« Secţiuni « Arii de practică « BusinessProtectiveLitigation
Cyberlaw
CărţiProfesionişti

Poziția UNBR ref. H.G. nr. 89, care conferă Autorității pentru Digitalizarea României competențe de supraveghere și control, în lipsa oricăror norme specifice referitoare la protecția secretului profesional și comercial
24.02.2020 | JURIDICE.ro

Drept Timisoara
Secţiuni: Cyberlaw, Selected, UNBR+INPPA+Barouri | Toate secţiunile

Cuvinte cheie: , , ,
JURIDICE - In Law We Trust

Luni, 24 februarie 2020, Uniunea Națională a Barourilor din România și-a exprimat îngrijorarea față de măsurile de supraveghere și control impuse de Hotărârea Guvernului nr. 89 din 28 ianuarie 2020 privind organizarea și funcționarea Autorității pentru Digitalizarea României, în lipsa oricărei garanții privind protecția secretului profesional și comercial, potrivit unui comunicat semnat de prof. univ. dr. av. Traian Briciu, președintele UNBR.

Potrivit art. 5, lit. f), pct. 18 din HG nr. 89/2020, Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) dobândește competențe similare cu ale organelor de urmărire penală, respectiv:

(i) are acces la orice documente, orice date sau orice informații pentru aplicarea Regulamentului (UE) 2017/2.394, indiferent de forma sau formatul acestora și indiferent de mediul pe care sunt stocate acestea sau de locul în care sunt stocate;

(ii) impune oricărei persoane fizice sau persoane juridice, publică sau privată, obligația de a pune la dispoziție orice informații, date sau documente, indiferent de format sau formă și indiferent de mediul pe care sunt stocate sau de locul în care sunt stocate acestea, în scopul de a stabili dacă a avut sau are loc o încălcare sancționată prin Regulamentul (UE) 2017/2.394 și pentru a stabili detaliile acestei încălcări, inclusiv în scopul urmăririi fluxurilor financiare și de date, al stabilirii identității persoanelor implicate în fluxurile financiare și de date și al luării la cunoștință de informații privind conturile bancare și al identificării proprietarilor de site-uri web;

(iii) efectuează inspecțiile la fața locului necesare și pătrunde în orice sediu, pe orice teren sau în orice mijloc de transport utilizat de comerciantul vizat de inspecție pentru a-și desfășura activitatea comercială, economică, meșteșugărească sau liberală sau solicită altor autorități să facă acest lucru pentru a examina, a confisca, a lua sau a obține copii ale informațiilor, ale datelor sau ale documentelor, indiferent de mediul pe care sunt stocate; confiscă orice informații, date sau documente pe durata necesară și în măsura necesară inspecției; cere oricărui reprezentant sau membru al personalului comerciantului vizat de inspecție explicații privind fapte, informații sau documente legate de chestiunile care fac obiectul inspecției și înregistrează răspunsurile acestuia;

Deși aceste dispoziții reprezintă o copie fidelă a art.9, alin 3 din Regulamentul (UE) 2017/2.394 privind cooperarea dintre autoritățile naționale însărcinate să asigure respectarea legislației în materie de protecție a consumatorului, reglementarea națională privind organizarea și funcționarea ADR nu preia niciuna din garanțiile de protecție a secretului profesional prevăzute de același Regulament.

Potrivit punctului 41 din Regulament, „Pentru a se asigura că anchetele nu sunt compromise sau că reputația comercianților nu este afectată pe nedrept, informațiile schimbate între autoritățile competente ar trebui să facă obiectul unor garanții stricte de confidențialitate și de secret profesional și comercial. Autoritățile competente ar trebui să decidă cu privirea la divulgarea unor astfel de informații în fiecare caz în parte și numai în cazul în care este adecvată și necesară, cu respectarea principiului proporționalității, luând în considerare interesul public, cum ar fi siguranța publică, protecția consumatorului, sănătatea publică, protecția mediului sau buna desfășurare a anchetelor penale”. Măsurile de protecție a secretului profesional sunt detaliate pe parcursul Regulamentului.

Regulamentul (UE) 2017/2.394 este obligatoriu în toate elementele sale (inclusiv garanțiile privind protecția secretului profesional) și se aplică direct în toate statele membre, începând cu data de 17 ianuarie 2020. Însă, pentru evitarea confuziilor și a eventualelor abuzuri în practică, considerăm că este necesară precizarea expresă a garanțiilor privind protecția secretului profesional și în legislația internă.

Având în vedere aceste aspecte, UNBR va face toate demersurile necesare în acest scop.

 
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

Lex Discipulo Laus
Gratuit pentru studenţi
Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi
Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET
JURIDICE utilizează SmartBill
VIDEO
Codul muncii









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.