Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecom
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Dreptul Uniunii Europene
DezbateriCărţiProfesionişti
 


Print Friendly, PDF & Email

Întrebare preliminară cu privire la conformitatea cu dreptul UE primar a mai multor directive UE (protecția datelor)
10.02.2020 | Mihaela MAZILU-BABEL

Mihaela Mazilu-Babel

Mihaela Mazilu-Babel

Curtea Constituțională din Belgia se întreabă cu privire la conformitatea cu dreptul UE primar a mai multor directive UE (protecția datelor) (printre altele) (C-817/19 Ligue des droits humains).

I. Situația de fapt:
1. materii UE incidente:
1.1. Spațiul de libertate, securitate și justiție
– Cooperarea judiciară în materie civilă
– Cooperarea polițienească
– Politica privind azilul
– Politica privind imigrarea
1.2. Principiile, obiectivele și misiunile tratatelor
1.3. Protecția datelor
1.4. Transporturi
1.5. Drepturi fundamentale
– Carta drepturilor fundamentale
1.6. Drepturi fundamentale
2. avem o legislație națională precum Legea din 25 decembrie 2016 privind prelucrarea datelor pasagerilor, care transpune:
2.1. Directiva (UE) 2016/681 privind utilizarea datelor din registrul cu numele pasagerilor (PNR) pentru prevenirea, depistarea, investigarea și urmărirea penală a infracțiunilor de terorism și a infracțiunilor grave
2.2. Directiva 2004/82/CE privind obligația operatorilor de transport de a comunica datele privind pasagerii
2.3. Directiva 2010/65/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 20 octombrie 2010 privind formalitățile de raportare aplicabile navelor la sosirea în și/sau la plecarea din porturile statelor membre și de abrogare a Directivei 2002/6/CE
3. necesitatea de a afla dacă niște articole Regulamentul GDPR se aplică și cu privire la această legislație națională
4. apoi, necesitatea de a afla dacă o anexă din directiva 2016/81 este compatibilă cu anumite articole din Carta DFUE în măsura în care:
4.1. datele pe care aceasta le enumeră sunt foarte largi – în special datele prevăzute la punctul 18 din anexa I la Directiva (UE) 2016/681, care depășesc datele prevăzute la articolul 3 alineatul (2) din Directiva 2004/82/CE
4.2. și în sensul că, coroborate, acestea ar putea să intre sub incidența datelor sensibile și, astfel, să încalce limitele „strictului necesar”
5. apoi avem necesitatea de a afla dacă punctele 12 și 18 din anexa I la Directiva (UE) 2016/681 sunt compatibile cu Carta DFUE, în măsura în care, având în vedere termenii „inclusiv” și „inclusiv”, datele pe care le vizează sunt menționate cu titlu exemplificativ, iar nu exhaustiv, astfel încât cerința preciziei și a clarității normelor care implică o ingerință în dreptul la respectarea vieții private și în dreptul la protecția datelor cu caracter personal nu ar fi respectată
6. avem un sistem de colectare, de transfer și de prelucrare generalizate ale datelor pasagerilor pe care niște dispoziții dintr-o directivă îl instituie, și care privește orice persoană care utilizează mijlocul de transport respectiv, independent de orice element obiectiv care să permită să se considere că această persoană poate prezenta un risc pentru securitatea publică
7. necesitatea de a afla dacă acesta este compatibil cu Carta DFUE
8. avem apoi o legislații națională precum legea atacată, care admite, ca scop al prelucrării datelor „PNR”, monitorizarea activităților vizate de serviciile de informații și de securitate, integrând astfel acest scop în prevenirea, depistarea, investigarea și urmărirea penală a infracțiunilor de terorism și a infracțiunilor grave
9. necesitatea de a afla dacă dreptul UE incident se opune unei astfel de legislații
10. necesitatea de a afla dacă un articol dintr-o directivă este compatibil cu Carta DFUE în măsura în care evaluarea prealabilă organizată de acesta, printr-o corelare cu bănci de date și criterii prestabilite, se aplică în mod sistematic și generalizat datelor privind pasagerii, independent de orice element obiectiv care să permită să se considere că acești pasageri pot prezenta un risc pentru securitatea publică
11. avem noțiunea de „altă autoritate națională competentă” prevăzută la un alineat al unui articol al unei directive incidente
12. necesitatea de a afla dacă această noțiunea vizează UIP creată prin Legea din 25 decembrie 2016, care ar putea, prin urmare, să autorizeze accesul la datele „PNR” după o perioadă de șase luni, în cadrul unor cercetări care vizează informații specifice
13. avem o legislație națională care prevede un termen general de păstrare a datelor de cinci ani, fără a distinge dacă reiese, în cadrul evaluării prealabile, că pasagerii vizați pot sau nu să prezinte un risc pentru securitatea publică
14. necesitatea de a afla dacă dreptul UE incident se opune unei astfel de legislații
15. necesitatea de a afla dacă o întreagă directivă este compatibilă cu dreptul UE primar incident
16. avem o legislație care, în scopul combaterii imigrației ilegale și al îmbunătățirii controlului la frontiere, autorizează un sistem de colectare și de prelucrare a datelor pasagerilor „care călătoresc spre, pleacă de pe sau tranzitează teritoriul național”, ceea ce ar putea implica în mod indirect o restabilire a controalelor la frontierele interne
17. necesitatea de a afla dacă dreptul UE se opune unei astfel de legislații
18. in fine, necesitatea de a afla dacă, în ipoteza în care curtea constituțională ajunge la concluzia că legea atacată, care transpune printre altele Directiva (UE) 2016/681, încalcă una sau mai multe dintre obligațiile care decurg din dispozițiile menționate în aceste întrebări, dacă aceasta ar putea să mențină provizoriu efectele Legii din 25 decembrie 2016 privind prelucrarea datelor pasagerilor:
18.1. pentru a evita o insecuritate juridică
18.2. și pentru a permite ca datele colectate și păstrate anterior să mai poată fi utilizate în scopurile prevăzute de lege
19. pentru întregul cuprins al cererii de decizie preliminară, a se vedea aici (136 de pagini)(precizăm că, în România, Curtea Constituțională nu publică cererile de decizie preliminară – și nu știm ce o oprește).

II. Dispoziții invocate a fi incidente:
1. articolul 23 din Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) coroborat cu articolul 2 alineatul (2) litera (d) din același regulament
2. 1. articolul 7, cu articolul 8 și cu articolul 52 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
versus
2.2. Anexa I la Directiva (UE) 2016/681
3.1. articolul 7, cu articolul 8 și cu articolul 52 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
versus
3.2. Punctele 12 și 18 din anexa I la Directiva (UE) 2016/681
4.1. articolul 7, cu articolul 8 și cu articolul 52 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
versus
4.2. Articolul 3 punctul 4 din Directiva (UE) 2016/681 și anexa I la aceeași directivă
5. articolul 6 din Directiva (UE) 2016/681 coroborat cu articolul 7, cu articolul 8 și cu articolul 52 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
6.1. articolul 7, cu articolul 8 și cu articolul 52 alineatul (1) din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
versus
6.2. articolul 6 din Directiva (UE) 2016/681
7. articolul 12 alineatul (3) din Directiva (UE) 2016/681
8.1. articolul 3 alineatul (2) din Tratatul privind Uniunea Europeană și cu articolul 45 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene
versus
8.2. Directiva 2004/82/CE
9. Directiva 2004/82/CE coroborată cu articolul 3 alineatul (2) din Tratatul privind Uniunea Europeană și cu articolul 45 din Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene (cu explicațiile aferente.

dr. Mihaela Mazilu-Babel


Aflaţi mai mult despre , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.