Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii


Print Friendly, PDF & Email

Când deasupra legii sunt comunicatele și drepturile sunt un lux… Scrisoare deschisă către doamna Avocat al Poporului Renate Weber (Spre știința UNBR)
12.02.2020 | Silvia USCOV

Silvia Uscov

Silvia Uscov

Stimată Doamnă Avocat al Poporului Renate Weber,

Aș fi dorit să vă mulțumesc pentru răspunsul primit la petiția mea, dar acesta nu mă mulțumește deloc. Nu pentru că ați decis să nu sesizați Curtea Constituțională a României referitor la neconstituționalitatea anumitor dispoziții din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, astfel cum v-am sesizat prin petiția nr. 1032 din 20.01.2020, ci pentru motivele pe care le-ați expus.

În primul rând, aceste motive denotă faptul că, după aprecierea mea, nu v-ați aplecat deloc asupra problemei de drept, pe care să o analizați în raport de Convenția Europeană a Drepturilor Omului (pentru că o încălcare a acestei Convenții conduce automat la neconstituționalitatea actului normativ), ci considerentele expuse de Dvs. la pct. 3 lit. b (pag. 4) sunt de-a dreptul halucinante.

Deși Legea nr. 129/2019, în forma actuală, prevede în mod expres că avocatul va raporta în mod exclusiv către ONPCSB și va notifica UNBR (organismul de autoreglementare, cum e definit de lege) în legătură cu această situație, Dvs. validați sub aspectul legalității/constituționalității o întâlnire din 17.01.2020 dintre reprezentanții UNBR și reprezentanții ONPCSB între care NU s-a semnat niciun act, ci doar s-a emis un comunicat, din mai multe puncte de vedere:

1. Apreciați ca fiind legal ca printr-o ÎNTÂLNIRE, în urma căreia nu s-a semnat niciun act (adică nici măcar un protocol), să se deroge de la dispozițiile Legii nr. 129/2019 în sensul ca avocații să raporteze ONPCSB nu în mod exclusiv, ci printr-o interfață pusă la dispoziție de UNBR (legat de neconstituționalitatea soluției discutate, a se vedea pct. nr. 4 din prezenta scrisoare deschisă).

Vă anunț că această interfață nu a fost pusă la dispoziția avocaților (ONPCSB nu a validat până acum soluția tehnică) și nu avem un ghid de completare/bune practici (care ar trebui să fie validat tot de ONPCSB) astfel încât astăzi, daca un avocat va fi nevoit să facă o raportare, cum va proceda? Direct pe site-ul ONPCSB încălcând garanțiile secretului profesional sau nu va mai raporta deloc expunându-se din punct de vedere contravențional sau chiar penal?

De asemenea, vă mai anunț că în normele de aplicare publicate de ONPCSB în Monitorul Oficial la data de 03.02.2020 nu se menționează nimic de astfel de măsuri discutate la întâlnire.

Poate la următoarea revizuire a Constituției României o să fie precizat că normele de aplicare pot deroga de la dispozițiile unei legi, dar deocamdată suntem încă într-un stat de drept în care avem o ierarhie a actelor normative ca cele din națiunile civilizate.

2. Apreciați că UN COMUNICAT (eventual emis doar de una dintre părți cu ce concluzii a rămas ea în urma întâlnirii) ARE FORȚĂ JURIDICĂ SUPERIOARĂ LEGII. (!!!)

3. Apreciați că, în măsura în care s-ar fi semnat un act/un protocol între cele două instituții și prin acesta s-ar fi derogat de la prevederile actuale ale Legii nr. 129/2019, acest lucru să fie legal (dacă tot ne-am obișnuit cu protocoalele între instituții).

4. Apreciați ca fiind constituțional ca UNBR, ca organism de autoreglementare, să fie doar un intermediar între avocat și ONPCSB, nu organism de filtru și control, așa cum se prevede în Cauza Michaud c. Franței (CEDO).

Adică ori ne îndemnați să comitem niște ilegalități prin raportare la Legea nr. 129/2019 în forma actuală, ori să ne expunem din punct de vedere contravențional sau chiar penal dacă decidem să dăm prevalență dispozițiilor Convenției Europene a Drepturilor Omului.

Aș fi apreciat dacă ați fi lăsat să fie tranșată această chestiune de către Curtea Constituțională a României. Îmi pare rău că nu îmbrățișați viziunea mea asupra neconstituționalității acestor prevederi ale Legii nr. 129/2019 (pe principiul 2 juriști, 3 opinii), dar mai rău îmi pare că nici măcar nu simt că ați dat importanța cuvenită acestei chestiuni (nici UNBR nu a dat importanța cuvenită atunci când Legea nr. 129/2019 era în faza de proiect și, sub anumite aspecte, nici ulterior) pentru că refuz să cred că un Avocat al Poporului poate veni cu motivarea de mai sus după ce a studiat îndeaproape problema de drept.

Abia acum, având în vedere că e prima dată când sunt justițiabil, simt ce simt clienții mei când hotărârile unui organ administrativ sau ale unei instanțe de judecată nu doar că nu le fac dreptatea cuvenită (tot pe principiul 2 juriști, 3 opinii), dar reprezentanții acestor autorități nici măcar nu își dau cu adevărat interesul.

Și e prima dată când ajung să îmi pun speranțele că Parlamentul României va adopta în procedură de urgență proiectul de lege prin care corectăm aceste aspecte de neconstituționalitate (apreciez că ați copiat din comunicat și ați subliniat că Legea nr. 129/2019 este ˝perfectibilă printr-o inițiativă legislativă˝).

Adică să ajung să îmi pun mai multe speranțe în politicieni, decât într-o autoritate prevăzută în Constituția României pentru a proteja drepturile și libertățile cetățenilor români. Ciudate vremuri trăim…

Avocat Silvia Uscov, Baroul București
Managing Partner USCOV | Attorneys at law


Aflaţi mai mult despre , , , , , , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE.ro utilizează şi recomandă SmartBill
JURIDICE GOLD pentru studenţi foarte buni, free
Newsletter JURIDICE.ro
Youtube JURIDICE.ro
Instagram JURIDICE.ro
Facebook JURIDICE.ro
LinkedIn JURIDICE.ro

Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.