Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Avizul CESE: Pentru o mai bună punere în aplicare a Pilonului european al drepturilor sociale și promovarea serviciilor esențiale
21.08.2019 | Elena ALBU

Elena Albu

Elena Albu

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C 282/7 din 20 august 2019, a fost publicat Avizul Comitetului Economic și Social European – „Pentru o mai bună punere în aplicare a Pilonului european al drepturilor sociale și promovarea serviciilor esențiale.

Al 20-lea principiu al Pilonului european al drepturilor sociale introduce în Uniune conceptul de „servicii esențiale”, care nu există ca atare în tratate, dar prevede faptul că „orice persoană are dreptul de acces la servicii esențiale de bună calitate, inclusiv la apă, salubritate, energie, transport, servicii financiare și comunicații digitale. Pentru persoanele aflate într-o situație dificilă, trebuie să existe un sprijin pentru accesul la aceste servicii”.

Având în vedere exemplele de servicii calificate drept esențiale în cadrul principiului nr. 20 menționat anterior, CESE consideră că este vorba de servicii de interes economic general (SIEG), care sunt deja reglementate de legislația comunitară și, mai precis, de Protocolul nr. 26 privind serviciile de interes general, anexat la Tratatul privind Funcționarea Uniunii Europene (TFUE), ale cărui dispoziții interpretative depășesc cadrul simplei garantări a accesului la calitate, o parte dintre aceste servicii fiind, însă, într-o măsură mai mare sau mai mică, insuficient reglementate și puse în aplicare în statele membre.Prin urmare, CESE este de acord că al 20-lea principiu al Pilonului european al drepturilor sociale reafirmă dreptul de acces la serviciile esențiale/SIEG, care constituie un element esențial al justiției sociale și care se bazează pe principiul egalității de tratament a utilizatorilor, care interzice orice tip de discriminare sau excludere, precum și pe principiul dreptului universal de acces la servicii de înaltă calitate și accesibile din punct de vedere financiar.

Pentru ca principiul proclamat potrivit căruia „orice persoană are dreptul de acces la servicii esențiale de bună calitate” să fie eficient, acesta trebuie însoțit de măsuri concrete în contextul dezvoltării durabile și al coeziunii sociale, fiind necesar, în același timp:
(a) să fie garantat prin acte cu putere de lege în care să fie definit și în care să se precizeze, pentru fiecare domeniu, modalitățile de exercitare a acestuia;
(b) să se definească compensațiile pe care le pot pretinde persoanele în cazurile în care nu este respectat;
(c) să poată face obiectul reclamațiilor, al plângerilor sau al căilor de atac judiciare – prin acțiuni individuale sau de grup.

CESE solicită clarificarea conceptului de acces universal la serviciile de interes economic general și introducerea unor măsuri legislative care să oblige statele membre să definească indicatori pentru a determina, pentru fiecare serviciu de interes economic general, aspectele care îi conferă caracter de acces universal (densitatea punctelor de acces la serviciu, distanța maximă până la un punct de acces, caracterul regulat al serviciului etc.), astfel încât să se evite suprimarea, în special în zonele suburbane, rurale sau cu densitate scăzută, a serviciilor esențiale de interes general pentru utilizatori (de exemplu, serviciile de transport public, oficiile poștale, filialele bancare) sau, dacă este cazul, să se asigure soluții echivalente.

Consilier juridic Elena Albu


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.