Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 


Print Friendly, PDF & Email

CJUE. C-136/17 GC. Interdicția privind prelucrarea anumitor categorii de date personale sensibile se aplică și operatorilor de motoare de căutare. UPDATE: Publicare în JOUE
27.11.2019 | JURIDICE.ro

În Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria C-399/2 din 25 noiembrie 2019, a fost publicată Hotărârea Curții (Marea Cameră) din 24 septembrie 2019 (cerere de decizie preliminară formulată de Conseil d’État – Franța) – GC, AF, BH, ED/Commission nationale de l’informatique et des libertés (CNIL).

Dispozitivul Hotărârii:

1. Dispozițiile articolului 8 alineatele (1) și (5) din Directiva 95/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date trebuie interpretate în sensul că interdicția sau restricțiile referitoare la prelucrarea categoriilor speciale de date cu caracter personal, menționate de aceste dispoziții, se aplică, sub rezerva excepțiilor prevăzute de această directivă, și operatorului unui motor de căutare în cadrul responsabilităților, al competențelor și al posibilităților sale în calitate de operator al prelucrării efectuate în cursul activității acestui motor, cu ocazia unei verificări realizate de acest operator, sub controlul autorităților naționale competente, în urma unei cereri formulate de persoana vizată.

2. Dispozițiile articolului 8 alineatele (1) și (5) din Directiva 95/46 trebuie interpretate în sensul că, în temeiul acestora, operatorul unui motor de căutare este în principiu obligat, sub rezerva excepțiilor prevăzute de această directivă, să admită cererile de dezindexare referitoare la linkuri care duc spre pagini web pe care figurează date cu caracter personal care se încadrează în categoriile speciale vizate de aceste dispoziții.

Articolul 8 alineatul (2) litera (e) din Directiva 95/46 trebuie interpretat în sensul că, în temeiul acestuia, un operator poate refuza să admită o cerere de dezindexare atunci când constată că linkurile în cauză duc spre conținuturi care includ date cu caracter personal care se încadrează în categoriile speciale vizate la acest articol 8 alineatul (1), dar a căror prelucrare este acoperită de excepția prevăzută la respectivul articol 8 alineatul (2) litera (e), cu condiția ca această prelucrare să îndeplinească ansamblul celorlalte condiții de legalitate stabilite de această directivă și cu excepția cazului în care persoana vizată are, în temeiul articolului 14 primul paragraf litera (a) din directiva menționată, dreptul de a se opune respectivei prelucrări din considerente întemeiate și legitime legate de situația sa particulară.

Dispozițiile Directivei 95/46 trebuie interpretate în sensul că, atunci când operatorul unui motor de căutare este sesizat cu o cerere de dezindexare privind un link către o pagină web pe care sunt publicate date cu caracter personal care se încadrează în categoriile speciale prevăzute la articolul 8 alineatul (1) sau (5) din această directivă, acest operator trebuie să verifice, pe baza tuturor elementelor relevante din speță și ținând seama de gravitatea ingerinței în drepturile fundamentale ale persoanei vizate la respectarea vieții private și la protecția datelor cu caracter personal, consacrate la articolele 7 și 8 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, în temeiul motivelor de interes public major vizate la articolul 8 alineatul (4) din directiva menționată și cu respectarea condițiilor prevăzute la această din urmă dispoziție, dacă includerea acestui link în lista de rezultate, care se afișează în urma unei căutări efectuate plecând de la numele acestei persoane, se dovedește strict necesară pentru protecția libertății de informare, consacrată la articolul 11 din această cartă, a utilizatorilor de internet potențial interesați să aibă acces la această pagină web prin intermediul unei asemenea căutări.

3. Dispozițiile Directivei 95/46 trebuie interpretate în sensul că,

– pe de o parte, informațiile referitoare la o procedură judiciară căreia i-a făcut obiectul o persoană fizică, precum și, dacă este cazul, cele referitoare la condamnarea care a rezultat din aceasta constituie date referitoare la „infracțiuni” și la „condamnări penale”, în sensul articolului 8 alineatul (5) din această directivă, și

– pe de altă parte, operatorul unui motor de căutare este obligat să admită o cerere de dezindexare privind linkuri către pagini web pe care figurează asemenea informații atunci când aceste informații se referă la o etapă anterioară a procedurii judiciare în cauză și nu mai corespund, ținând seama de desfășurarea acesteia, situației actuale, în măsura în care se constată, în cadrul verificării motivelor de interes public major vizate la articolul 8 alineatul (4) din directiva menționată, că, având în vedere ansamblul împrejurărilor speței, drepturile fundamentale ale persoanei vizate, garantate de articolele 7 și 8 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, prevalează asupra celor ale utilizatorilor de internet potențial interesați, protejate de articolul 11 din această cartă.

***

În cadrul unei cereri de dezindexare, trebuie efectuată o evaluare comparativă între drepturile fundamentale ale persoanei care solicită dezindexarea și cele ale utilizatorilor de internet potențial interesați de aceste informații

Doamna G.C. și domnii A.F., B.H. și E.D. au acționat în fața Conseil d’État (Consiliul de Stat, Franța) împotriva Commission nationale de l’informatique et des libertés (Comisia Națională pentru Informatică și Libertăți, Franța) (CNIL) în legătură cu patru decizii ale acesteia prin care refuză să pună în întârziere societatea Google Inc. pentru a proceda la dezindexarea a diverse linkuri incluse în lista de rezultate afișată în urma unei căutări efectuate plecând de la numele lor. Aceste linkuri duc spre pagini de internet publicate de terți care conțin, printre altele, un fotomontaj satiric referitor la o femeie politică postat sub pseudonim, precum și articole care menționează calitatea uneia dintre persoanele interesate de responsabil pentru relații publice al Bisericii Scientologice, punerea sub acuzare a unui om politic și condamnarea altei persoane interesate pentru fapte de agresiune sexuală asupra unor minori.

Conseil d’État a adresat Curții de Justiție mai multe întrebări cu privire la interpretarea normelor de drept al Uniunii referitoare la protecția datelor cu caracter personal[1]. Conseil d’État solicită să se stabilească în special dacă, având în vedere responsabilitățile, competențele și posibilitățile specifice ale operatorului unui motor de căutare, interdicția pentru alți operatori de a prelucra date care fac parte din anumite categorii speciale (precum opiniile politice, confesiunea religioasă sau convingerile filozofice, precum și viața sexuală) se aplică și unui asemenea operator.

În hotărârea pronunțată astăzi, Curtea amintește că, întrucât activitatea unui motor de căutare este susceptibilă să afecteze semnificativ și în mod adițional în raport cu cea a editorilor de site-uri internet drepturile fundamentale la respectarea vieții private și la protecția datelor cu caracter personal, operatorul acestui motor, în calitate de persoană care stabilește scopurile și mijloacele acestei activități, trebuie să asigure, în cadrul responsabilităților, al competențelor și al posibilităților sale, că această activitate îndeplinește cerințele dreptului Uniunii pentru ca garanțiile prevăzute de acesta să își producă efectul deplin și pentru ca o protecție eficientă și completă a persoanelor vizate, în special a dreptului lor la respectarea vieții private, să poată să fie realizată efectiv.

Curtea subliniază, în continuare, că se interzice prelucrarea de date cu caracter personal care dezvăluie originea rasială sau etnică, opiniile politice, confesiunea religioasă sau convingerile filozofice, apartenența la sindicate, precum și prelucrarea de date privind sănătatea sau viața sexuală, sub rezerva anumitor excepții și derogări. În plus, cu excepția unei derogări speciale, prelucrarea datelor referitoare la infracțiuni, condamnări penale sau măsuri de securitate se poate efectua numai sub controlul autorității publice, iar un registru complet al condamnărilor penale nu poate fi ținut decât sub controlul autorității publice.

Curtea consideră că această interdicție și aceste restricții se aplică, sub rezerva excepțiilor prevăzute de dreptul Uniunii, ansamblului operatorilor care efectuează asemenea prelucrări.

Ea subliniază însă că operatorul unui motor de căutare nu răspunde pentru faptul că datele cu caracter personal vizate de dispozițiile menționate figurează pe o pagină de internet publicată de un terț, ci pentru indexarea acestei pagini și în special pentru afișarea linkului către aceasta în lista rezultatelor prezentată utilizatorilor de internet în urma unei căutări. Interdicția sau restricțiile se aplică operatorului unui motor de căutare în temeiul acestei indexări și, așadar, prin intermediul unei verificări care trebuie efectuată, sub controlul autorităților naționale competente, pe baza unei cereri formulate de persoana vizată.

Curtea constată, în continuare, că, deși drepturile persoanei prevalează, ca regulă generală, asupra libertății de informare a utilizatorilor de internet, acest echilibru poate fi însă repus în discuție în funcție de natura informației în discuție și de caracterul sensibil al acesteia în ceea ce privește viața privată a persoanei vizate și în funcție de interesul publicului de a dispune de informația respectivă, care poate varia în special în funcție de rolul jucat de această persoană în viața publică.

Astfel, Curtea concluzionează că, atunci când operatorul unui motor de căutare este sesizat cu o cerere de dezindexare privind un link către o pagină de internet pe care sunt publicate date sensibile, acesta trebuie să verifice, pe baza tuturor elementelor relevante din speță și ținând seama de gravitatea ingerinței în drepturile fundamentale ale persoanei vizate la respectarea vieții private și la protecția datelor cu caracter personal, dacă includerea acestui link în lista de rezultate, care se afișează în urma unei căutări efectuate plecând de la numele acestei persoane, se dovedește strict necesară pentru protecția libertății de informare a utilizatorilor de internet potențial interesați să aibă acces la această pagină de internet prin intermediul unei asemenea căutări.

În plus, atunci când prelucrarea se referă la date care sunt făcute publice în mod manifest de către persoana vizată, un operator al unui motor de căutare poate refuza admiterea unei cereri de dezindexare, cu condiția ca această prelucrare să îndeplinească ansamblul celorlalte condiții de legalitate, iar persoana vizată să nu se poată opune acestei prelucrări din considerente întemeiate și legitime legate de situația sa particulară.

În sfârșit, în ceea ce privește paginile de internet care conțin date referitoare la o procedură judiciară în materie penală desfășurată împotriva unei anumite persoane, care se referă la o etapă anterioară a acestei proceduri și nu mai corespund situației actuale, revine operatorului motorului de căutare sarcina de a aprecia dacă această persoană are dreptul ca informațiile în discuție să nu mai fie, în stadiul actual, legate de numele său prin intermediul unei liste de rezultate, afișată în urma unei căutări efectuate plecând de la numele său. Pentru a aprecia acest drept, operatorul motorului de căutare trebuie să ia în considerare ansamblul împrejurărilor speței, precum în special natura și gravitatea infracțiunii în discuție, desfășurarea și rezultatul procedurii menționate, timpul scurs, rolul jucat de această persoană în viața publică și comportamentul său în trecut, interesul publicului la momentul cererii, conținutul și forma publicării, precum și repercusiunile acesteia pentru persoana menționată.

Operatorul unui motor de căutare este astfel obligat să admită o cerere de dezindexare privind linkuri către pagini de internet pe care figurează informații referitoare la o procedură judiciară căreia i-a făcut obiectul o persoană fizică și, dacă este cazul, informații referitoare la condamnarea care a rezultat, atunci când acestea se referă la o etapă anterioară a procedurii judiciare în cauză și nu mai corespund situației actuale, în măsura în care se constată că, având în vedere ansamblul împrejurărilor speței, drepturile fundamentale ale persoanei vizate prevalează asupra celor ale utilizatorilor de internet potențial interesați.

Curtea precizează de asemenea că, chiar dacă operatorul unui motor de căutare ar constata că persoana vizată nu are dreptul la dezindexarea unor astfel de linkuri pentru motivul că includerea linkului în cauză se dovedește strict necesară pentru a concilia drepturile la respectarea vieții private și la protecția datelor acestei persoane cu libertatea de informare a utilizatorilor de internet potențial interesați, acest operator este obligat, în orice caz, cel târziu cu ocazia cererii de dezindexare, să organizeze lista de rezultate astfel încât imaginea globală care rezultă pentru utilizatorul de internet să reflecte situația judiciară actuală, ceea ce necesită în special ca linkurile către paginile de internet care includ informații cu privire la acest subiect să apară în primul rând pe această listă.


[1] Directiva 95/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 24 octombrie 1995 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și libera circulație a acestor date (JO 1995, L 281, p. 31, Ediție specială, 13/vol. 17, p. 10).



Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.