Secţiuni » Arii de practică » Business » Corporate
Corporate
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Corporate Fiscalitate Insolvență Opinii SELECTED

Insolvență iminentă pentru 2600 de companii românești

16 septembrie 2019 | Adrian VASCU
Adrian Vascu

Adrian Vascu

Mai sunt doar două săptămâni până la încheierea termenului în care companiile care acumulaseră datorii de peste 1 milion de lei până la finalul anului trecut pot depune notificarea intenției de restructurare financiară a firmei conform OG 6/2019.

Pentru majoritatea acestor societăți comerciale (cu 2 exceptii prezentate mai jos) este singura soluție pentru evitarea intrării în procedura insolvenței.

Ținând seama de coroborarea prevederilor din: Art 12 alin 2 din OMFP 2810/2019, Art 22 din OG 6/2019, Art 3 din OMFP 2810/2019 si Art 21 din OG 6/2019, prezentate în anexă, rezultă că pentru firmele, dintre cele peste 2600 de companii identificate în nota de fundamentare a OG 6/2019, care aveau datorii de peste 1 milion de lei la 31.12.2018, si care nu depun notificare privind intenția de restructurare până la 30 septembrie 2019, organul fiscal competent are obligația ca în termen de 60 de zile după 8 februarie 2020 să solicite declanșarea procedurii insolvenței conform Legii 85/2014. Sunt exceptate companiile care se află în administrare specială și operatorii înscriși în registrul unic al operatorilor economici și al capacităților de producție și/sau servicii pentru apărare potrivit Legii nr. 232/2016 privind industria națională de apărare.

Chiar dacă termenul de aprilie 2020 pare că dă timp companiilor de analiză și decizie asupra soluțiilor până anul viitor, posibilitatea de a le pune în practică este deschisă doar până pe 30 septembrie 2019.

Astfel, termenul în care organul fiscal competent are obligația de a solicita declanșarea procedurii insolvenței este de 60 de zile după 8 februarie (când trec cele 6 luni de la data apariției OG 6/2019). Însă companiile cu datorii de peste 1 milion de lei pot evita acest lucru doar dacă depun notificarea până în 30 septembrie 2019.

Pentru a fi mai clar: din normă rezultă că procedura insolvenței se declanșează în termen de 6 luni pentru contribuabilii care se califică condițiilor OG 6/2019 și care nu au depus solicitarea de restructurare. Însă termenul depunerii notificării cerute de lege este acum, în septembrie.

În consecinta, este esențial ca cele peste 2600 de companii să cunoască acest lucru și să ia decizia de a depune sau nu notificarea în cunoștință de cauză. Cine nu depune în aceste două săptămâni solicitarea de restructurare financiară acceptă perspectiva intrării în insolvență.

Dispoziții legale incidente

Art 12 alin (2) OMFP 2810/2019În termen de 60 zile de la data expirării termenului prevăzut la art 22 din ordonanță, organul fiscal competent are obligația să analizeze debitorii care au datorii principale în cuantum sau mai mari de 1 milion de lei cu excepțiile prevăzute în ordonanță și care nu au depus solicitarea de restructurare în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a ordonanței și să solicite deschiderea procedurii insolvenței potrivit legii.

Art 22 OG 6/2019: Termenul de depunere a solicitării de restructurare
(1) Solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 se poate depune în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe, sub sancțiunea decăderii.
(2) Pentru debitorii care la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe se află într-o procedură de cercetare sau investigație a Comisiei Europene din punctul de vedere al compatibilității cu legislația în domeniul ajutorului de stat, termenul de 6 luni prevăzut la alin. (1) începe să curgă de la data agreării modului de acordare a facilității fiscale de către Comisia Europeană.

Art 3 alin (2) OMFP 2810/2019: În vederea accesării măsurilor de restructurare debitorul depune la organul fiscal competent o notificare privind intenția de restructurare a obligațiilor bugetare până la data de 30 septembrie 2019 sub sancțiunea decăderii.

Art 21 OG 6/2019: Solicitarea deschiderii procedurii insolvenței
Organul fiscal competent are obligația de a solicita deschiderea procedurii insolvenței, în condițiile Legii nr. 85/2014, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția debitorilor care se află în administrare specială potrivit Legii nr. 137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările și completările ulterioare, și a operatorilor economici din industria națională de apărare care sunt autorizați și înscriși în registrul unic al operatorilor economici și al capacităților de producție și/sau servicii pentru apărare potrivit Legii nr. 232/2016 privind industria națională de apărare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, în următoarele situații:
a) în cazul în care debitorul nu depune solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 în termenul prevăzut la art. 22;

b) în cazul în care organul fiscal competent respinge solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 și nu emite acordul de principiu pentru acordarea unei eșalonări conform Codului de procedură fiscală și debitorul nu achită obligațiile bugetare în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei de respingere, dar nu mai devreme de termenul prevăzut la art. 22;
c) în cazul în care planul de restructurare eșuează și debitorul nu achită obligațiile bugetare în termen de 90 de zile de la data comunicării deciziei de constatare a pierderii valabilității înlesnirii la plată, dar nu mai devreme de termenul prevăzut la art. 22.

Ec. dr. Adrian Vascu, Senior Partner VERIDIO

Citeşte mai mult despre , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership