Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveDrepturile omuluiData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiMalpraxis medicalProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Concurenţă
DezbateriCărţiProfesionişti
 

Individualizarea sancțiunilor prevăzute de Legea concurenței prin raportare la cifra de afaceri
19.12.2019 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial nr. 1017 din 18 decembrie 2019, au fost publicate Instrucțiunile privind individualizarea sancțiunilor pentru contravențiile prevăzute la art. 55 din Legea concurenței nr. 21/1996, din 10.12.2019.

Instrucțiunile au rolul de a stabili modalitățile de individualizare a sancțiunilor în cazul săvârșirii unei contravenții prevăzute la art. 55 (denumit Sancțiuni) din Legea concurenței nr. 21/199, ținându-se seama de gravitatea și durata faptei, precum și de alte elemente stabilite de prezentele instrucțiuni și procedura de acordare a unui tratament favorabil întreprinderilor care recunosc săvârșirea unei fapte anticoncurențiale.

Instrucțiunile prevăd:

i. Determinarea nivelului de bază

Astfel, formula stabilirii nivelului de bază este: x gravitate + y durată = nivel de bază.

Punctul de plecare este cifra de afaceri totală.

În evaluarea gravității încălcării se iau în considerare, printre altele, natura faptei săvârșite, dimensiunea și importanța pieței relevante, cotele de piață cumulate ale tuturor întreprinderilor participante, impactul concret al încălcării pe piață, atunci când acesta poate fi măsurat, probabilitatea ca o operațiune de concentrare economică să fi fost interzisă dacă ar fi fost notificată. În funcție de gravitate, aceste fapte se împart în 3 categorii:
fapte de gravitate mică (cuantumul preconizat fiind de la 0,6% până la 2% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 17.000 lei până la 800.000 lei)
– fapte de gravitate medie (cuantumul preconizat fiind de la 2% până la 4% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 800.001 lei până la 1.400.000 lei)
– fapte de gravitate mare (cuantumul preconizat fiind de la 4% până la 8% din cifra de afaceri totală a contravenientului sau o sumă de la 1.400.001 lei până la 2.000.000 lei).

Durata încălcărilor trebuie să fie luată în considerare pentru a distinge între următoarele categorii:
încălcări de scurtă durată, mai puțin de un an: nu se aplică niciun cuantum suplimentar
încălcări de durată medie, de la un an la 5 ani: creștere de până la 50% din cuantumul determinat de gravitatea faptei
încălcări de lungă durată, peste 5 ani: creștere a cuantumului amenzii cu până la 10% pe fiecare an de participare la încălcare, din cuantumul determinat pentru gravitatea faptei.

ii. Circumstanțele agravante și atenuante

Cu titlu de exemplu, menționăm:

Circumstanțe agravante: săvârșirea de către aceeași întreprindere a unei încălcări identice sau similare cu încălcarea constatată printr-o decizie anterioară a Consiliului Concurenței; continuarea încălcării după declanșarea procedurii de investigație; refuzul de a coopera cu Consiliul Concurenței sau obstrucționarea acestuia în desfășurarea investigațiilor etc.

Circumstanțe atenuante: întreprinderea implicată furnizează dovezi că a pus capăt încălcării; în perioada încălcării cifra de afaceri realizată din comercializarea produselor/serviciilor care constituie obiectul practicii anticoncurențiale reprezintă o parte relativ redusă; întreprinderea implicată a colaborat în mod efectiv și pe deplin cu Consiliul Concurenței etc.

iii. Inițierea și desfășurarea discuțiilor privind posibila recunoaștere

Întreprinderile pot transmite Consiliului Concurenței o solicitare de angajare în discuții privind recunoașterea faptei, o singură dată, oricând în cursul procedurii de investigație, anterior audierilor.
* Această inițiativă nu constituie o recunoaștere a participării întreprinderii la o încălcare sau a răspunderii sale pentru această încălcare.

De asemenea, părțile pot formula propuneri de recunoaștere a faptelor. Instrucțiunile prevăd procedura recunoașterii faptelor și determinarea nivelului amenzii ca urmare a acceptării propunerii de recunoaștere a faptei.

Instrucțiunile sunt însoțite de 5 anexe.



PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Încurajăm utilizarea RNPM - Registrul Naţional de Publicitate Mobiliară

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.