« Flux noutăţi
Proiecte speciale: Asigurări pentru avocaţiCariere juridiceCărţi juridiceConferinţe juridiceDezbateri juridiceEvenimente juridiceGrile juridiceLawyers WeekProfesioniştiBarouriCovid-19 Legal ReactInternaţionalJurisprudenţă inedită CITRLegal DaysLifeNotariatExecutoriReviste juridiceSistemul judiciarUniversitariaCitate juridiceJURIDICE MOLDOVALaw Flaws ProjectLegal Soft SkillsNoul Cod comercial român
Sistemul judiciar
Official partners: Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Public şi Direcţia Naţională Anticorupţie
JURIDICE
 1 comentariu

Poziția membrilor de sindicat – personal auxiliar de specialitate din instanțe și parchete ref. abrogarea pensiilor speciale
10.12.2019 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust Video juridice

Marți, 10 decembrie 2019, la solicitarea și în reprezentarea membrilor de sindicat – personal auxiliar de specialitate din instanțe și parchete, alcătuit din: grefieri, grefieri-arhivari, grefieri-registratori, grefieri documentariști, grefieri statisticieni și specialiști IT – care reprezintă cea mai numeroasă categorie profesională din sistemul de justiție, aproximativ 8000 de persoane, s-a emis următorul comunicat privind abrogarea pensiilor speciale.

„I. Personalul auxiliar de specialitate din instanțe și parchete beneficiază de dreptul de pensie de serviciu, iar nu pensie specială, în fapt, fiind vorba despre o pensie ocupațională, astfel cum este denumită în Uniunea Europeană.

Rațiunea acordării acestui drept este necesară, justificată și legală, pensia de serviciu pentru personalul auxiliar a fost acordată ca o compensare pentru restrângerea unor drepturi și libertăți și instituirea unor interdicții și incompatibilități prin statutul special care reglementează această categorie de personal, direct proporțional cu

activitățile specifice funcției – personalul auxiliar de specialitate participă efectiv la înfăptuirea actului de justiție alături de magistrați.

Curtea Constituțională a României a statuat deja prin Decizia nr. 1237/06.10.2010 că „pensiile de serviciu se bucură de un regim juridic diferit în raport de pensiile speciale acordate în regimul public de pensii”, tocmai din cauza interdicțiilor și incompatibilităților impuse de lege magistraților, care sunt identice și pentru personalul auxiliar de specialitate din instanțe și parchete.

II. Dreptul la pensia de serviciu a personalului auxiliar a fost reglementat prin Legea nr. 567 în anul 2004 și este reglementat în cuprinsul art. 68 ind. 5 din Legea nr. 567/2004, text de lege care impune îndeplinirea cumulativă a două condiții pentru a beneficia de pensie de serviciu, respectiv o vechime de cel puțin 25 de ani în specialitate și împlinirea vârstei de 60 de ani, cerințe care nu sunt impuse niciunei alte categorii de personal care beneficiază de pensie de serviciu.

Ulterior, reglementările au fost eliminate prin Legea nr. 119 din anul 2010, pensia de serviciu a personalului auxiliar de specialitate devenind pensie în înțelesul Legii nr. 19/2000, iar prin Legea nr. 263/2010 s-a prevăzut abrogarea articolelor referitoare la dreptul la pensia de serviciu, pentru ca, ulterior, în anul 2015, pensiile de serviciu să fie reintroduse prin dispozițiile art. 1 din Legea nr. 130/2015.

În acest context normativ, este evident că o nouă eliminare a pensiei de serviciu ar contraveni flagrant principiului predictibilității cadrului normativ şi privează categoria noastră profesională de o minimă stabilitate financiară pe termen scurt şi mediu.

III. Pensiile de serviciu sunt compuse din două elemente: pensie contributivă şi un supliment din partea statului, acordat ca o compensare pentru privarea de anumite drepturi și libertăți pe perioada în care persoana a desfășurat activitatea supusă unui regim special de interdicții și incompatibilități.

În trecut, pensia de serviciu pentru personalul auxiliar de specialitate se calcula procent în cuantum de 80% din baza de calcul reprezentată de media salariilor de bază brute lunare realizate, inclusiv sporurile, din ultimul an anterior datei la care se depune cererea de pensionare, însă, după apariția OUG nr. 59/2017, acest cuantum a fost limitat la media ultimelor 12 salarii nete avute în plată înainte de pensionare.

Având în vedere că în plată, media salarială a personalului auxiliar de specialitate este de aproximativ 4500 lei, pensia de serviciu nu depășește acest cuantum, aspect ce poate fi probat din datele Casei Naționale de Pensii Publice, de unde rezultă că pensia medie a personalului auxiliar de specialitate din instanțe și parchete este de 4389 lei, un număr de 3849 beneficiari și doar 2479 lei sunt suportați din Bugetul de stat.

În plus, lunar, grefierilor li se rețin contribuții către stat într-un cuantum de 57,5% din venitul brut realizat.

Față de aceste considerente, în urma deciziei luate de organele de conducere ale organizațiilor noastre sindicale și profesionale, înțelegem să informăm public că abrogarea pensiilor de serviciu ale personalului auxiliar de specialitate va genera masive mișcări de protest, care vor conduce până la blocarea totală a activității în instanțe și parchete.

Fără grefieri nu se poate înfăptui justiția!

În viitor, în vederea informării corecte a opiniei publice și pentru a nu duce în derizoriu categoria profesională pe care o reprezentăm, vă stăm la dispoziție și vă putem oferi informații obiective, pertinente și documentate despre orice subiect legat de profesia de grefier sau sistemul judiciar.”

Cuvinte cheie: , ,
Secţiuni/categorii: Sistemul judiciar, _CONTENT

Pentru toate secţiunile JURIDICE.ro click aici
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Până acum a fost scris un singur comentariu cu privire la articolul “Poziția membrilor de sindicat – personal auxiliar de specialitate din instanțe și parchete ref. abrogarea pensiilor speciale”

  1. Alin CLINCEA spune:

    Respect grefierii și magistrații care își fac datoria cum scrie la carte (inversa este la fel de adevărată…). Evident, că respectivele funcții trebuie răsplătite din banii publici, pe măsura importanței lor, dar și a calității exercițiului lor, dacă tot continuăm să ne autoamăgim că trăim într-un „stat de drept, democratic și social, în care demnitatea omului, drepturile și libertățile cetățenilor, libera dezvoltare a personalității umane, dreptatea și pluralismul politic reprezintă valori supreme, în spiritul tradițiilor democratice ale poporului român și idealurilor Revoluției din decembrie 1989, și sunt garantate” [pauză de suspine]…

    Am, însă, câteva rețineri în a crede motivele expuse în comunicat; de pildă, scrie în acesta:
    „Curtea Constituțională a României a statuat deja prin Decizia nr. 1237/06.10.2010 că „pensiile de serviciu se bucură de un regim juridic diferit în raport de pensiile speciale acordate în regimul public de pensii”, tocmai din cauza interdicțiilor și incompatibilităților impuse de lege magistraților, care sunt identice și pentru personalul auxiliar de specialitate din instanțe și parchete.

    Este un motiv „clasic” invocat de funcționarii publici (în sensul cel mai larg, incluzând aici și magistrați și personal auxiliar din justiție) – l-am auzit venind și de la funcționari publici propriu-ziși, polițiști etc.: profesia vine [nu doar cu drepturi și beneficii (privilegii), ci și] cu interdicții și incompatibilități, deci ni se cuvin: pensii „ocupaționale”, salarii (/indemnizații, pentru pedanți) calculate diferit, diverse stipendii pentru chirie, transport etc..

    Care sunt acele împovărătoare interdicții și incompatibilități care impun compensarea lor în modurile indicate?
    În Legea nr. 567/2004 găsim:
    „Articolul 77
    (1) Funcția de grefier este incompatibilă cu orice alte funcții publice sau private, cu excepția funcțiilor didactice.
    (2) Grefierilor le este interzis:
    a) să desfășoare activități comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
    b) să desfășoare activități de arbitraj în litigii civile, comerciale sau de altă natură;
    c) să aibă calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare ori de control la societăți civile, societăți comerciale, inclusiv la bănci sau la alte instituții de credit, societăți de asigurare ori financiare, companii naționale, societăți naționale sau regii autonome;
    d) să aibă calitatea de membru al unui grup de interes economic.
    (3) Prin derogare de la regula prevăzută la alin. (2) lit. c), grefierii pot fi acționari sau asociați ca urmare a legii privind privatizarea în masă.”

    Deci, grefierii nu pot cumula alte funcții decât cele didactice (interesant că legea nu restrânge interdicția, ca în alte cazuri, la funcții didactice din învățământul superior juridic), nu pot desfășura activități comerciale (oricât de nedefinită legal ar fi o asemenea noțiune), nu pot participa ca asociați sau membri la societăți și nu pot realiza activități de arbitraj.
    Bineînțeles că dacă nu ar exista aceste incompatibilități, probabil de a doua zi am avea o majoritate de grefieri implicați în comerț, în diverse forme (impulsul antreprenorial poate fi irezistibil), în învățământ (se ascunde un dascăl în fiecare dintre noi), în arbitraj (un domeniu atât de popular în România, aproape ca medierea) sau în alte funcții publice sau private (pentru că după un program complet de secretariat judiciar, sigur că mai rămâne loc și pentru alte activități, remunerate sau nu).

    Se așază norii pentru un nou sezon de greve în instanțe? Noi proteste, noi amânări, noi etalări ale virtuților pe coli inscripționate cu sloganuri, pe scările instanțelor?…

    Abia nu aștept.

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.


.
PLATINUM Signature      

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                        

VIDEO   STANDARD