Secţiuni » Articole
Articole autoriRNSJESSENTIALSStudiiOpiniiInterviuriPovestim cărţi
Opinii
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





Suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere
05.03.2020 | Ana-Maria ALEXANDRU

JURIDICE - In Law We Trust
Ana-Maria Alexandru

Ana-Maria Alexandru

Legea nr. 374/2006, modificată prin Legea nr. 252/2018, reglementează suspendarea serviciului public cu specific silvic pentru proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevăzute la art. III alin. (1) din Legea nr. 169/1997 pentru modificarea și completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.

Înregistrarea la instanță de către una dintre autoritățile prevăzute la art. 2 din Legea nr. 374/2006 coroborat cu art. III, alin 2 din Legea nr. 169/1997 (Comisia Județeană, primar, prefect, Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților și de alte persoane care justifica un interes legitim) a unei cereri prin care se solicită nulitatea actelor de reconstituire a dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere în baza Legii nr. 18/1991 poate conduce la suspendarea serviciului public cu specific silvic.

Suspendarea serviciului public cu specific silvic înseamnă suspendarea tuturor activităților care asigură realizarea și respectarea regimului silvic, deci activitățile privind amenajarea, cultura, exploatarea, protecția și paza fondului forestier, în scopul asigurării gestionării durabile.

Prin suspendarea serviciului silvic, autorizațiile de exploatare devin nule, lucrările de tăiere sunt sistate, iar proprietarii ar fi în imposibilitate de a exploata terenul forestier ceea ce ar conduce la o degradare a pădurii și la consecințe financiare negative.

În noiembrie 2018, au fost aduse modificări și completări la Legea nr. 374/2006, prin Legea nr. 252/2018. Astfel au fost modificate dispozițiile art. 3, art. 4, art. 6, alin 1 și au fost introduse dispozițiile art. 1, alin. (2) și (3), art. 7.

Potrivit noii reglementări, la art. 1, după alin. (1), se introduc două noi alineate, alin. (2)-(3), cu următorul conținut: 

(2) În sensul prezentei legi, prin suspendarea serviciului public cu specific silvic se înțelege suspendarea tuturor activităților care asigură realizarea și respectarea regimului silvic, așa cum este definit de Legea nr. 46/2008 – Codul silvic, republicată, cu modificările și completările ulterioare, cu excepția asigurării pazei fondului forestier și a supravegherii stării de sănătate a pădurii, precum și a executării următoarelor lucrări tehnice specifice:
a) prevenirea și combaterea bolilor și dăunătorilor;
b) prevenirea și stingerea incendiilor;
c) regenerarea pădurii;
d) îngrijirea regenerărilor și a arboretelor tinere aflate în stadiile de semințiș și desiș;
e) punerea în valoare și recoltarea produselor accidentale.

Completare bine-venită având în vedere faptul că în baza dispozițiilor completate prin Legea nr. 252/2018 sunt exceptate de la suspendare activitățile menționate la alin. 2, respectiv cele referitoare la paza și protecția terenului forestier dar și a supravegherii stării de sănătate a pădurii.

(3) Suspendarea serviciului public cu specific silvic se aplică și proprietarilor care au dobândit terenurile forestiere ulterior prin acte translative de proprietate, indiferent de natura acestor acte.

Chiar dacă dispozițiile art. 1 din legea mai sus menționată vorbește despre proprietarii terenurilor forestiere pentru care au fost emise documentele prevăzute la art. III, alin (1) din Legea nr. 169/1997, în practică au existat opinii (până la completarea legii) care au susținut faptul că această lege nu s-ar aplica doar proprietarului inițial al terenului forestier, ci și proprietarilor subsecvenți.

Art. 1, alin. 3 introdus prin legea de modificare prevede în mod clar că dispozițiile Legii nr. 374/2006 se aplică și proprietarilor subsecvenți care au dobândit terenul forestier prin acte translative de proprietate.

Potrivit noii reglementări, art. 3 se modifică și va avea următorul conținut:

„(1) Comisiile județene pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenurilor comunică structurilor teritoriale de specialitate ale autorității publice centrale care răspunde de silvicultură care sunt proprietarii terenurilor forestiere situate pe raza unității administrativ-teritoriale pentru care s-a invocat nulitatea titlurilor de proprietate la instanțele judecătorești și pentru care solicită suspendarea serviciul public cu specific silvic.

(2) Pentru fiecare proprietar, comunicarea prevăzută la alin. (1) trebuie să cuprindă, cel puțin, următoarele:
a) datele de identificare ale proprietarului terenului forestier pentru care s-a invocat nulitatea titlurilor de proprietate la instanțele judecătorești și unitatea administrativ-teritorială pe care este situat;
b) datele de identificare a terenului forestier prevăzut la lit. a), în conformitate cu amenajamentul silvic în vigoare; în situația în care pentru terenul forestier în cauză nu este amenajament silvic în vigoare, datele de identificare sunt cele din titlul de proprietate;
c) hotărârea și solicitarea, în mod explicit, de suspendare a serviciului public cu specific silvic.

(3) În termen de maximum 5 zile lucrătoare de la primirea comunicării și a documentelor prevăzute la alin. (2), structura teritorială de specialitate a autorității publice centrale care răspunde de silvicultură ia, după caz, una dintre următoarele măsuri:
a) suspendă serviciul public cu specific silvic, prin act administrativ emis de conducătorul structurii teritoriale de specialitate a autorității publice centrale care răspunde de silvicultură;
b) solicită comisiei prevăzute la alin. (1) completări și clarificări la documentele primite, în cazul în care documentele și/sau informațiile cuprinse în acestea sunt insuficiente pentru suspendarea serviciului public cu specific silvic.

(4) Actul administrativ prevăzut la alin. (3) lit. a) se comunică comisiei județene prevăzute la alin. (1), proprietarului/proprietarilor pentru care s-a invocat nulitatea titlurilor de proprietate la instanțele judecătorești și ocolului silvic care, până la momentul suspendării serviciului public cu specific silvic, a asigurat administrarea/serviciile silvice pentru terenul forestier în cauză”.

După modificările aduse prin Legea nr. 252/2018, procedura de comunicare a datelor proprietarilor terenurilor forestiere pentru care s-a invocat nulitatea titlurilor de proprietate la instanțele judecătorești și pentru care se solicită suspendarea serviciului forestier este reglementată în detaliu, fiind prezentat fiecare pas ce trebuie urmat de către autorități în vederea instituirii suspendării.

Totuși, la art. 3, alin. 2, lit. c) se impune revederea expresiei ’’hotărârea și solicitarea’’, în sensul menționării naturii hotărârii la care se face referire (hotărârea definitivă a instanței judecătorești, hotărârea comisiei județene).

Apreciez că nu ar fi vorba de o hotărâre judecătorească definitivă în contextul acestei legi atâta timp cât restul articolelor vorbesc despre suspendarea serviciului forestier doar în baza introducerii unei acțiuni în nulitatea actelor de reconstituire și nu după pronunțarea unei hotărâri definitive.

Articolul 4 din Legea nr. 374/2006 se modifică și reglementează modalitatea de asigurare a pazei fondului forestier și supravegherea stării de sănătate a pădurii, cheltuielile determinate de aceste activități și modalitatea în care acestea vor fi suportate, sumele obținute prin valorificarea produselor accidentale și destinația lor în situația în care acestea rămân neutilizate. De asemenea, este reglementată și modalitatea de încetare a suspendării.

Una dintre cele mai importante completări aduse Legii nr. 374/2006 se referă la avizarea și aprobarea scoaterii definitive ori ocupării temporare din fondul forestier național a terenurilor forestiere pentru care s-a suspendat serviciul public cu specific silvic, modificare introdusă prin art. 7.

Aceste operațiuni se realizează fără acordul proprietarului ori deținătorului și numai pentru realizarea obiectivelor de interes național, județean sau local, declarate de utilitate publică în condițiile legii. Solicitarea pentru scoaterea definitivă ori ocuparea temporară se avizează de către ocolul silvic care asigură paza fondului forestier, supravegherea stării de sănătate a pădurii și executarea lucrărilor tehnice specifice, în perioada suspendării serviciilor silvice.

Avocat Ana-Maria Alexandru
Baroul București


Aflaţi mai mult despre , , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.