoriza și a putea reacționa la evoluția pieții bunurilor imobile
locative (BIL) și bunurilor imobile comerciale (BIC). Recomandările CERS/2016/14 conțin o serie de indicatorii economici care să fie monitorizați de autoritățile naționale macroprudențiale și  în baza cărora să fie efectuate analize și rapoarte pentru a fi în cunoștință de cauză cu privire la situația pieții la zi. Autoritățile naționale urmează să colaboreze cu CERS în privința stabilirii de strategii pentru depășirea situațiilor de risc sistemic.

Noua Recomandare aduce o serii de modificări la Recomandarea din 2016:
– stabilirea de noi indicatori pentru piețele BIC și BIL;
– ajustarea unor definiții precum aceealeași BIC și BIL, și introducerea altora precum bunuri imobile generatoare de venituri în dezvoltare;
– înlocuirea anexelor, adică ajustarea „Criteriilor de conformitate pentru Recomandări”; Modelelor orientative pentru indicatorii privind sectorul imobiliar locativ” șamd;
– prelungească anumitor termene stabilite în aceasta, precum sunt termenele de punere în aplicare a Recomandării CERS/2016/14 în legătură cu indicatorii pentru care autoritățile naționale macroprudențiale nu dispun de informațiile relevante, acestea trebuie prelungite.

În general modificările instituite de CERS nu reprezintă altceva decât un rezultat al impedimentelor cu care s-au ciocnit autoritățile naționale în implementarea Recomandărilor din 2016, în așa fel CERS încearcă să facilitezeze activitatea de monitorizare și atingerea scopului de evitarea a unui colaps financiar repetat ca urmare a instabilizării pieții imobiliare.


[1] Ion Turcu, Mica reforma din anul marii crizei financiare. Publicat pe JURIDICE.ro, 2008: https://www.juridice.ro/37951/mica-reforma-din-anul-marii-crizei-financiare.html


Aflaţi mai mult despre , , , , ,
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill













Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.