Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 


Print Friendly, PDF & Email

Orientări privind accesul ofertanților și al bunurilor din țările terțe pe piața achizițiilor publice din UE
21.08.2019 | Elena ALBU

Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 271/43 din 13 august 2019, au fost publicate Orientări privind accesul ofertanților și al bunurilor din țările terțe pe piața achizițiilor publice din UE.

În martie 2019, Comisia Europeană și Înaltul Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate au adoptat o Comunicare comună către Parlamentul European, Consiliul European și Consiliu, care stabilește o (Comunicare) „UE-China – O perspectivă strategică” , solicitând „o abordare proactivă în vederea consolidării competitivității sale economice și a asigurării unor condiții de concurență echitabile”.

UE ar trebui să urmărească în continuare condiții mai echilibrate și reciproce în relațiile sale economice. Achizițiile publice, care reprezintă o cotă de aproximativ 14 % din produsul intern brut al UE, reprezintă un element important în această privință.

Crearea unei piețe unice a achizițiilor publice reprezintă una dintre cele mai importante realizări ale pieței interne. Publicarea ofertelor la nivelul UE asigură transparența și creează oportunități pentru întreprinderile din întreaga Uniune. O mai bună punere în aplicare a normelor în cazul ofertanților străini vizează asigurarea celor mai înalte standarde de calitate în toate etapele procesului, a unui bun raport cost-beneficiu, a durabilității proiectelor și a unor condiții de concurență echitabile între societățile din UE și cele din afara UE care participă la procedurile de licitație.

Prin urmare, Comisia s-a angajat „să publice orientări referitoare la cadrul legal privind accesul ofertanților străini și al bunurilor străine pe piața UE, ținând cont de normele UE și de normele internaționale în materie de achiziții publice, inclusiv de normele privind ofertele anormal de scăzute, precum și orientări referitoare la respectarea standardelor de securitate, de muncă și de mediu” (acțiunea 7).

Consiliul European a sprijinit abordarea Comisiei și a invitat Uniunea să dezvolte acțiuni care să „îi protejeze interesele în lumina practicilor neloiale ale țărilor terțe care utilizează la maximum instrumentele de protecție comercială și normele noastre în materie de achiziții publice, și care să asigure reciprocitatea efectivă a achizițiilor publice cu țările terțe.” S-a subliniat, de asemenea, că „ar trebui asigurată concurența loială în cadrul pieței unice și la nivel mondial, atât pentru a se proteja consumatorii, cât și pentru a se stimula creșterea economică și competitivitatea, în concordanță cu interesele strategice pe termen lung ale Uniunii” .

În plus, Comisia s-a angajat, împreună cu statele membre, să realizeze, înainte de sfârșitul anului 2019, o prezentare generală a punerii în aplicare a cadrului actual în vederea identificării deficiențelor. Orice lacună identificată în acest exercițiu va fi evaluată în detaliu, în special prin prisma eventualelor lacune care împiedică crearea unor condiții de concurență echitabile între societățile din UE și cele din afara UE care participă la procedurile de licitație.

Ofertanții, bunurile și serviciile din țările terțe nu intră întotdeauna sub incidența unor standarde de mediu, sociale sau de muncă similare sau echivalente cu cele aplicabile operatorilor economici din UE. În mod similar, ofertanții din țări terțe nu sunt supuși în mod obligatoriu unor norme stricte privind ajutoarele de stat similare cu cele aplicabile în UE. Acest lucru poate dezavantaja ofertanții, bunurile și serviciile din UE. Este necesar să se aplice normele UE privind achizițiile publice, astfel încât să se asigure că standarde și cerințe similare sau echivalente se aplică ofertanților din UE și din țările terțe.

Abordarea denaturărilor de pe piețele europene ale achizițiilor publice generate de subvențiile din țări terțe sau de alte forme de finanțare susținută de stat ar putea necesita o intervenție multiplă. Aplicarea unor dispoziții referitoare la ofertele anormal de scăzute este esențială în acest context însă poate să nu fie suficientă și poate fi necesară o analiză suplimentară.

Comunicarea reamintește, de asemenea, angajamentul Comisiei de a asigura reciprocitatea în ceea ce privește accesul pe piețele de achiziții străine. De-a lungul anilor, UE și-a deschis într-o mare măsură piețele de achiziții publice către țările terțe însă întreprinderile din UE întâmpină adesea dificultăți în obținerea accesului la oportunități de achiziții publice pe unele piețe străine. În 2016, Comisia a emis o propunere revizuită cu privire la un instrument pentru achiziții publice internaționale (IPI) care, dacă va fi adoptat, va oferi oportunități întreprinderilor noastre și le va permite să concureze în condiții de egalitate cu întreprinderile din afara UE.

Angajându-se în acțiunile prevăzute în comunicare, Comisia a confirmat importanța pe care o acordă promovării unei concurențe loiale și a unor condiții de concurență echitabile pe piața internă în domeniul achizițiilor publice.

În conformitate cu obiectivele prevăzute în documentul „UE-China – O perspectivă strategică”, prezentele orientări au ca obiectiv furnizarea de asistență cumpărătorilor publici prin îmbunătățirea înțelegerii anumitor aspecte practice ale procedurilor de achiziții publice prevăzute de legislația UE în materie atunci când abordează participarea țărilor terțe la licitații. De asemenea, acestea urmăresc să promoveze principiul potrivit căruia, în procedurile de achiziții publice, sunt luate în considerare nu numai prețul, ci și standarde europene ridicate în special în domeniul muncii, al mediului și al securității. Acestea contribuie astfel la asigurarea faptului că există condiții de concurență echitabile cu ofertanții, bunurile și serviciile din UE. Prezentele orientări se bazează pe Comunicarea intitulată „Transformarea achizițiilor publice pentru ca acestea să funcționeze în și pentru Europa”, care a instituit un parteneriat extins cu statele membre, având ca obiectiv creșterea eficacității achizițiilor publice. Cunoașterea și utilizarea oportunităților oferite de cadrul juridic existent vor contribui la consolidarea pieței unice și la crearea unor condiții de concurență echitabile pe piața achizițiilor publice din UE.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.