Secţiuni » Arii de practică » Business » Fiscalitate
Fiscalitate
DezbateriCărţiProfesionişti
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
UNBR Caut avocat
Masterclass US Litigators
Fiscalitate Insolvență Opinii SELECTED

Ordonanța de Guvern 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale (amnistia fiscală): scurtă prezentare a mecanismelor prevăzute, beneficiile ordonanței și similitudini cu planul de reorganizare din procedura de insolvență

20 septembrie 2019 | Sorin Ionuț MITRESCU
Sorin Ionuț Mitrescu

Sorin Ionuț Mitrescu

Guvernul României a adoptat Ordonanța nr. 6/2019 privind instituirea unor facilități fiscale, ordonanță publicată în Monitorul Oficial nr. 648 din 5 august 2019. Ulterior, Ministerul Finanțelor Publice a emis Ordinul nr. 2810/2019 pentru aprobarea procedurii de aplicare a măsurilor de restructurare a obligațiilor bugetare restante la 31 decembrie 2018 în cazul debitorilor care au datorii principale în cuantum mai mare sau egal cu suma de un milion de lei.

Obiectivul acestei ordonanțe este acela a instituirii posibilității restructurării obligațiilor fiscale, respectiv anularea de obligații fiscale – amnistie fiscală, în scopul asigurării accelerării încasării obligațiilor fiscale restante și evitării deschiderii procedurii de insolvență.

Tipologia mecanismelor de restructurare a obligațiilor fiscale prevăzute de lege:
I. Restructurarea obligațiilor bugetare în cazul debitorilor care au datorii fiscale în cuantum mai mare sau egal cu suma de 1 milion de lei prin aprobarea de către organul fiscal a unui plan de restructurare
II. Anularea unor obligații accesorii în cazul debitorilor care au datorii fiscale în cuantum mai mare sau egal cu suma de 1 milion de lei în cazul achitării până la 15.12.2019 a obligațiilor bugetare principale

I. Restructurarea obligațiilor bugetare în cazul debitorilor care au datorii fiscale în cuantum mai mare sau egal cu suma de 1 milion de lei prin aprobarea de către organul fiscal a unui plan de restructurare

Normativul se aplică persoanelor juridice aflate în dificultate financiară cu datorii bugetare principale în cuantum mai mare sau egal cu suma de 1 milion de lei. Plafonul de 1 milion de lei se aplică obligațiilor bugetare principale restante la 31.12.2018 sau stabilite de organele fiscale ulterior datei de 31.12.2018 pentru perioade fiscale de până la 31.12.2018, precum și obligații bugetare contestate de contribuabil în cazul în care acesta renunță la efectele suspendării actului administrativ fiscal.

Condiții de eligibilitate
– Societatea să depună notificarea privind intenția de restructurare până la data de 30.09.2019. Ulterior, în termen de 5 zile organul fiscal eliberează certificatul de atestare fiscală
– Societatea nu îndeplinește condițiile pentru a beneficia de eșalonare la plată conform Codului de Procedură Fiscală
– Societatea nu este în insolvență sau dizolvată și trebuie să aibă depuse toate declarațiile fiscale potrivit vectorului fiscal
– Până la data depunerii planului de restructurare societatea trebuie să achite: obligațiile bugetare scadente în perioada 01.01.2019-data depunerii planului, precum și obligațiile bugetare anterioare datei de 31.12.2018 dar declarate ulterior (rectificative sau declarate voluntar).
– Să prezinte un plan de restructurare și un test al creditorului privat prudent (comparație cu varianta executării silite și varianta falimentului).

Arbitraj comercial

Evenimente juridice

Servicii JURIDICE.ro

Beneficii
– Anularea în cuantum de până la 50% a obligațiilor bugetare principale datorate la data de 31.12.2018
– Anularea totală a accesoriilor aferente obligațiilor bugetare principale datorate la data de 31.12.2018
– Nu încep sau se suspendă executările silite ANAF la data depunerii notificării privind intenția de restructurare
– Înlesnirea la plata obligațiilor bugetare principale (eșalonare) pe o perioadă de maxim 7 ani cu posibilitatea de prelungire de până la 3 ani
– Primul an al planului poate fi an de grație, neexitând obligația achitării de obligații fiscale care fac obiectul planului.

Planul de restructurare
– Planul trebuie să conțină: cauzele și amploarea dificultăților financiare, situația patrimonială, cauzele imposibilității accesării eșalonării la plată conform codului de procedură fiscală, măsurile de restructurare a debitorului și modalitățile pentru depășirea stării de dificultate financiară.
– Măsuri de restructurare a obligațiilor bugetare:

  • înlesniri la plata obligațiilor bugetare (eșalonare inițială pe maxim 7 ani + o prelungire pe maxim 3 ani)
  • conversia în acțiuni a obligațiilor bugetare principale;
  • darea în plată a unor bunuri imobile ale debitorului;
  • anularea unor obligații bugetare (hair-cut pentru maximum 50% din totalul obligațiilor bugetare).

– Solicitarea de restructurare a obligațiilor fiscale (planul de restructurare) se soluționează de organul fiscal competent în 30 de zile de la data înregistrării.
– Planul de restructurare, care include testul creditorului privat prudent, trebuie întocmit de un expert independent sau un grup de experți.
– Planul de restructurare se depune până în luna februarie 2020, respectiv în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a ordonanței.

Monitorizarea și modificarea planului de restructurare
– În cazul în care planul este aprobat de organul fiscal, supravegherea este efectuată prin: expertul independent care depune trimestrial un raport de monitorizare a indeplinirii prevederilor planului și persoană cu atribuții de supraveghere din cadrul departamentului de executare silită al organului fiscal competent.
– Ori de câte ori se impune o ajustare a planului de restructurare, aceasta se efectuează de un expert independent. Ajustarea poate implica modificarea graficului de plăți (modificarea înlesnirii la plată) sau nu.
– Nu se pot depune mai mult de două ajustări ale planului pe an în cazul în care acestea implică modificarea graficului de plăți.
– Accesorii: nu se calculează accesorii de la data aprobării planului pentru obligațiile bugetare incluse în plan.
– În caz de întârziere la plata ratelor din plan se percepe o penalitate de 5% din valoarea neachitată din rată.

Finalizarea/Eșecul planului
– În condițiile finalizării cu succes a planului de restructurare se emit decizii de anulare a accesoriilor și obligațiilor principale prevăzute prin plan a nu fi achitate.
– În cazul în care eșuează planul și se pierde înlesnirea fiscală se datorează dobânzi pentru sumele rămase restante inclusiv pentru perioada în care era valabil planul de restructurare.
– În cazul în care eșuează planul, debitorul are termen de 90 de zile de a achita toate obligațiile bugetare, în caz contrar organul fiscal are obligația de a solicita deschiderea procedurii de insolvență în maxim 60 zile.

Normativul prevede ca în cazul în care societățile cu datorii principale fiscale mai mari de 1 mil. lei care nu depun solicitare de restructurare sau solicitarea îi este respinsă, organul fiscal are obligația ca în termen de 60 de zile să solicite deschiderea procedurii de insolvență. Termenul de 60 de zile se calculează de la data limită de depunere a planului de restructurare în cazul în care acesta nu este depus sau contribuabilul nu și-a manifestat intenția de restructurare, de la data respingerii de către organul fiscal a planului de restructurare, sau de la data la care se împlinește termenul de 90 de zile de la data eșuării planului de reorganizare.

Similitudini cu planul de reorganizare din procedura de insolvență

Implementarea de către expertul independent/grupul de experți a întregului proces privind solicitarea restructurării obligațiilor fiscale necesită expertiză în mai multe domenii: fiscalitate, analiză financiară, evaluare, asistență juridică și asistență specifică practicienilor in insolvență.

Dacă comparăm prevederile legislative care reglementează planul de restructurare a obligațiilor bugetare cu prevederile din Legea 85/2014 care reglementează planul de reorganizare pentru o societate în insolvență, constatăm similitudini în ce privește prevederile referitoare la structură, măsurile adecvate obligatorii, prezentarea elementelor de legalitate/eligibilitate și viabilitate, evaluarea patrimoniului, comparația cu falimentul, monitorizarea implementării și raportarea rezultatelor planului. Principalul element nou adăugat îl reprezintă testul creditorului privat în condițiile executării silite.

Astfel constatăm că specialiștii în insolvență sunt cei mai familiarizați cu redactarea unui astfel plan de restructurare a obligațiilor fiscale.

II. Anularea unor obligații accesorii în cazul debitorilor care au datorii fiscale sub 1 milion de lei

Normativul se aplică persoanelor juridice, fizice și entităților fără personalitate juridică cu datorii bugetare principale sub 1 milion de lei. Pot fi incluse în solicitarea de amnistie fiscală și obligații bugetare contestate de contribuabil în cazul în care acesta renunță la efectele suspendării actului administrativ fiscal.

Următoarele facilități fiscale sunt prevăzute pentru această categorie de contribuabili:
– Anularea accesoriilor (dobânzi și penalități de întârziere) aferente obligațiilor bugetare restante la data de 31.12.2018 în condițiile în care: i) obligațiile bugetare principale sunt achitate până la 15.12.2019; ii) obligațiile aferente anului 2019 sunt achitate la scadență; iii) sunt toate declarațiile fiscale conform vectorului fiscal; iv) se depune o cerere de anulare a accesoriilor până la 12.2019.
– Anularea accesoriilor (dobânzi și penalități de întârziere) aferente obligațiilor bugetare declarate suplimentar prin declarații rectificative sau voluntar dar sunt născute anterior datei de 31.12.2019. Sumele trebuie să fie declarate și achitate până pe 15.12.2019.

Sorin Ionuț Mitrescu
Finance Partner INSOL ADVISOR SPRL

Citeşte mai mult despre , , , , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

Arii de practică
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Business
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul sportului
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Litigation
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protective
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi

Parteneri arii de practică  Specialişti


JURIDICE.ro
Main page
Cariere
Evenimente ⁞ 
Dezbateri
Profesionişti
Lawyers Week
WinLaw.ro
VIDEO
Servicii
Flux noutăţi
Selected ⁞ 
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi / JURIDICE NEXT
RSS  Publicare comunicate profesionale
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note, studii şi opinii juridice
ISSN 2066-0944
       Studii şi note de studiu
Revista revistelor
Autori  Condiţii de publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
       Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
       Dezlegarea unor chestiuni de drept
       Recurs în interesul legii
Curţi de apel ⁞ 
Tribunale ⁞ 
Judecătorii

Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene

Proiecte speciale
Cărţi
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Mesaje de condoleanţe
Povestim cărţi
Războiul din Ucraina
Wisdom stories

Servicii J   Cont profesional [membership]   Catalog   Documentare   Comunicare   Revealing   Vizual   Website   Logo   Foto   Video   Talent Search   Recrutare   Evenimente   Directoare internaţionale