Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul muncii
ConferinţeDezbateriCărţiProfesionişti
SAVESCU & ASOCIATII
 
Print Friendly, PDF & Email

CJUE. C 398/18 Bocero Torrico și C 428/18 Bode. Neluarea în considerare a pensiei dobândite în alt stat membru. Diferență de tratament în privința lucrătorilor care și-au exercitat dreptul la liberă circulație
05.12.2019 | JURIDICE.ro

Securitatea socială a lucrătorilor migranți – Regulamentul (CE) nr. 883/2004 – Pensie anticipată – Eligibilitate – Valoare a pensiei ce urmează să fie încasată care trebuie să depășească valoarea minimă legală – Luare în considerare doar a pensiei dobândite în statul membru în cauză – Neluare în considerare a pensiei dobândite în alt stat membru – Diferență de tratament în privința lucrătorilor care și‑au exercitat dreptul la liberă circulație

Aceste cereri au fost formulate în cadrul a două litigii între domnii Bocero Torrico și, respectiv, Bode, pe de o parte, și Institutul Național de Securitate Socială, Spania și Trezoreria Generală de Securitate Socială, Spania, pe de altă parte. Reclamanții din litigiile principale contestă interpretarea instituțiilor competente și a instanțelor spaniole, în scopul de a stabili eligibilitatea pentru o pensie anticipată, a noțiunii de „pensie care urmează să fie încasată” ca vizând numai pensia aflată în sarcina Regatului Spaniei, cu excluderea pensiilor aflate în sarcina altor state membre la care persoana interesată ar fi avut eventual dreptul.

În acest context, Instanța de trimitere solicită să clarifice dacă modul în care Institutul Național de Securitate Socială interpretează expresia „pensie care urmează să fie încasată” în scopul de a se stabili eligibilitatea unui lucrător pentru o pensie anticipată (i.e. prin luarea în considerare numai a pensiei efective aflate în sarcina Spaniei, fără a se lua în calcul și pensia efectivă care ar putea fi încasată cu titlu de altă prestație de aceeași natură din partea unui alt stat membru sau a mai multe alte state membre) constituie o discriminare contrară dreptului Uniunii (în speță, articolului 48 TFUE, precum și a Regulamentului nr. 883/2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială).

Constatând, cu titlu preliminar, că pensiile anticipate precum cele în discuție în litigiile principale intră în domeniul de aplicare al Regulamentului 883/2004, Curtea examinează întrebarea preliminară doar prin prisma acestui regulament. Așadar, făcând referire la principiul asimilării consacrat la art. 5 și considerentul (9) din Regulamentul 883/2004, Curtea concluzionează că legiuitorul Uniunii a dorit să introducă în cuprinsul acestui regulament principiul jurisprudențial al asimilării prestațiilor, veniturilor și faptelor. Așadar, în cazul în care, în temeiul legislației statului membru competent, beneficiul prestațiilor de securitate socială sau al altor venituri produce anumite efecte juridice, dispozițiile în cauză din legislația respectivă sunt, de asemenea, aplicabile în cazul beneficiului prestațiilor echivalente dobândite în temeiul legislației unui alt stat membru sau al veniturilor dobândite într‑un alt stat membru. În speță, Curtea a evidențiat că aspectul dacă pensiile la care reclamanții au dreptul într-un alt stat membru sunt echivalente, în acest sens, cu pensiile pe care le‑ar putea pretinde în Spania cu titlu de pensionare anticipată, este de competența instanței de trimitere.

Întrucât refuzul autorităților competente ale unui stat membru de a lua în considerare, în scopul de a determina eligibilitatea pentru o pensie anticipată, prestațiile de pensie la care un lucrător care și‑a exercitat dreptul la liberă circulație are dreptul în alt stat membru poate să pună acest lucrător într‑o situație mai puțin favorabilă decât cea a unui lucrător care și‑a desfășurat întreaga carieră în primul stat membru, Curtea a decis că legislația spaniolă contravine prevederilor Regulamentului nr. 883/2004.

:: Hotărârea


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.