ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Opinii
Print Friendly, PDF & Email

Începând cu anul 2020, companiile cu peste 500 de angajați vor fi obligate să publice o raportare non-financiară
17.09.2019 | Gaetano CASALE


CONFERINTA VALERIU STOICA 2019
Gaetano Casale

Gaetano Casale

Raportarea non-financiară este modalitatea prin care companiile pot să comunice periodic tuturor stakeholderilor performanța economică, socială și de mediu. Având în vedere, că începând cu anul 2020, companiile cu peste 500 de angajați vor fi obligate să publice o raportare non-financiară, acest subiect este foarte important.

În baza actului normativ (OMFP Nr. 1938/2016), companiile pot să publice aceste informații prin două modalități: o declarație non-financiară inclusă în raportul administratorilor sau un raport separat. Este foarte important de subliniat faptul că nu există diferențe de conținut între acestea. Singură diferența se referă la termenul până la care informațiile non-financiare trebuie să fie disponibile: dată publicării raportului administratorilor sau în termen de 6 luni de la dată bilanțului.

În ceea ce privește conținutul, alin. 1, punctul 4921  al Ordinului MFP nr. 1938/2016 stabilește ce trebuie să conțină o raportare non-financiară. Prima informație pe care ne-o furnizează acest alineat este că o raportare non-financiară conține informații privind cel puțin aspectele de mediu, sociale şi de personal, respectarea drepturilor omului, combaterea corupției şi a dării de mită. O a două informație este legată de procesul pe care trebuie să-l urmărim. Analizând sintagma „…în măsura în care acestea sunt necesare pentru înțelegerea dezvoltării, performanței și poziției entității și a impactului activității sale…” se înțelege că actul normativ cere companiilor să introducă în aceste raportări doar informații non-financiare relevante pentru înțelegerea dezvoltării, performanței și poziției entității și a impactului activității sale. Acest lucru înseamnă că trebuie desfășurat un proces de analiză complex pentru a identifica informațiile relevante, care trebuie să surprindă atât perspectiva internă, cât și cea externă a companiei și care trebuie să implice părți interesate relevante. Iată că numai pentru identificarea conținutului raportului vorbim despre un proces care poate avea o durata de până la două luni sau chiar mai mult, în funcție de mărimea și complexitatea fiecărei companii. Din aceste considerente, realizarea unei raportări nefinanciare necesită cel puțin 5-6 luni. Desigur că se pot utiliza procese mai puțin extinse care să presupună o durata mai mică, dar având în vedere și restul cerințelor de conținut solicitat de actul normativ, este nevoie de cel puțin 4 luni pentru întregul procesul.

Legislația permite companiilor să utilizeze metodologii și standarde de raportare naționale sau internaționale pentru facilitarea procesului realizării unui raport non-financiar. De asemenea, utilizarea unui astfel de instrumente asigură un nivel calitativ mai bun al informațiilor non-financiare publicate.

În realizarea unui raport non-financiar pentru fiecare aspect non-financiar identificat trebuie stabilit un indicator de performanță non-financiară. Acest lucru îi ajută pe cei care citesc un raport non-financiar să înțeleagă care este progresul înregistrat de o companie de la an la an.

Companiile trebuie să conștientizează că realizarea și publicarea unui raport non-financiar, nu este doar o obligația legală, dar și o activitatea care vine cu o serie de beneficii.  Dacă e să ne referim în special la companiile listate, putem să vorbim de o serie de beneficii specifice, cum ar fi:
– crearea și menținerea unei relații de încredere cu investitorii și cu alți actori de pe piața de capital prin prezentarea unei imaginii complete a performanței economice, sociale și de mediu a companiei;
– comunicarea eficientă cu investitorii și cu alți actori de pe piața de capital în situații de criză provocate de modul în care compania gestionează un anumit aspect non-financiar;
– prezentarea mai multor informații non-financiare în mod detaliat permite investitorilor să înțeleagă mai bine informațiile financiare publicate în raportările anuale;
– întărirea capacității companiei de a atrage noi investitori și de a le demonstra acestora sustenabilitatea firmei pe termen lung.

Gaetano Casale
Managing Partner INNOVA Project Consulting

* Opinie susținută în cadrul dezbaterii „Raportarea non-financiară, obligații legale și cele mai bune practiciediția 291, organizată de Societatea de Științe Juridice (SSJ)

Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Aflaţi mai mult despre , , ,
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill pentru facturare.

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

CariereEvenimenteProfesioniştiRLWCorporate