TOP LEGAL
Print Friendly, PDF & Email

Clarificări cu privire la secția competentă să judece recursurile în materia executării contractelor de achiziție publică în contextul modificării art. 53 din Legea nr. 101/2016 prin Legea nr. 212/2018
18.10.2019 | Ramona PENTILESCU, Andreea ASAVEI

 
Competition Law
Ramona Pentilescu

Ramona Pentilescu

Andreea Asavei

Andreea Asavei

În anul 2018, Legea nr. 101/2016[1] a fost modificată prin Legea nr. 212/2018[2], modificarea care interesează în scopul prezentei analize fiind cea prin care a fost introdus un nou alineat la art. 53 din Legea nr. 101/2016, respectiv alin. (11), prin care instanța civilă devine competentă să soluționeze în fond cauzele care au ca obiect executarea contractelor administrative:

procesele şi cererile care decurg din executarea contractelor administrative se soluţionează în primă instanţă, de urgenţă şi cu precădere, de către instanţa civilă de drept comun (subl. ns.) în circumscripţia căreia se află sediul autorităţii contractante.”

Această modificare nu a fost corelată cu prevederile aceluiași act normativ – Legea nr. 101/2016 – privind secția competentă să soluționeze recursul împotriva unei hotărâri emise în materia executării contractelor administrative, respectiv art. 55 alin. (3) din Legea nr. 101/2016, care a rămas în forma sa inițială:

Hotărârea (primei instanțe, subl. ns.) poate fi atacată cu recurs, în termen de 10 zile de la comunicare, la secţia contencios administrativ şi fiscal (subl. ns.) a curţii de apel, care judecă în complet specializat în achiziţii publice. Recursul este soluţionat de urgenţă şi cu precădere, într-un termen ce nu va depăşi 30 de zile de la data sesizării legale a instanţei.”

Într-un atare context, în practică au existat diverse interpretări cu privire la determinarea secției competente să judece recursul îndreptat împotriva hotărârii primei instanțe, hotărâre emisă, prin ipoteză, de secția civilă în cazul litigiilor având ca obiect executarea contractelor administrative.

Într-un dosar în care POPOVICI NIȚU STOICA & ASOCIAȚII a reprezentat intimatul atât la judecata în primă instanță, cât și la cea în recurs, instanța de recurs a ridicat problema secției competente de a judeca recursul într-o cauză având ca obiect executarea unui contract de achiziție publică.

Astfel, în data de 16 octombrie 2019, în dosarul nr. 2137/85/2018*, ÎCCJ a stabilit că, în cazul cererilor care decurg din executarea contractelor administrative, secția competentă din cadrul curții de apel să judece recursurile împotriva hotărârilor emise în primă instanță de Secția civilă a tribunalelor este secția civilă:

Stabileşte competenţa de soluţionare a recursului declarat de recurenta- reclamantă Societatea U, în contradictoriu cu intimatele- pârâte AC, LB şi C, în favoarea Curţii de Apel Alba Iulia – Secţia I civilă. Definitivă. Pronunţată în şedinţă publică, astăzi, 16 octombrie 2019.”

În fapt, litigiul având ca obiect executarea unui contract administrativ a fost formulat după intrarea în vigoare a Legii nr. 212/2018.

Astfel, litigiul a fost judecat în primă instanță de Tribunalul Sibiu, Secția civilă. Ulterior, reclamantul a formulat recurs, recursul fiind înregistrat pe rolul Curții de Apel Alba Iulia, Secția civilă.

Cu toate acestea, întemeindu-se, în mod eronat, pe prevederile art. 55 alin. (3) din Legea nr. 101/2016 (prevedere nemodificată explicit de Legea nr. 212/2018), Secția civilă a Curții de Apel Alba Iulia și-a declinat competența către Secția de contencios administrativ și fiscal a Curții de Apel. Această din urmă secție și-a declinat competența către Secția civilă și, constatând conflictul negativ de competență, a trimis conflictul spre soluționare Înaltei Curți de Casație și Justiție.

Fără să dorim să intrăm la acest moment, în lipsa motivării Înaltei Curți, într-o analiză extinsă a acestei soluții, o să precizăm că soluția pronunțată de curte este, pe de o parte, salutară, iar, pe de altă parte, în acord cu jurisprudența anterioară.

Astfel, arătăm că într-o speță similară, Secţia a II-a civilă a ÎCCJ a pronunțat Decizia nr. 1772 din 25 iunie 2015 prin care a stabilit că:

în condiţiile în care o acţiune a fost soluţionată în fond de secţia de contencios administrativ a instanţei şi recursul declarat împotriva sentinţei pronunţate de aceasta trebuie să se judece la secţia de contencios administrativ şi fiscal a instanţei superioare.”

În esență, în acest al doilea dosar, reclamanții au formulat pe rolul Tribunalului Vrancea contestație la procedura de licitaţie deschisă cu strigare organizată de Direcţia Silvică Vrancea pentru vânzarea unor active.

Tribunalul Vrancea a respins contestația, iar reclamanții au formulat recurs care s-a înregistrat pe rolul Curții de Apel Galați Secția contencios administrativ şi fiscal. Această secție și-a declinat competența către Secția I civilă, care la rândul ei și-a declinat competența către Secția contencios administrativ şi fiscal, care a constatat ivit conflictul negativ de competență și a trimis conflictul spre soluționare la ÎCCJ.

ÎCCJ, prin Decizia nr. 1772 din 25 iunie 2015, a stabilit că Secția de contencios administrativ şi fiscal este competentă, motivând în esență că:

În măsura în care la instanţa, determinată în funcţie de competenţa materială funcţională, funcţionează secţii specializate sau complete specializate, pentru determinarea competenţei secţiei sau completului specializat competent să soluţioneze cauza trebuie pornit de la natura litigiului dedus judecăţii.

Astfel fiind, în condiţiile în care acţiunea a fost soluţionată în fond de secţia contencios administrativ a Tribunalului Vrancea şi recursul declarat împotriva sentinţei nr. 1371 din 29.10.2014 a Tribunalului Vrancea trebuie să se judece la secţia contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Galaţi.”


[1] Legea nr. 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică, a contractelor sectoriale şi a contractelor de concesiune de lucrări şi concesiune de servicii, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 393 din data de 23 mai 2016.
[2] Legea nr. 212/2018 pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 şi a altor acte normative a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 658 din data de 30 iulie 2018.


Av. Ramona Pentilescu
POPOVICI NIȚU STOICA & ASOCIAȚII

Av. Andreea Asavei
POPOVICI NIȚU STOICA & ASOCIAȚII


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill













Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.