ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
3 comentarii | 
Print Friendly, PDF & Email

Protestul Justitiei pe intelesul tuturor
07.09.2009 | mihaela.topa, Carmen Elena Paduraru


Cyberlaw - Valoarea legala a documentelor electronice

Pentru marea masa a populatiei acest protest  este de neinteles si, eu personal ii dau perfecta dreptate!

Cum se vede la rece statutul unui magistrat: o persoana ce face parte dintr-o categorie sociala privilegiata, care beneficiaza de un salariu mare si care si-l mai rotunjeste si prin metode ascunse si neortodoxe si care, de cele mai multe ori greseste in loc sa faca dreptate cum ar trebui.

In acest context, apare ca absolut fireasca intrebarea: ce mai vor acum magistratii?

Intr-o societate care pare nu numai bolnava ci si fara leac, eu, poate anacronic, vreau sa vorbesc  totusi despre normalitate si despre remedii.

E adevarat ca exista printre noi si corupti si oameni slabi, ca peste tot, vorba aceea: padure fara uscaturi nu se poate. Numai ca aceste cazuri sunt izolate, iar noi, cei din breasla  le-am  dezaprobat  la momentul potrivit „am rosit de rusinea lor” iar ei au suportat oprobiul public si sanctiunile specifice.

Sub aspectul coruptiei, celelalte institutii ale statului aveau obligatia sa aduca pe cei vinovati in fata opiniei publice si a justitiei insasi, asa cum s-a intamplat de altfel in multe situatii, nu sa se faca afirmatii generice si fara acoperire inducand opiniei publice ideea coruptiei generalizate.

Aceasta perceptie publica net defavorabila Justitiei aduce atingere grava acelor oameni  de buna credinta, onesti, care sunt intr-o perpetua scoala – din cauza modificarilor legislative halucinante – care, in proportie de 80%, se confrunta cu toata decadenta societatii (minciuna, rautate, abuzuri, jafuri, crime, perversiuni sexuale, fraude) sau au de hotarat in cazuri delicate fiind vorba despre copii si divorturi si care stau de vorba cu propria lor constiinta sa afle in ce masura reusesc sa tina dreapta balanta dreptatii in astfel de timpuri. Si de fapt acestia reprezinta marea majoritate a celor care trudesc in instantele de judecata.

Sunt aceia care muncesc in medie de 10-12 ore zilnic, studiind fiecare caz (dosar) in parte, care nu prea isi permit viata personala sau prieteni sau care se intâlnesc cu copiii lor doar seara iar oboseala si stresul ii fac incapabili de o educatie profunda si corecta lasandu-i de multe ori in bratele alunecoase ale internetului.

Prin volumul de dosare tot mai mare, care a crescut invers proportional cu lipsa personalului, prin activitatile extrajudiciare date magistratului, legislatia incoerenta si stufoasa,in permanenta modificare, s-a dorit ca treptat, judecatorul sa devina un simplu functionar, caruia nu-i mai este permis sa ia atitudine ca un intelectual complet cu privire la toate problemele societatii, fiindu-i interzis sa se asocieze, sa-si spuna parerile public, sa faca politica sau sa comenteze legile.

Din cauza acestor constrangeri deontologice obligatorii, nu a fost cunoscuta adevarata fata a Justitiei: respectând principiul separatiei puterilor in stat aceasta s-a limitat la aplicarea legilor date de  Puterea legiuitoare – Parlamentul.

Actele normative din ultimii ani au cunoscut o crestere numerica fara precedent (ex: presedintele tarii intr-o singura zi, 7.07.2009 a promulgat un numar de 23 de ordonante de urgenta si legi de maxima importanta). In interval scurt au aparut institutii juridice si proceduri noi, pe care le-am preluat din mers, am  participat activ la invatamantul profesional, la implementarea noilor coduri si principii juridice. Toate acestea le-am inteles a fi necesare spre o reformare a sistemului judiciar, reforma care se face de aproape 20 de ani!

Si totusi, de ce increderea populatiei in Justitie  este in continua  scadere? Nu cumva s-a incercat scoaterea castanelor din foc cu mana Justitiei creand justitiabilului sentimentul inadaptarii acesteia la realitate?

Intr-o societate ideala, hristica, Justitia ar fi somera. Intr-o societate democratica, insa, Justitia este reperul de normalitate, balanta de echilibru si garantia restabilirii situatiei in caz de abuz  al celorlate puteri.

Precedentul istoric demonstreaza ca dictaturile au fost posibile pe fondul minimalizarii autoritatii judecatoresti (Hitler) sau prin inlaturarea efectiva a oamenilor din justitie cum s-a intamplat prealabil instaurarii dictaturii comuniste cand toata floarea magistraturii si avocaturii anilor 1947-1948 a fost arestata si condamnata la temnita grea doar pentru ca au avut demnitate si un crez mai inalt.

Ceea ce parea de neimaginat cu cateva luni in urma, se dovedeste tot mai clar acum ca s-a procedat concertat la slabirea puterii judecatoresti: mai intai prin invrajbirea intre Justitie si populatie, inducerea sentimentului ca judecatorul este o „capusa” care este raspunzator de toate relele din aceasta tara si prin micsorarea lefurilor prin ignorarea totala a egalitatii intre cele 3 puteri.

Scopul urmarit este, in mod evident, indepartarea de buna voie a magistratilor de cariera, pentru a se crea vidul de Justitie si implementarea dictaturii totale in toate paturile societatii.

Iata cateva argumente ale preconizatei dictaturi:

– Parlamentul, in intregul sau, nu mai este forul legiuitor care sa demonstreze stabilitate, ratiune si realizarea unui scop comun in interesul oamenilor acestei tari. Vocile parlamentarilor care au avut curajul sa atentioneze despre acest pericol au ramas, din pacate,  in minoritate si fara putere decizionala.

Pentru elaborarea unor acte normative importante pentru a fi corecte si de principiu ar fi trebuit sa fie supuse dezbaterilor publice, timp de cateva luni si sa fie respectate specificul, bagajul genetic, intelectual, spiritual si libertatile constitutionale.

Ignorand prevederile Legii privitoare la tehnica de elaborare a actelor normative, s-a creat un haos legislativ: codurile civil si  penal totalizand un numar de aproximativ 3000 de articole au fost adoptate doar prin asumarea raspunderii Guvernului, fara o dezbatere pe articole, in acelasi timp se dau legi irationale cum ar fi legea care obliga la comercializarea sarii iodate sau s-a ajuns la trecerea prin Parlament a unor legi de maxima importanta pentru sanatatea populatiei de genul Codex alimentar (Legea nr. 247/2009) fara o dezbatere reala si fara ca opinia publica sa fie informata.

Dispret total a manifestat puterea legiutoare dar si executivul si presedintele tarii prin adoptarea legilor privind actele de identitate electronice, fata de  prevederile din Regulamentul (CE) nr. 2252/2004 privind standardele pentru elementele de securitate si  biometrice integrate in pasapoarte si documente de calatorie emise de statele membre. Conform acestuia ar fi trebuit:
a) sa se intocmeasca un studiu de impact social, economic si religios
b) sa se faca o dezbatere publica timp de 36 de luni.

Or, aceste legi privind permisele de conducere, pasapoartele si cartile de identitate biometrice au fost promulgate fara indeplinirea acestor conditii.

Anterior alegerilor a fost modificat art. 36 din Legea nr. 1/2000 cu privire la tabelele de improprietariti, de mai multe ori, astfel incat s-a dat nastere unor procese succesive, s-a creat pe buna dreptate nemultumire pentu ca in cauze similare, in functie de data acestor modificari, s-au dat solutii diferite.

– Primul ministru  vorbeste apoteotic despre reforma statului care va rezolva criza si va pune pe noi baze aceasta tara?! Desi e specialist in Drept constitutional – din pacate nu cunoaste ca de vreo 19 ani aceasta tara functioneaza pe baza unei Constitutii, are institutii si principii bine definite si nu era nevoie de interventia sa „providentiala” pentru ca nu are competente in acest domeniu.

Domnia sa, ca Sef al Guvernului  este doar un executant al legilor date de Parlament, e doar un administrator, un gestionar al treburilor statului.

Deciziile la acest nivel sunt nu doar irationale dar, mai ales cu incalcarea legii pentru ca, in prezent puterea executiva (Guvernul) emite legi, suspenda sau abroga acte normative fara nici o logica sau argumentare rationala, peste noapte ne trezim cu hotarâri de tip dictatorial.

– Un alt inalt demnitar care conduce Senatul Romaniei anunta necesitatea adaptarii  noastre la integrarea in Noua Ordine  Mondiala?!!

Dar pe noi, nu numai ca justitie, ci si ca oameni simpli ne-a intrebat cineva despre aceste planuri? S-a propus cumva revizuirea Constitutiei pentru schimbarea formei de guvernamant, s-au facut dezbateri publice pe aceasta tema si noi am lipsit cumva?!

S-a achitat cumva Consiliul National al Audiovizualului de obligatia de a garanta dreptul la informatie prevazut de art. 31 din Constitutie?

– Sub pretextul crizei economice, tuturor ni se spune ca nu sunt bani si se impune o solidaritate de saracie. Dar pentru fantani arteziene ridicate peste noapte, concerte si manifestari cu substrat electoral  la nivelul primariilor, sau pentru derularea unor proiecte de demolare a Centrelor istorice se gasesc resurse financiare? Ce alta ratiune poate sa aiba luarea taxelor judiciare de timbru de la bugetul consolidat de stat si preluarea lor de autoritatile locale!?

In fata acestor orori ale celorlalte puteri… Justitia – a simtit nevoia sa… sa strige tuturor ca e mare pericol… si daca nu ne vom uni cu totii, mici si mari, cu aceasta singura putere care se bucura de luciditate se va ajunge la o dictatura fara precedent.

In acelasi timp, in apararea statutului sau magistratul striga in apararea sa – pentru a nu ajunge vreodata sa aplice o Justitie nedreapta impotriva poporului, in favoarea unui grup restrans oligarh.

Pentru ca o mana de oameni care conduc azi aceasta tara, a demonstrat ca serveste unor interese absolut straine acestei tari, cetatenilor si institutiilor ei, noi, ca a treia putere in stat, prin acest protest declaram ca ne desolidarizam total de actiunea inconstienta a acestora pana cand se vor trezi,  vor cere iertare si isi vor ispasi pacatele retragandu-se din inaltele demnitati pe care, din pacate le-au injosit!

Oameni buni ai acestei tari, incercati sa intelegeti ca Justitia nu vrea bani, ci un statut normal, in beneficiul societatii si care trebuie sa functioneze corect…

Protestul nostru nu este nici macar in ideea intretinerii unui orgoliu profesional ci, este un apel disperat, un strigat catre intreaga societate romaneasca in sensul intoarcerii la adevar, la normalitate, la recunoasterea greselilor si schimbarea de atitudine a fiecaruia.

Carmen Elena Paduraru
Judecator la Tribunalul Neamt

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Au fost scrise până acum 3 de comentarii cu privire la articolul “Protestul Justitiei pe intelesul tuturor”

  1. t-ovidiu spune:

    Felicitari, Doamna Judecator! MI-e teama ca strigatul nostru sa nu fie insa in van si, pana la urma, sa capitulam, ca de…asa suntem noi, romanii, ne trece repede…

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate