Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Achiziţii publice
DezbateriCărţiProfesionişti
BONDOC & ASOCIATII
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Au fost modificate mai multe acte normative cu impact asupra sistemului achizițiilor publice
13.02.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

În Monitorul Oficial nr. 106 din 12 februarie 2020, a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 23/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative cu impact asupra sistemului achizițiilor publice.

OUG modifică următoarele acte normative:
– Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice
– Legea nr. 99/2016 privind achizițiile sectoriale
– Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii
– Legea nr. 101/2016 privind remediile și căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziție publică, a contractelor sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii, precum și pentru organizarea și funcționarea Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor
– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 98/2017 privind funcția de control ex ante al procesului de atribuire a contractelor/acordurilor-cadru de achiziție publică, a contractelor/acordurilor-cadru sectoriale și a contractelor de concesiune de lucrări și concesiune de servicii
– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 13/2015 privind înființarea, organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Achiziții Publice
– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 114/2011 privind atribuirea anumitor contracte de achiziții publice în domeniile apărării și securității
– Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cele mai importante modificări operate sunt:

– Se instituie obligația de a dovedi caracterul de confidențialitate al informațiilor indicate de operatorii economici ca fiind confidențiale, inclusiv secrete tehnice sau comerciale și elementele confidențiale ale ofertelor.

– Se introduce prevederea potrivit căreia autoritatea contractantă poate exclude din procedura de atribuire orice operator economic dacă: are cunoștință că și-a încălcat obligațiile privind plata impozitelor, taxelor sau a contribuțiilor la bugetul general consolidat (lucru stabilit printr-o hotărâre judecătorească sau decizie administrativă având caracter definitiv și obligatoriu), sau poate demonstra prin orice mijloace adecvate că respectivul operator economic aceste obligații.

– Se introduce faptul că înainte ca autoritatea contractantă să excludă din procedură un candidat/ofertant a cărui participare anterioară a operatorului economic la pregătirea procedurii de atribuire a condus la o distorsionare a concurenței, aceasta trebuie să-i acorde respectivului candidat/ofertant posibilitatea de a demonstra că implicarea sa în pregătirea procedurii de achiziție nu poate denatura concurența.

– Se modifică termenele până la care autoritatea contractantă este obligată să întocmească raportul procedurii de atribuire. Astfel: termenul nu poate depăși:
i. 60 de zile lucrătoare pentru procedurile de atribuire prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. a), b), e), g) și h) din Legea privind achizițiile publice
ii. 20 de zile lucrătoare pentru procedurile de atribuire prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. f) și i) din Legea privind achizițiile publice
iii. 100 de zile lucrătoare pentru procedurile de atribuire prevăzute la art. 68 alin. (1) lit. c) și d) din Legea privind achizițiile publice.

– În Legea privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, sintagma „autoritatea contractantă” se înlocuiește cu sintagma „autoritatea/entitatea contractantă”  și sintagma „entitatea contractantă” se înlocuiește cu sintagma „autoritatea/entitatea contractantă”.

– Conform Legii privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, în cazul în care entitatea contractantă primește o ofertă care propune o soluție inovatoare cu un nivel excepțional de performanță funcțională, care nu ar fi putut fi prevăzut de către o entitate contractantă diligentă, aceasta poate, în mod excepțional, să modifice ordinea criteriilor de atribuire, pentru a ține seama de soluția inovatoare respectivă. În acest caz, entitatea contractantă comunică tuturor ofertanților modificarea ordinii importanței și emite o nouă invitație de a prezenta oferte, cu respectarea termenelor minime prevăzute de prezenta lege. OUG completează cu faptul că dacă criteriile de atribuire au fost publicate la momentul publicării anunțului de concesionare, autoritatea/entitatea contractantă publică un nou anunț de concesionare, cu respectarea termenelor minime prevăzute de Lege.

– Se introduce faptul că în termen de o zi lucrătoare de la primirea contestației, autoritatea contractantă are obligația să o publice în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

* În cazul procedurilor de atribuire a căror inițiere nu se realizează prin publicare în SEAP, autoritatea contractantă are obligația de a comunica contestația și celorlalți operatori economici interesați/implicați în procedură, în termen de o zi lucrătoare de la data primirii acesteia, prin orice mijloc de comunicare prevăzut de legislația privind achizițiile publice, legislația privind achizițiile sectoriale sau legislația privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii.

– Se modifică unele termene cu privire la soluționarea contestațiilor. Astfel, Consiliul soluționează pe fond contestația în termen de 15 zile lucrătoare de la data primirii dosarului achiziției publice, al achiziției sectoriale sau al concesiunii, respectiv în termen de 10 zile lucrătoare în situația incidenței unei excepții care împiedică analiza pe fond a contestației.

– Se introduc noi cerințe privind președintele Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor. Astfel, președintele Consiliului trebuie să fie licențiat în drept, cu o vechime de cel puțin 12 ani în domeniul juridic, din care cel puțin 3 ani în funcția de consilier de soluționare a contestațiilor în domeniul achizițiilor publice. 

– Cererile privind acordarea despăgubirilor pentru repararea prejudiciilor cauzate în cadrul procedurii de atribuire, precum și cele privind anularea sau nulitatea contractelor se taxează cu 2% din valoarea estimată a contractului, dar nu mai mult de 100.000.000 lei.


Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.