Secţiuni » Arii de practică » Business » Banking
Banking
DezbateriCărţiProfesionişti
Banner BA-01
Servicii JURIDICE.ro
Banner BA-02
Banking Flux informații Monitorul Oficial al României Noutăți legislative

Noi prevederi ref. activitatea de prestare a serviciilor de plată și supravegherea prudențială a instituțiilor de plată

14 noiembrie 2019 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial nr. 913 din 13 noiembrie 2019, a fost publicată Legea nr. 209/2019 privind serviciile de plată și pentru modificarea unor acte normative.

Legea reglementează condițiile de acces la activitatea de prestare a serviciilor de plată, supravegherea prudențială a instituțiilor de plată și a furnizorilor specializați în servicii de informare cu privire la conturi, regimul privind transparența pentru condiții și cerințe de informare privind serviciile de plată, precum și drepturile și obligațiile corespunzătoare ale utilizatorilor serviciilor de plată și ale prestatorilor de servicii de plată în contextul prestării de servicii de plată cu titlu profesional.

Reținem următoarele puncte de reper:

I. Categoriile de prestatori de servicii de plată și ce activități intră în categoria servicii de plată

Prestatorii:
– instituțiile de credit
– instituțiile emitente de monedă electronică în sensul legislației privind activitatea de emitere de monedă electronică
– furnizorii de servicii poștale giro care prestează servicii de plată potrivit cadrului legislativ național aplicabil
– instituții de plată în sensul acestei legi
– furnizori specializați în servicii de informare cu privire la conturi
– Banca Centrală Europeană și băncile centrale naționale, atunci când acestea nu acționează în calitate de autorități monetare sau în altă calitate ce implică exercițiul autorității publice
– statele membre sau autoritățile lor regionale ori locale, atunci când acestea nu acționează în calitatea lor de autorități publice.

Legea prevede expres operațiunile care nu intră în domeniul de aplicare al acesteia (a se vedea art. 4).

Serviciile de plată:
– servicii care permit depunerea de numerar într-un cont de plăți, precum și toate operațiunile necesare pentru funcționarea unui cont de plăți
– servicii care permit retrageri de numerar dintr-un cont de plăți, precum și toate operațiunile necesare pentru funcționarea unui cont de plăți
– efectuarea următoarelor operațiuni de plată în cazul în care fondurile nu sunt acoperite printr-o linie de credit: debitări directe, inclusiv debitări directe singulare, operațiuni de plată printr-un card de plată sau un dispozitiv similar, operațiuni de transfer-credit, inclusiv operațiuni cu ordine de plată programată
– efectuarea următoarelor operațiuni de plată în cazul în care fondurile sunt acoperite printr-o linie de credit deschisă pentru un utilizator al serviciilor de plată: debitări directe, inclusiv debitări directe singulare, operațiuni de plată printr-un card de plată sau un dispozitiv similar, operațiuni de transfer-credit, inclusiv ordine de plată programată
– emiterea de instrumente de plată și/sau acceptarea de operațiuni de plată
– remiterea de bani
– servicii de inițiere a plății
– servicii de informare cu privire la conturi.

II. Cerințe de desfășurare a activității
– orice entitate care intenționează să presteze servicii de plată pe teritoriul României trebuie să dispună de autorizație de la BNM
– legea prevede modalitatea de autorizare și și nivelul capitalului inițial, care variază, în funcție de tipul de activitate, de la 20.000 de euro la 125.000 de euro (a se vedea art. 18).
– legea prevede că orice persoană fizică sau juridică ce a decis să achiziționeze, direct ori indirect, o participație calificată într-o instituție de plată persoană juridică română sau să își majoreze participația calificată astfel încât proporția drepturilor sale de vot ori a deținerii la capitalul social să se situeze peste nivelurile de 20%, 30% ori de 50% sau astfel încât instituția de plată în cauză să devină o filială a respectivei persoane trebuie să notifice în prealabil Banca Națională a României în legătură cu această intenție.
– instituțiile de plată sunt obligate să prezinte Băncii Naționale a României informațiile contabile. Acestea trebuie însoțite de un raport de audit.
– de asemenea, instituțiile de plată persoane juridice române care intenționează să presteze servicii de plată pe teritoriul României prin intermediul unui agent transmit BNR o cerere, însoțită de informațiile și documentația prevăzute de reglementările Băncii Naționale a României. Banca Națională a României evaluează și comunică solicitantului decizia cu privire la o cerere de înscriere a unui agent, în termen de 60 de zile de la data primirii solicitării.
– externalizarea funcțiilor operaționale importante ale instituțiilor de plată se face cu respectarea unor condiții expres stabilite la art. 55 alin. (2).
– Banca Națională a României organizează și administrează registrul în care sunt evidențiate instituțiile de plată persoane juridice române, sucursalele acestora din alte state membre și state terțe, precum și agenții instituțiilor de plată persoane juridice române.

Totodată, Legea nr. 209/2019 conține reglementări cu referire la procedura de notificare pentru desfășurarea activității pe teritoriul României de către instituțiile de plată din alte state membre, și procedura de notificare pentru desfășurarea activității în afara teritoriului României de către instituții de plată persoane juridice române, desfășurarea activității în cazul unor servicii de plată exceptate, drepturi și obligații privind prestarea și utilizarea serviciilor de plată, executarea operațiunilor de plată etc.

Citeşte mai mult despre , ! Pentru condiţiile de publicare pe JURIDICE.ro detalii aici.
Urmăriţi JURIDICE.ro şi pe LinkedIn LinkedIn JURIDICE.ro WhatsApp WhatsApp Channel JURIDICE Threads Threads JURIDICE Google News Google News JURIDICE

(P) JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă SmartBill.

 
Homepage J JURIDICE   Cariere   Evenimente   Dezbateri   Profesionişti   Lawyers Week   Video
 
Drepturile omului
Energie
Fiscalitate
Fuziuni & Achiziţii
Gambling
Health & Pharma
Infrastructură
Insolvenţă
Malpraxis medical
Media & publicitate
Mediere
Piaţa de capital
Procedură civilă
Procedură penală
Proprietate intelectuală
Protecţia animalelor
Protecţia consumatorilor
Protecţia mediului
Sustenabilitate
Recuperare creanţe
Sustenabilitate
Telecom
Transporturi
Drept maritim
Parteneri ⁞ 
Specialişti
Arii de practică
Business ⁞ 
Litigation ⁞ 
Protective
Achiziţii publice
Afaceri transfrontaliere
Arbitraj
Asigurări
Banking
Concurenţă
Construcţii
Contencios administrativ
Contravenţii
Corporate
Cyberlaw
Cybersecurity
Data protection
Drept civil
Drept comercial
Drept constituţional
Drept penal
Dreptul penal al afacerilor
Dreptul familiei
Dreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
Dreptul sportului
Articole
Essentials
Interviuri
Opinii
Revista de note şi studii juridice ISSN
Note de studiu ⁞ 
Studii
Revista revistelor
Autori ⁞ 
Publicare articole
Jurisprudenţă
Curtea Europeană a Drepturilor Omului
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene
Curtea Constituţională a României
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie
Dezlegarea unor chestiuni de drept
Recurs în interesul legii
Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
Curţi de apel
Tribunale
Judecătorii
Legislaţie
Proiecte legislative
Monitorul Oficial al României
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
Flux noutăţi
Selected
Comunicate
Avocaţi
Executori
Notari
Sistemul judiciar
Studenţi
RSS ⁞ 
Publicare comunicate
Proiecte speciale
Cărţi
Condoleanţe
Covid-19 Legal React
Creepy cases
Life
Poezii
Povestim cărţi
Poveşti juridice
Războiul din Ucraina
Wisdom stories
Women in Law

Servicii J JURIDICE   Membership   Catalog   Recrutare   Talent Search   Comunicare   Documentare   Evenimente   Website   Logo   Foto   Video   Partnership