Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
Print Friendly, PDF & Email

Măsurile de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de ASF
11.12.2019 | JURIDICE.ro

În Monitorul Oficial nr. 991 din 10 decembrie 2019, a fost publicat Regulamentul nr. 13/2019 privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării terorismului prin intermediul sectoarelor financiare supravegheate de Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Regulamentul stabilește măsurile de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării actelor de terorism prin intermediul sectoarelor financiare reglementate, supravegheate și controlate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF).

Astfel, sunt reglementate:

1. Obligațiile entităților reglementate:
– să întocmească o metodologie (managementul riscului) în baza căreia se vor realiza identificarea, evaluarea și gestionarea riscului (măsuri de diminuare)
– să evalueze și să gestioneze riscul de spălarea a banilor sau finanțare a terorismului (SB/FT)
– să stabilească politici și norme interne, mecanisme de control intern și proceduri de administrare a riscurilor de SB/FT, corespunzător naturii și volumului activității desfășurate
– să înregistreze și documenteze evaluările riscurilor efectuate în legătură cu relațiile de afaceri.

*Prin entități reglementate urmează a se înțelege: instituțiile financiare, persoane juridice române, menționate la art. 2 lit. g) pct. 2-7 și art. 5 alin. (1) lit. b) și c) din Legea nr. 129/2019.

2. Prevederile cu referire la ofițerii de conformitate SB/FT

Astfel, entitățile reglementate au obligația de a desemna un ofițer de conformitate la nivelul conducerii, care coordonează implementarea politicilor și procedurilor interne. Rntitățile reglementate stabilesc ofițerul de conformitate, prin hotărârea sau decizia consiliului de administrație sau, după caz, a consiliului de supraveghere al entității reglementate. Acesta poate fi:
– unul dintre membrii conducerii executive/superioare
– persoana care exercită funcția-cheie corespunzătoare ofițerului de conformitate/controlului intern
– altă persoană cu funcție de conducere cu atribuții specifice în materia SB/FT, subordonată direct consiliului de administrație/consiliului de supraveghere.

3. Prevederile cu referire la identificarea și evaluarea riscurilor

Astfel, la identificarea și evaluarea riscurilor se ține cont de:
– factorii de risc, inclusiv cei referitori la clienți, țări sau zone geografice, produse, servicii, tranzacții sau canale de distribuție
– scopul inițierii unei relații sau al efectuării unei tranzacții ocazionale
– nivelul activelor care urmează a fi tranzacționate de către un client sau dimensiunea tranzacțiilor deja efectuate
– regularitatea tranzacțiilor sau durata relației de afaceri
– reglementările și instrucțiunile sectoriale emise de autoritățile naționale și europene de supraveghere.

4. Modurile de gestionare a riscurilor SB/FT

Așadar, entitățile reglementate identifică și analizează aspectele ce decurg din evaluarea riscurilor care implică o concentrare a măsurilor de gestionare a riscului în contextul prevenirii și combaterii SB/FT, care se iau atât la momentul preluării clientului, cât și pe durata relației de afaceri. În aplicarea unei abordări bazate pe risc entitățile reglementate nu au obligația să refuze sau să întrerupă automat relațiile de afaceri cu categorii întregi de clienți pe care acestea îi asociază unui risc mai ridicat de SB/FT. 

Entitățile reglementate instituie sisteme și proceduri de control specifice pentru a verifica dacă propriile evaluări de risc de SB/FT.

Entitățile reglementate iau măsuri de identificare și evaluare a riscului de SB/FT proporționale cu natura, amploarea și complexitatea activității.

De asemenea, actul normativ reglementează obligația de cunoaștere a clientelei, măsurile de remediere și sancționare, și este însoțit de 4 anexe.


A se vedea: Legea pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului
Noua reglementare națională în domeniul prevenirii spălării banilor și finanțării terorismului
Spălarea banilor. Evoluţia, conţinutul şi contracararea fenomenului
Obligațiile entităților raportoare prevăzute în Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului


Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.