Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Banking
DezbateriCărţiProfesionişti
CMS CMK
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Ioana Regenbogen: Echipa de Legal de la ING funcționează ca o veritabilă casă de avocatură cu sute de clienți „interni”
03.12.2019 | Alina MATEI

JURIDICE - In Law We Trust
Alina Matei

Alina Matei

Ioana Regenbogen

Ioana Regenbogen

Alina Matei: Multumesc, stimata doamna Ioana Regenbogen, pentru timpul acordat cititorilor JURIDICE.ro. In calitate de director al departamentului juridic de la ING Bank Romania, contractele/actele care trec pentru avizare la echipa de la Legal pe ce anume pun accent?

Ioana Regenbogen: Buna ziua. Eu va multumesc pentru invitatie.

Ma bucur tare mult pentru ca mi-ati adresat aceasta intrebare, pentru ca imi ofera ocazia unui close-up cu privire la misiunea si activitatile juristilor din banci.

Cred ca perceptia generala este aceea ca juristul de banca avizeaza contracte de credit si de garantie, verifica imputerniciri pe conturi si redacteaza raspunsuri la adresele de infiintare poprire. In realitate, va pot spune ca in ING, de exemplu, activitatea de avizare a contractelor si a actelor cu efecte juridice reprezinta maximum 30% din activitatea noastra curenta si ca avem echipe dedicate, din afara Departamentului juridic, care gestioneaza aspectele operationale, cum sunt spre exemplu, popririle. Sigur, in ultimii ani am parcurs un proces gradual (dar, din fericire ireversibil 🙂 ) de „codificare” a cunostintelor noastre juridice, pe de o parte, iar pe de alta parte, de crestere a nivelului de constientizare cu privire la riscurile de natura juridica si de pregatire (prin training-uri!) a colegilor din zona de operatiuni si de business, pentru a-i „autonomiza” in aplicarea sau verificarea indeplinirii unor cerinte juridice de baza in activitatea bancara.

Aceasta abordare ne-a permis sa ne concentram resursele, pe de o parte, in zona de reglementare (fiind cunoscut ca sectorul bancar este puternic reglementat), si pe de alta parte in zona de inovatie si tehnologie, cu scopul oferirii unor servicii si produse bancare relevante si usor accesibile pentru clientii nostri.

Rolul juristului de banca a evoluat, as spune, de la functia de „furnizor” de viza juridica si de „vanator” de riscuri juridice, la aceea de consilier de incredere al managementului bancii si, in general al colegilor din business, cu gandire strategica si interdisciplinara.

In concret, colegii mei si cu mine suntem implicati, de exemplu, in negocieri de tranzactii complexe, de ordinul zecilor sau chiar sutelor de milioane de EUR, de finantare a unor investitii in infrastructura, economie circulara etc; apoi, evaluam oportunitatile, dar si limitarile si conditionarile ce decurg din noi reglementari europene si locale, participam si oferim consultanta in toate grupurile de lucru stabilite pentru dezvoltari de noi servicii sau solutii pentru clienti, evaluam indeplinirea tuturor cerintelor legale si standardelor interne privind externalizarea unora dintre activitatile bancare, evaluam, prin intermediul biroului nostru de Data protection, conformitatea proceselor operationale si/sau a practicilor comerciale ale bancii care presupun prelucrarea datelor cu caracter personal, asiguram managementul portofoliului (modest!) de litigii al bancii si, in unele cazuri, reprezentarea in instanta, suntem implicati in mod activ in grupurile de lucru din cadrul asociatiilor profesionale si de afaceri pentru elaborarea si comunicarea unor analize si propuneri, la nivel de industrie, cu scopul imbunatatirii si/sau modernizarii legislatiei primare si secundare cu impact in domeniul financiar bancar, iar lista poate continua pana la epuizarea spatiului consacrat pentru acest interviu. 🙂 Nu pot insa incheia enumerarea fara sa exemplific si faptul ca juristii din banca ofera consultanta si in domeniului dreptului muncii, al proprietatii intelectuale si, uneori, chiar si in aria dreptului penal. Adica functioneaza ca o veritabila casa de avocatura cu sute de clienti „interni” si cu o miriada de situatii, oportunitati, incidente, dileme, evaluari si mai ales cereri. 🙂

Alina Matei: Sunteti deschisi argumentelor juridice pe care le pot aduce clientii in contractele pe care le incheie cu ING? Sau predomina contractul standard, implacabil, gen: acesta este contractul, nu se pot aduce imbunatatiri, semnati-l, ca e facut bine!

Ioana Regenbogen: Daca ne referim la contractele bancare incheiate cu consumatorii, as mentiona mai intai ca aceste tipuri de contracte beneficiaza de reglementari specifice de sporire a protectiei consumatorului. Mai precis, legiuitorul, prin norme speciale, a inteles sa intervina in ceea ce priveste clauzele acestor contracte, stabilind care sunt informatiile si datele care trebuie furnizate consumatorilor si cuprinse in contracte – clauze minimale obligatorii.

Contractele tip cu clauze predeterminate, cunoscute sub denumirea de contracte de adeziune (utilizate de altfel in majoritatea covarsitoare a sectoarelor de servicii: telecom, asigurari, servicii de turism, furnizare apa, gaze, de agentie etc.), sunt calificate, definite si reglementate in legislatie, consumatorii avand posibilitatea de a le accepta ca atare sau opta pentru o alta oferta. Clauzele eventual ambigue sunt interpretate, conform legii, „in sensul cel mai favorabil consumatorului”.

Sigur, in situatia in care un profesionist, din orice domeniu, reclama negocierea directa a unor clauze cu consumatorul, trebuie prezentate dovezi in acest sens.

Revenind la ING, pot sa va spun ca suntem deschisi intrebarilor si sugestiilor adresate de catre clientii nostri, atat cu privire la materialele si informatiile puse la dispozitia consumatorului anterior incheierii contractului, cat si cu privire la contractele noastre. Colectam si intrebuintam sugestiile relevante si necesare pentru o mai buna si mai adecvata informare, atat in Office-urile ING, cat si prin intermediul survey-urilor online, conduse dupa anumite interactiuni ale clientilor cu banca (obicei numit la noi „Vocea Clientului”). Le avem in vedere atunci cand revizuim, cu o anumita periodicitate, contractele noastre. Cu titlu de exemplu concret, am avut o sesizare relativ recenta chiar de la un jurnalist, pe care am analizat-o, am gasit-o indreptatita si am completat in mod corespunzator cateva materiale de informare ale clientilor nostri si cateva clauze contractuale.

De facut, noi zicem ca sunt facute bine, 🙂 adica in mod echilibrat si cu grija fata de client; cu cateva mici (si minore) exceptii, au trecut cu succes testul instantelor!

Alina Matei: Daca un contract bancar ar fi facut de un economist, ar arata mai simplu decat unul facut de un jurist?

Ioana Regenbogen: Probabil ar avea o structura diferita, ar putea fi mai scurt, insa acceptiunea ar fi tot tehnica.

Pot sa va spun ca la ING contractele noastre sunt facute de catre economisti si juristi impreuna. Ne „adresam” cu grija consumatorilor, evitand folosirea de jargoane economice si avocatesti. Propunem un contract tip fisa, cu informatii esentiale legate de detaliile creditului solicitat si aprobat, costurile creditului, comisioane, taxe, garantii, la care atasam Anexele cu conditiile specifice fiecarui tip de produs si scadentarul. Asa clientul are acces rapid la elementele financiare cele mai importante ale creditului sau.

Alina Matei: Seva vietii unei banci depinde de puterea profesionala pe care o au juristi?

Ioana Regenbogen: As spune ca energia vine din entuziasmul, dedicarea si profesionalismul oamenilor care lucreaza in ING, pe de o parte, iar pe de alta parte vine chiar de la clientii nostri. Scorul NPS (Net promoter score), care indica gradul de satisfactie al clientilor nostri, in toate liniile de afaceri ale ING este #1.

Media de varsta a angajatilor ING este de 31 de ani, avem un profil echilibrat din toate punctele de vedere, avem un mix uimitor de specializari (de la juridic la programare, data analytics, marketing etc) si suntem, as spune, una dintre cele mai dinamice si progresiste banci. Aceasta este seva. 🙂 Noi indeplinim, daca vreti, functia imunitara, alaturi de alte „sub-sisteme”, sau facem parte din structura rezistenta, dar in acelasi timp flexibila, care sustine ING („coloana vertebrala”).

Alina Matei: Daca va uitati peste contracte bancare facute cu cativa ani in urma, ce depistati, in afara reglementarilor legale schimbate?

Ioana Regenbogen: Cred ca astazi avem compozitii mai simple, mai suple, limbaj mai accesibil; avem si continut destul de omogen, avand in vedere clauzele obligatorii, impuse de reglementarile europene si de cele nationale, dar si cerintele si obligatiile stabilite prin legislatia pentru protectia consumatorului.

Alina Matei: Din greselile facute de alte banci ati invatat?

Ioana Regenbogen: Invatam din propriile greseli. 🙂 Invatam de la clientii nostri.

Alina Matei: De curand, Legal 500 v-a nominalizat printre cei mai importanti General Counsels din Romania. Pentru ca nimic pe lume nu se intampla fara ratiune (cum spune Leonardo da Vinci), la ce v-a dus gandul cand ati aflat?

Ioana Regenbogen: Am fost onorata. Si recunoscatoare tuturor celor care ma ajuta si care ma (re)formeaza continuu. Nu in ultimul rand, recunoscatoare ING, caci sunt „produsul” sau.

Alina Matei: Faptul ca ING este o banca straina are un avantaj fata de celelalte banci, intrucat romanii au un apetit pentru ce este strain si au asteptari mai mari?

Ioana Regenbogen: Cred ca avantajul unei banci poate fi creat de experienta pe care o ofera clientilor sai (cat de recomandata este o anumita banca de catre clientii sai). Strategia noastra digitala, oferta noastra diversificata, dar cu servicii simple si relevante, calitatea serviciilor de consultanta fac parte din identitatea noastra in Romania, castigata timp de 25 de ani de afaceri in piata locala. Putem vorbi eventual despre un apetit digital, nicidecum de unul ce tine de nationalitate…

Alina Matei: Este vizibila incercarea bancilor de a se apropia de oameni, de a atenua raportul de putere, net in favoarea bancilor. Care va fi urmatoarea etapa, la ce sa ne asteptam?

Ioana Regenbogen: Atat la nivel individual, cat si la nivelul asociatiilor bancare exista mai multe initiative si programe foarte bune de educatie financiara si de incluziune bancara. Un client bine informat este un client conectat, activ si avand controlul nevoilor si deciziilor sale. Cu siguranta este clientul cu care ne dorim sa facem afaceri. Asa ca bancile fac eforturi pentru a asigura clientilor sau viitorilor clienti bancari o mai buna familiarizare cu termenii bancari, cu serviciile si produsele bancare, cu riscurile ce deriva dintr-o relatie de creditare, nevoia de economisire. Exista si programe de educatie financiara la toate nivelurile de invatamant, derulate de exemplu de catre Asociatia Romana a Bancilor cu mai multe ministere si autoritati.

Din punct de vedere al serviciilor bancare, cele mai multe banci investesc resurse considerabile pentru mai mult online si mobile banking.

Alina Matei: Cel mai mare pericol pentru banci care ar fi?

Ioana Regenbogen: Riscul de conformitate. Riscul reputational. Pierderea increderii clientilor.

Alina Matei: Un mesaj, va rog, pentru cititorii J.

Ioana Regenbogen: Le multumesc pentru interes si rabdare. Le urez Sarbatori fericite!

Alina Matei: Multumesc pentru ca ati stat de vorba cu mine.

Ioana Regenbogen: Si eu va multumesc si va doresc mult succes!

Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]

JURIDICE recomandă e-Consultanta, consultantul tău personal în finanţare


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.