Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Etichetă în afaceri. Cum se plătește masa la restaurant
15.01.2020 | Elena SCHERL

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Scherl

Elena Scherl

Plata unei mese de afaceri ridică uneori niște semne de întrebare pentru că unii oameni – fiind scoși din mediul obișnuit de muncă – au tendința să respecte mai degrabă eticheta socială decât pe cea de afaceri. În oricare restaurant, la un prânz de afaceri, vedem bărbați care au tendința să scoată cardul la final, dacă iau masa cu o femeie, chiar dacă femeia respectivă e cea care a facut invitația. E un instinct politicos, desigur, dar trebuie evitat, pentru că în mediul de afaceri există niște convenții cunoscute, tocmai ca să nu apară momente jenante sau situații periculoase. Această situație cu plata ar fi una dintre cele jenante.

Deci – cine plătește? Cine invită,  întotdeauna.

Iar ca să facem lucrurile în mod elegant, cine invită trebuie să aibă grijă de orice aspect financiar, în raport cu invitații. Spre exemplu – se presupune că știm restaurantul oricum, că nu invităm pe cineva la o masă de afaceri undeva unde nu am mai fost. Și pentru că știm restaurantul – ajungem acolo un pic mai devreme și lăsăm cardul firmei la ospătar și menționăm că pentru masa x – totul se plătește de pe cardul respectiv. Astfel nu mai apar situații inconfortabile când vine nota la final.

Sau prețurile din menu. E în regulă dacă invitatul le vede. Dar dacă vrem să fim extra – vorbim cu restaurantul dinainte ca să printeze niște meniuri fără preț ca să nu apară anxietatea „ce să comand să nu fie prea scump, dar nici cel mai ieftin?’’.

Apoi – la finalul unei mese, dacă suntem în poziția în care trebuie să lăsăm un bacșiș, intervin niște aspecte sensibile, pentru că până la urmă e vorba de imaginea celui care plătește, dar și de bugetul său. Sigur, e vorba și de recompensarea serviciului, să nu uităm. Chiar dacă o masă poate fi trecută la cheltuieli „pe firmă”, bacșișul se află pe un teren gri, dacă nu există niște politici prestabilite de către companie.

În orice caz, se recomandă mai degrabă generozitatea decât zgârcenia, chiar dacă au fost aspecte care au lăsat de dorit. În primul rând nu ar trebui să fie aspecte care să lase de dorit, dacă știm bine restaurantul și știm bine ce experiențe putem avea acolo. Dar dacă apare un aspect nemulțumitor, oricum nu se cade să fim zgârciți fix în momentul acela. Aici unii ridică o sprânceană pentru că în general, nu găsesc o justificare pentru un bacșiș generos dacă experiența nu s-a ridicat la standardele așteptate. Chiar dacă „se pune pe firmă”.

Dar să ne amintim mereu  – cum vrem să fim percepuți? Pentru ce am venit acolo? Nu am venit ca să ne ghiftuim și să le arătăm noi lor dacă nu suntem mulțumiți.

Am venit pentru un interes de afaceri.

Dacă serviciul a lăsat de dorit sau dacă mâncarea a lăsat de dorit – acestea sunt lucruri separate. Nu ne razbunăm pe ospatarii care ne-au servit bine o mâncare mediocră. Dacă percem experiența ca fiind negativă, luăm legatura cu restaurantul după, în mod discret. Putem să o facem imediat a doua zi. Dar niciodată de față cu invitații. Pentru că dacă încercăm să transmitem un mesaj sau o lectie printr-un bacșis mic, nu ajutăm restaurantul respectiv să-și repare lucrurile. Iar cu cei pe care i-am invitat, lucrurile pot continua înspre mai bine sau înspre mai rău.

Bacșișul este mult mai important la o masă de afaceri decât la o masă personala.

Când lăsăm un bacșiș generos, indiferent că e „pe firmă” sau alegem să plătim „de la noi”, asta arată că unu – o ducem bine, firma noastră o duce bine. Doi – suntem – un om sau o companie cu care se poate lucra pentru că credem în câștig pentru toată lumea (chiar dacă nu credem cu adevărat în câștig pentru toată lumea). Dar așa pare. Arată că suntem dispuși să lăsăm loc și pentru alții să câstige împreună cu noi, nu numai noi. Și trei- și cel mai important – este despre cum ne facem invitații să se simtă. Am venit pregatiți de acasă, am aruncat cu bani, nu ne-am uitat la bani pentru că „banii nu conteaza” când e vorba de răsfățul invitatului și un bacșis generos arată că am vrut ca totul să fie „premium” până la ultimul moment. E despre invitat.

Bonus colateral – putem chiar să închegăm o relație frumoasă pe termen lung cu restaurantul respectiv.

Elena Scherl, ETIQUESS BUSINESS CLASS


Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.