Secţiuni » Arii de practică » Business » Achiziţii publice
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti

MUȘAT & ASOCIAȚII obține o soluție favorabilă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene
09.10.2019 | JURIDICE.ro

Secţiuni: Achiziții publice, Dreptul Uniunii Europene, Selected
JURIDICE - In Law We Trust

MUȘAT & ASOCIAȚII a reprezentat Delta Antrepriză de Construcții și Montaj 93 S.A. în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene în procedura pentru pronunțarea unei hotărâri preliminare în domeniul achizițiilor publice cu privire la interpretarea noțiunii de „deficiență semnificativă sau persistentă” în accepțiunea art. 57 alin. (4) lit. (g) din Directiva 2014/24/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 februarie 2014 privind achizițiile publice și de abrogare a Directivei 2004/18/CE.

Echipa de avocați de la MUȘAT & ASOCIAȚII a supus atenției Curții de Justiție a Uniunii Europene aspecte de interpretare a unor dispoziții europene cu valențe semnificative în toate state membre. Întrebarea preliminară a avut ca scop clarificarea unuia din cazurile de excludere din proceduri de achiziție publică, a criteriilor urmând a fi luate în considerare de autoritățile contractante de pe teritoriul Uniunii, precum și a manierei de apreciere a gravității încălcărilor susceptibile de a conduce la excluderea de la o procedură de achiziție publică.

Dr. Gheorghe Buta, Senior Partner, Head of Litigation Department: „Relevanța practică a trimiterii preliminare constă în importanța limitării cazurilor de excludere a unui operator economic de la o procedură de achiziții publice, excludere ce ar trebui să opereze doar în circumstanțe excepționale, în urma unei analize efective și cu respectarea strictă a principiului proporționalității.”

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a îmbrățișat argumentele aduse de avocații de la MUȘAT & ASOCIAȚII și a reținut că ,,stabilirea unei relații de încredere între autoritatea contractantă și ofertantul câștigător presupune, așadar, ca această autoritate contractantă să nu fie în mod automat ținută de aprecierea făcută, în cadrul unui contract de achiziții publice anterior, de o altă autoritate contractantă, în special pentru a fi în măsură să acorde o atenție deosebită principiului proporționalității la momentul aplicării cauzelor facultative de excludere. Astfel, acest principiu impune ca autoritatea contractantă să examineze și să aprecieze ea însăși faptele.”

Prin urmare, „o autoritate contractantă nu poate deduce în mod automat din decizia unei alte autorități contractante de a rezilia un contract de achiziții publice anterior […] că acest ofertant a dat dovadă de deficiențe semnificative sau persistente, în sensul articolului 57 alineatul (4) litera (g) din Directiva 2014/24, referitor la îndeplinirea unei cerințe de fond aferente acestui contract de achiziții publice.” În plus, Curtea a reținut că ,,înainte de a pronunța o astfel de excludere, autoritatea contractantă trebuie însă, în conformitate cu articolul 57 alineatul (6) din această directivă coroborat cu considerentul (102) al directivei menționate, să lase posibilitatea acestui operator economic să prezinte măsurile corective pe care le‑a adoptat ca urmare a rezilierii contractului de achiziții publice anterior.”

Iulian Popescu, Deputy Managing Partner: „Este extrem de importantă mențiunea din hotărârea CJUE că, anterior adoptării deciziei de excludere din procedura de atribuire, autoritatea contractantă trebuie să evalueze importanța părții din contractul anterior care a fost subcontractată și să determine astfel dacă intervenția subcontractantului a avut un impact negativ asupra executării acestui contract.”

Hotărârea a fost pronunțată joi, 3 octombrie 2019, în cauza C‑267/18, Delta Antrepriză de Construcții și Montaj 93 SA împotriva Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA.

Echipa MUȘAT & ASOCIAȚII care a asistat clientul în această cauză în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene a fost formată din avocați cu o experiență continuă în domeniul achizițiilor publice, fiind condusă de Dr. Gheorghe Buta, Senior Partner și coordonatorul departamentului de Litigii și Arbitraj din cadrul MUȘAT & ASOCIAȚII, precum și de Iulian Popescu, Deputy Managing Partner și coordonatorul departamentului de Achiziții publice & PPP. Echipa de avocați care a asigurat reprezentarea în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene a fost formată din Iuliana Iacob, Managing Associate, Ramona Cîrlig, Managing Associate, Ioana Cojocaru, Senior Associate, Ana Maria Abrudan, Senior Associate și Mihai Macovei, Senior Associate.

Cuvinte cheie: , , , , , , , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

JURIDICE CORPORATE
JURIDICE MEMBERSHIP
Juristi
JURIDICE pentru studenti









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti