ArticoleESSENTIALSRNSJStudiiOpiniiInterviuriInterviuri VIDEOPovestim cărţi
 
 
Interviuri | Interviuri VIDEO
Alina MATEI

Alina MATEI

Senior Editor JURIDICE.ro
Print Friendly, PDF & Email

Cătălin Predoiu: Fiat Justitia, pereat Mundus
09.11.2019 | Alina MATEI

 
Competition Law
Alina Matei

Alina Matei

Catalin Predoiu

Cătălin Predoiu

Alina Matei: Multumesc, stimate domnule ministru Catalin Predoiu, pentru timpul acordat cititorilor JURIDICE.ro. O sa va rog sa faceti o scurta radiografie a sistemului judiciar astazi.

Catalin Predoiu: Sunteti un website juridic, poate va asteptati la o radiografie tehnica, eu o sa va raspund politic, pentru ca sunt un ministru politic. Sistemul judiciar nu ofera satisfactie nici cetatenilor care apeleaza la justitie ca serviciu public, nici celor care il formeaza si guverneaza, magistrati, grefieri etc. Nu vreau sa spun ca este un esec, pentru ca progresele fata de situatia de acum 10-15 ani nu pot fi contestate, dar au aparut si regrese, inclusiv in zona de calitate a actului de justitie. Este un sistem departe de ce ar trebui sa fie: omogen calitativ la un nivel superior, ieftin, rapid. Sa fim insa drepti: multe din cauzele acestei situatii sunt exterioare sistemului judiciar. Intrebarea este, ar putea sa fie? Si cum? La prima intrebare va raspund scurt: fara indoiala! Raspunsul celei de-a doua intrebari cere un spatiu mai mare decat cel oferit de un interviu. Dar nu vreau sa expediez intrebarea fara a sublinia un paradox: desi starea sistemului provoaca nemultumiri, se stie bine ce trebuie facut pentru imbunatatirea lui radicala. Sertarele Ministerului Justitiei si ale CSM sunt pline de studii globale si sectoriale ale sistemului judiciar, care inventariaza si descriu corect problemele si solutiile.

Alina Matei: Care sunt principalele trei obiective ale acestui mandat?

Catalin Predoiu: Daca luam in calcul un mandat de un an de zile, sunt mai mult de trei, prorogarea schemei de pensionare anticipata si a trecerii la complete de 3 judecatori in cai de atac, un proces corect si transparent de selectie a propunerilor pentru procurorii de rang inalt de la varful Ministerului Public, DNA si DIICOT, astfel incat numirile sa se faca rapid si sa stabilizam managementul la varf al acestor institutii, care este astfel legitimat sa inceapa o reforma calitativa profunda in intreg Ministerul Public, pana la cea mai mica unitate de parchet si pe aceasta baza revigorarea combaterii coruptiei si combaterii crimei organizate, eficient, legalist, riguros procedural si pe baza de probe fara dubiu, adoptarea solutiilor legislative pentru desfiintarea sau reorganizarea radicala a sectiei speciale si pentru recursul compensatoriu, deblocarea si revitalizarea activitatii din CSM, intoarcerea acestuia cu fata catre adevarata sa menire, independenta reala a Justitiei, nu numai fata de servicii, ci si fata de influente politice, de „cumetrii”, „nepotisme”, „retelizarea” pe orizontala si verticala a sistemului judiciar a functiilor de conducere pe criterii de „prietenii`, instaurarea meritocratiei fara exceptii in ocuparea functiilor de conducere in instante si parchete, revitalizarea sistemului de Probatiune, extinderea capacitatii de cazare din penitenciare, continuarea investitiilor in reabilitarea si extinderea retelei de sedii de instante, accelerarea proiectului „Cartierul de Justitie”, operationalizarea deplina a ANABI, reluarea colaborarii cu Comisia Europeana, Statele Membre UE si SUA in consolidarea transferului de expertize si bune practici, pe aceasta baza, cresterea gradului de satisfactie a justiabililor si de incredere in Justitie, un raport MCV semnificativ imbunatatit in toamna anului 2020. Riscand o abordare ambitioasa, am putea adauga o consolidare a unei noi mentalitati in magistratura, mai generoasa fata de propria vocatie si mai preocupata fata de justitiabil, mai putin orientata spre lupte de putere interne si mai pregnant orientata spre ambitia de a face excelenta din fiecare act procedural si de judecata pe fond. Daca scurtati ipotetic durata mandatului acestui guvern, in drumul catre alegerile anticipate, atunci se scurteaza implicit si lista acestor obiective, dar aparent paradoxal, o astfel de scurtare ar largi obiectivele pentru un nou ciclu de 4 ani al Ministerului Justitiei.

Alina Matei: Cum veti aborda ca membru de drept blocajul din CSM?

Catalin Predoiu: Principial, pe baza respectului fata de adevarul complet in orice problema, a respectului fata de magistratura si cu gandul permanent la beneficiarul Justitiei, cetatenii si persoanele juridice care apeleaza la Justitie. Sunt de felul meu nepartinitor, rabdator si deschis la dialog si gata sa ascult pe toata lumea, dar nu sa accept orice mi se spune, daca ceea ce mi se spune nu corespunde principiilor de mai sus. Cum am spus si la audierile din Parlament, imprumutand simbolul Justitiei, cu o balanta si o ramura de maslin intr-o mana, cu sabia argumentelor si a deciziei ministeriale in cealalta.

Alina Matei: Ce veti face in privinta MCV-ului?

Catalin Predoiu: Sunt doua aspecte aici, unul priveste munca pe terenul Justitiei, al Parlamentului, al societatii civile, celelalt priveste munca la Bruxelles, in capitalele Europei si de ce nu, la Washington, ambele in limitele competentelor Ministerului Justitiei. Dar sa nu confundam Ministerul Justitiei cu un „Jolly Jocker” care poate inlocui orice piesa. Observ multe asteptari, sunt gata sa turez la maximum si stiu ce am de facut, dar o spun pe sleau: fara concursul CSM, al ONG-urilor de pe ambii „versanti” ai sistemului judiciar, al partidelor din Parlament, in primul rand al PNL, al Primului Ministru si Ministrului de Finante, si nu in ultimul rand al Presedintelui, ce am spus mai sus va ramane doar pe hartie, partial sau total. Ceea ce depinde de Ministerul Justitiei, se va face.

Alina Matei: Ce greseala/greseli din mandatul trecut nu o/le veti repeta de aceasta data?

Catalin Predoiu: Voi coopta mai multi avocati cand discutam texte de drept penal la minister, voi incerca sa atrag mai viguros si mai vocal atentia cand vreun text de proiect iesit din Ministerul Justitiei este alterat pe parcursul dezbaterii parlamentare. Am in cap o lista de parlamentari care prin 2010 isi asumau codurile ca opera parlamentara, astazi sunt doar ale mele, tant mieux, eu nu le reneg. Stiu de asemenea ca o neconstitutionalitate inseamna si o schimbare de conceptie asupra unei institutii, nu neaparat un text eronat. Revenind, in general voi incerca sa comunic mai complet si mai bine.

Alina Matei: Un mesaj, va rog, pentru cititorii J.

Catalin Predoiu: Fiat Justitia, pereat Mundus.


Aflaţi mai mult despre , , , , , ,
Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!

JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill













Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.