Secţiuni » Arii de practică
BusinessAchiziţii publiceAfaceri transfrontaliereAsigurăriBankingConcurenţăConstrucţiiCorporateComercialCyberlawEnergieFiscalitateFuziuni & AchiziţiiGamblingHealth & PharmaInfrastructurăInsolvenţăMedia & publicitatePiaţa de capitalProprietate intelectualăTelecomTransporturi
ProtectiveData protectionDreptul familieiDreptul munciiDreptul sportuluiProtecţia consumatorilorProtecţia mediului
LitigationArbitrajContencios administrativContravenţiiDrept penalMediereProcedură civilăRecuperare creanţe
Materii principale: CyberlawDreptul Uniunii EuropeneDrept constituţionalDrept civilProcedură civilăDrept penalDreptul muncii
Drept penal
DezbateriCărţiProfesionişti
 
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





CJUE. C-897/19 PPU Ruska Federacia. Solicitare de extrădare. Riscul de expunere la tratamente inumane și degradante în cazul refulării. Concluziile avocatului general Tanchev
27.02.2020 | JURIDICE.ro

Solicitare de extrădare de către un stat terț către un stat membru UE cu privire la un cetățean AELS – Riscul de expunere la tratamente inumane și degradante în cazul refulării – Acordul internațional dintre Islanda, Norvegia și UE privind procedurile de extrădare și cooperarea judiciară în materie penală

IN, cetățean al Federației Ruse, a devenit cetățean al Republicii Islanda la 19 iunie 2019, după ce i-a fost acordat azil în această țară la 8 iunie 2015. La 30 iunie 2019 a fost arestat de autoritățile croate în timp ce se afla în vacanță, traversând în autobuz cu familia sa frontiera dintre statul membru respectiv și Slovenia și a rămas rămâne încarcerat. Arestarea a avut loc în baza unui aviz internațional privind persoanele căutate, emis la 20 mai 2015 de Biroul Interpol din Moscova.

Rusia solicită extrădarea lui IN din Croația sub acuzații de corupție și este susținută de procurorul public al Croației, reprezentând Rusia. Constituția croată împiedică extrădarea propriilor resortisanți, dar nu și a cetățenilor străini precum IN, chiar și atunci când, cum este cazul Rusiei, nu există un tratat de extrădare. Procurorul susține că, în circumstanțele procedurii principale, această situație este conformă cu dreptul UE.

Islanda solicită trecerea în siguranță a IN în Islanda, într-un context în care procedurile pentru care se urmărește urmărirea sa în Rusia par să fi constituit baza acordării azilului înainte de dobândirea naționalității islandeze de către IN.

Avocatul general propune Curții să statueze că:

(1) În circumstanțele procedurii principale, articolele 4 și 36 SEE trebuie interpretate în sensul că un stat membru al Uniunii Europene care se pronunță asupra extrădării către un stat terț al unui resortisant al unui stat care nu este un Stat membru al UE, dar care este cetățean al unui stat asociat Schengen, trebuie să informeze acel stat asociat Schengen cu privire la cererea de extrădare. În plus, statul membru este obligat să transmită statului asociat Schengen orice material în posesia sa care ar putea ajuta statul asociat Schengen să decidă dacă va urmări penal persoana în cauză și va solicita returnarea acesteia. Mai mult, datorită obligației de încredere reciprocă inerentă sistemului comun european de azil, inclusiv Regulamentului (UE) nr. 604/2013, autoritățile Statului membru trebuie să acționeze în conformitate cu acordarea statutului de refugiat înaintea dobândirii naționalității statului asociat Schengen. Acest lucru se aplică la evaluarea riscului de expunere a resortisantului statului asociat Schengen la un tratament inuman și degradant și la negarea flagrantă a justiției în cazul extrădării spre un stat terț.

(2) În situațiile în care statul asociat Schengen nu a emis încă o cerere de extrădare, statul membru nu este obligat să extrădeze resortisantul statului asociat Schengen în temeiul Acordului dintre Uniunea Europeană și Republica Islanda și Regatul din Norvegia privind procedura de predare. Dacă se face o cerere de extrădare, revine instanțelor din Statul membru să stabilească dacă, în toate circumstanțele, cererea de extrădare oferă garanții împotriva impunității echivalente cu extrădarea către statul terț, rămânând obligat să acționeze în mod coerent cu acordarea de azil anterioară.

:: Concluziile


Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]


Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.