« Flux noutăţi
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateCyberlawDrept comercialEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrepturile omuluiDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Insolvenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Întrebare preliminară cu privire la decizia de retragere a autorizației unui asigurator (Solvabilitate II). UPDATE: Hotărârea CJUE
13.11.2020 | Mihaela MAZILU-BABEL

JURIDICE - In Law We Trust
Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

13 noiembrie 2020: Curtea declară:

1) Articolul 274 din Directiva 2009/138/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 25 noiembrie 2009 privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II), astfel cum a fost modificată prin Directiva 2013/58/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 11 decembrie 2013, trebuie interpretat în sensul că decizia autorității competente de a retrage autorizația întreprinderii de asigurare în cauză și de a desemna un lichidator provizoriu nu poate constitui o „decizie de a deschide procedurile de lichidare în ceea ce privește o întreprindere de asigurare”, în sensul acestui articol, decât dacă dreptul statului membru de origine al acestei întreprinderi de asigurare prevede fie că lichidatorul provizoriu menționat este abilitat să realizeze activele întreprinderii de asigurare respective și să distribuie profiturile sale între creditorii acesteia, fie că retragerea autorizației aceleiași întreprinderi de asigurare are ca efect deschiderea automată a procedurii de lichidare, fără ca o decizie formală să trebuiască să fie adoptată în acest scop de o autoritate distinctă.

2) Articolul 274 din Directiva 2009/138, astfel cum a fost modificată prin Directiva 2013/58, trebuie interpretat în sensul că, dacă nu sunt îndeplinite condițiile impuse pentru ca o decizie de retragere a autorizației unei întreprinderi de asigurare și de numire a unui lichidator provizoriu în privința acesteia să constituie o „decizie de a deschide procedurile de lichidare în ceea ce privește o întreprindere de asigurare”, în sensul acestui articol, articolul menționat nu conține o obligație a instanțelor din celelalte state membre de a aplica dreptul statului membru de origine al întreprinderii de asigurare în cauză, care prevede suspendarea oricărei proceduri jurisdicționale deschise în privința unei astfel de întreprinderi.

:: hotărârea CJUE

***

27 iulie 2020: Avocatul general propune următoarea soluție (nu și în limba română, ci doar în alte 20 limbi UE):

1) L’article 274 de la directive 2009/138/CE du Parlement européen et du Conseil, du 25 novembre 2009, sur l’accès aux activités de l’assurance et de la réassurance et leur exercice (solvabilité II) (refonte) devrait être interprété en ce sens qu’une décision d’une autorité d’un État membre de retirer l’agrément d’une entreprise d’assurance et de nommer un liquidateur provisoire ne constitue pas une « décision d’ouverture d’une procédure de liquidation » au sens de cette directive, sauf si la législation nationale prévoit que ce liquidateur provisoire est en droit de réaliser les actifs de cette entreprise et de répartir le produit entre les créanciers ou que le retrait de l’agrément entraîne automatiquement l’ouverture d’une procédure de liquidation, sans que l’adoption d’une autre décision soit nécessaire à cette fin.

Si une telle décision ne peut être qualifiée de décision d’ouvrir une procédure de liquidation, mais que son adoption vise à garantir le maintien des actifs de la société et exclut l’introduction ou le maintien de toute action ou procédure contre l’entreprise d’assurance, sauf sur autorisation de la juridiction compétente, une telle décision doit être qualifiée de mesure d’assainissement au sens du titre IV de la directive 2009/138.

Si une décision peut être considérée comme une décision d’ouverture d’une procédure de liquidation ou comme une mesure d’assainissement au sens du titre IV de la directive 2009/138, cette décision est reconnue sans autre formalité dans l’ensemble de l’Union.

2) l’article 269, paragraphe 4, et l’article 273, paragraphe 2, de la directive 2009/138 devraient être interprétés en ce sens que, dans un litige opposant deux particuliers, la loi de l’État membre d’origine d’une entreprise d’assurance, qui prévoit la suspension de toute procédure judiciaire contre cette société en cas de retrait de son agrément et de nomination d’un liquidateur provisoire, ne doit pas être appliquée par les juridictions des autres États membres si leur législation ne contient pas une telle règle, sauf, premièrement, si ce retrait ou cette nomination constituent soit une mesure d’assainissement, soit une décision d’ouvrir une procédure de liquidation au sens du titre IV de ladite directive et, deuxièmement, si la législation de ces autres États membres peut légitimement être interprétée comme autorisant cette suspension, ce qui nécessite qu’une telle interprétation ne soit pas contra legem.

:: concluzii AG

***

03 septembrie 2019: Judecătorul bulgar se întreabă cu privire la decizia de retragere a autorizației unui asigurator (C-427/19 Bulstrad Vienna Insurance Group).

Situația de fapt:
1. materii UE incidente:
– libertatea de stabilire
– libera prestare a serviciilor
2. avem obligația de interpretare conformă a unei norme din Codul asigurărilor în lumina articolului 274 din Directiva 2009/138/CE
3. de aceea, avem necesitatea de a afla dacă trebuie să se considere că decizia unei autorități dintr-un stat membru de a retrage autorizația unui asigurător și de a desemna în privința acestuia un lichidator provizoriu, fără să fi fost deschisă o procedură judiciară de lichidare, reprezintă o „decizie privind deschiderea procedurii de lichidare” (a se remarca raportarea la o situație de fapt specifică în chiar conținutul întrebării preliminare ce vizează interpretarea dreptului UE incident)
4. totodată, avem ipoteza în care dreptul statului membru în care își are sediul un asigurător, căruia i-a fost retrasă autorizația și în privința căruia a fost desemnat un lichidator provizoriu, prevede că, în cazul numirii unui lichidator provizoriu, trebuie să fie suspendate toate procedurile judiciare împotriva acestei societăți
5. necesitatea de a afla dacă aceste dispoziții legale ar trebui aplicate de instanțele celorlalte state membre chiar și atunci când acest lucru nu este prevăzut în mod expres în dreptul lor național.

Dispoziții incidente: articolul 274 din Directiva 2009/138/CE privind accesul la activitate și desfășurarea activității de asigurare și de reasigurare (Solvabilitate II)

dr. Mihaela Mazilu-Babel

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.