Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii

Etichetă în afaceri. Cărțile de vizită – îndrumar
29.01.2020 | Elena SCHERL

JURIDICE - In Law We Trust
Elena Scherl

Elena Scherl

Cartea de vizita este un simbol al oamenilor de afaceri care suntem, al companiei noastre, al produsului nostru si desi pare ceva nesemnificativ – o bucata de carton cu datele de contact – ele au o importanta aparte in mediul de afaceri de pretutindeni. Felul in care percepem bucata asta de carton se reflecta si in relatia cu omul care tocmai ne-a inmanat cartea sa de vizita si prin asociere, cu compania pe care o reprezinta.

Chiar daca nu putem identifica ce ne place la o carte de vizita, daca nu ne place, stim asta imediat: va fi calitatea hartiei, va fi netezimea, va fi curatenia obiectului, vom remarca poate elemente embosate, culori metalice, cum se simte la atingere. E bine deci, sa investim in cartile de vizita, sa apelam la serviciile unui profesionist pentru design, sa updatam design-ul la cativa ani si sa cerem consultanta unui centru de printare astfel incat sa rezulte cele mai bune carti de vizita pe care ni le putem permite. Putem sa ne facem chiar doua seturi, unele mai „premium’’, pe care le luam cu noi la anumite evenimente de mare importanta si din care vom avea cateva cu noi permanent si un alt set cu carti de vizita standard, care urmeaza acelasi design dar fara elemente distinctive. Asta e o solutie mai economica daca suntem in pozitia in care schimbam multe carti de vizita si daca putem deja intui potentialul mai scazut al unui eveniment. Spre exemplu, la un targ din industrie, vom schimba poate 50-100 de carti de vizita. Poate pe unele le-am oferit stiind ca nu se va concretiza nimic, si atunci, in mod pragmatic – putem oferi din cartile acestea de vizita. Nu e o dovada de zgarcenie, ci de economie justificata uneori.

Iar daca lucram pentru o companie ale carei carti de vizita nu ne plac pentru ca sunt slabute, nememorabile, invechite, e recomandat sa incercam sa vorbim mai departe cu persoana sau departamentul care se ocupa de asta. In fond, daca profesia cere sa avem carti de vizita, daca tot printam ceva, daca tot dam bani, macar sa merite.

Cartea de vizita e un instrument care poate aduce un contract, un telefon pe care-l asteptam, bani, informatii, un loc de munca. Sigur ca ne intereseaza datele de contact de acolo, dar fiecare carte de vizita e ca o mini-ambasada in buzunarul cuiva. Este teritoriul unei persoane si al companiei sale si ar trebui sa aratam respect pentru ca altii sa arate respect obiectelor acestora care ne reprezinta pe noi sau compania pentru care lucram.

Cartile de vizita sunt sfinte, aproape. Chiar daca avem cu totii telefoane mobile cu camera cu care putem fotografia cartea de vizita a cuiva sau cu care putem lua detaliile de contact ale cuiva, cumva s-a pastrat si in ziua de astazi un respect si un ceremonial fata de cartoanele acestea, de la felul in care sunt oferite, pana la modul in care sunt pastrate.

Cum oferim o carte de vizita

Pana la gestul inmanarii in sine, este bine sa ne construim o constiinta a situatiilor adecvate pentru a oferi o carte de vizita, pentru ca obiectul acesta nu e un flyer. Nu aruncam cu carti de vizita pe la conferinte, nu mergem pe la mesele oamenilor si le punem pe acolo ca domnii din tren care vand brelocuri, nu batem oamenii pe umar sa le dam o carte de vizita fara niciun contact, fara vreo invitatie. Nu o sa ne sune nimeni. Multi oameni gandesc in mod cantitativ: daca impart cat mai multe carti de vizita, sigur se concretizeaza cateva in ceva. Nu se concretizeaza. Am participat la o multime de conferinte unde am vazut comportamentul acesta: mii de oameni la un loc, pare un mediu propice, venim cu bax-ul de carti de vizita in geanta, facem turul si dam in stanga si in dreapta, dar in felul acesta nu vom ajunge niciodata la oamenii la care vrem sa ajungem. Cartile noastre de vizita vor ajunge fie la gunoi, fie la oamenii cu care nu tinem sa lucram, care sperau ei sa ajunga la noi la genul acesta de evenimente. Deci – hartie si bani irositi.

Dar – daca ne imaginam ca avem niste carti de vizita foarte valoroase – atat pentru ca au datele noastre de contact, cat si financiar, ca poate am platit niste sume semnificative – atunci ne vom gandi de doua ori inainte sa oferim una cuiva. O carte de vizita este un obiect valoros si trebuie oferit doar cand s-a stabilit o conexiune, un contact semnificativ stand de vorba cu cineva. Daca am ajuns la concluzia ca s-ar putea discuta mai multe, am stabilit ca exista un potential, un interes comun – atunci da. Dar este recomandat sa intrebam intotdeauna: „pot sa va las cartea mea de vizita?’’.

Si apoi, trebuie sa tinem cont si de urmatorul aspect: cel care este pe o pozitie superioara ar trebui sa initieze schimbul de carti de vizita. Profesionistii pe o pozitie inferioara (statut profesional) daca au norocul sa ajunga sa discute cu seful de companie pentru care au un interes, trebuie sa aiba constiinta ca daca omul respectiv vrea sa auda mai multe, isi va oferi cartea de vizita si o va cere pe a lor. In schimb, daca cei pe pozitii inferioare initiaza acest schimb, este nepoliticos pentru ca arata ca se pozitioneaza in mod gresit ca evaluatori ai unei situatii de networking si ca in urma evaluarii, seful respectiv a starnit un interes pentru care ar fi in regula sa discute si pe viitor.

Trebuie sa avem rationamentul situatiei pentru a sti cand se cuvine si cand nu se cuvine sa scadem nivelul formalitatii situatiei.

Iar daca discutia decurge bine si se ajunge la un schimb de carti de vizita, atunci e important sa retinem ca:
– Cartea de vizita se inmaneaza cu textul indreptat spre cel care primeste si se primeste cu ambele maini.
– E bine sa petrecem o secunda uitandu-ne la cartea de vizita. Am remarcat chiar – in intalniri cu oameni de afaceri din China, ca oamenii iau cartea de vizita si o tin in mana si se mai uita din cand in cand la ea. Ce-i drept, ei nici nu prea fac contact vizual si de aceea se agata „vizual’’ de cartea de vizita, dar e si o strategie buna de a retine mai bine numele oamenilor cu care discutam. Asiaticii chiar au un cult al cartilor de vizita: le pastreaza in cataloage, iar cand se intalnesc cu straini, au grija sa isi printeze carti de vizita atat in limbile lor cat si in limba engleza. E un semn de curtoazie, desigur.
– E important sa avem un suport de carti de vizita din care sa le scoatem pe ale noastre si sa le aranjam pe cele care pe care le primim. Nimeni nu vrea sa primeasca o carte de vizita scoasa din buzunarul de la spate si pe care a stat un dos in ultima jumatate de ora. Chiar daca a fost niste material textil acolo, pur si simplu nu se cade.

Iar pentru situatii de munca mai speciale – sau situatii de lipsa de munca, este recomandat un set de carti de vizita personale, cu numele, o adresa de e-mail si un numar de telefon. Sigur ca nu le impartim in stanga si in dreapta dar daca se iveste ocazia, e mai elegant sa fim pregatiti pentru astfel de momente.

Cartea de vizita este prima carte de vizita.

Elena Scherl, ETIQUESS BUSINESS CLASS

PLATINUM+
PLATINUM Signature       

PLATINUM  ACADEMIC

GOLD                                

VIDEO STANDARD
Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. Vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici.
JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului.

Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!












Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
 Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill

Lex Discipulo Laus

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.