Secţiuni » Noutăţi
Flux noutăţi
AnunţuriEnglishInternaţionalJURIDICE.ro
PLATINUM+ PLATINUM Signature     

PLATINUM ACADEMIC
GOLD                       

VIDEO STANDARD
BASIC





ApTI organizează evenimentul „Vin alegerile! Ce facem cu datele personale?” / 11 martie 2020. UPDATE: Cum a fost
19.03.2020 | JURIDICE.ro

JURIDICE - In Law We Trust

Ultimii ani ne-au demonstrat importanța în creștere a exploatării datelor personale în domeniul politic și, în special, electoral. În acest context, Asociația pentru Tehnologie și Internet și Centrul pentru Inovare Publică, în colaborare cu Centrul pentru Jurnalism Independent, în data de 11.03.2020, au organizat conferința ”Vin alegerile! Ce ne facem cu datele personale?”. În cadrul conferinței au fost abordate mai multe întrebări în legătură cu acest subiect, iar speakerii au căutat să ofere răspunsuri la principalele dintre acestea. Printre invitați s-au numărat: Ailidh Callander, Legal Officer la Privacy International (Marea Britanie), Sam Jeffers de la Who Targets ME (Marea Britanie), Alexandra Ștefănescu, Tech Officer la Code for Romania și Ana Maria Luca de la Global Focus Center.

În cadrul prezentării oferite de Ailidh Callander, au fost examinate, în principal, experiențele altor state în materie de abuzuri săvârșite de în legătură cu colectarea și exploatarea datelor personale în context politic. Este cunoscut deja scandalul Cambridge Analytica, firmă de consultanță politică care a colectat datele personale a milioane de utilizatori Facebook, fără consimțământul acestora, date care au fost folosite pentru publicitate electorală atât în contextul alegerilor din SUA din 2016, cât și în cazul referendumului pentru Brexit. Totuși, nu doar aceste două țări au fost influențate. A fost descoperită o implicare directă a companiei în alegerile din Kenya din 2017, dar și în alte state, inclusiv est-europene. Scandalul a semnalat necesitatea unor reforme legislative în materie electorală, dar a reprezentat și un moment de cotitură pentru percepția publică a importanței datelor personale colectate în mediul virtual. De asemenea, alte state europene precum Franța, Italia și Germania au înregistrat incidente în legătură cu prelucrarea și colectarea datelor cu caracter personal în cadrul proceselor electorale. În cazul acestor 3 țări, a fost demonstrată folosirea de aplicații și tehnologii care au permis asocierea datelor alegătorilor obținute prin intermediul rețelelor de socializare cu listele electorale, pentru a asigura o mai bună targetare a publicității. Incidente similare au fost înregistrate în 2019 și în Indonesia și Argentina.

Aceste exemple ne arată cât este de necesară atât vigilența autorităților dar și a indivizilor cu privire la acest subiect pentru a preveni ulterioare rezultate similare care pun în pericol procesul democratic electoral. Totuși, în statele afectate putem remarca, în principal, măsurile întreprinse în cazul Marii Britanii, printre care cunoscuta amendă de 5 miliarde de dolari aplicată companiei Facebook. Însă, în cazul unor societăți cu o valoare atât de mare, amenzile nu sunt o măsură suficientă care ar putea preveni ulterioare încălcări de acest gen. Investigația a declanșat ulterioare reacții ale Autorității pentru Protecția Datelor din Marea Britanie, care a inițiat alte cercetări în domeniu, pentru a descoperi cum alți data intermediari exploatează datele. Pentru a evita experiența Marii Britanii, societatea civilă din Irlanda a lansat inițiativa semnării unui ”Fair Play Pledge” de către partidele politice, în materie de campanie online, pentru a preveni distribuirea de fake news, lipsa transparenței în finanțarea publicității electorale, dar și abuzuri în folosirea datelor personale ale alegătorilor.

Totuși, concluzia principală care poate fi trasă în urma acestor evenimente ține de necesitatea creării unui cadru legal electoral actualizat și elocvent, care să reglementeze aspectele ce țin de campania online pe care o pot desfășura partidele. Legislația electorală trebuie să conțină prevederi care abordează subiectul profiling-ului, dar și cerințe amănunțite în ce privește transparența. Însă nu mai puțin important este asigurarea aplicării și executării acestor prevederi, prin intermediul monitorizării continue din partea autorităților responsabile dar și a societății civile, alături de aplicarea unor sancțiuni corespunzătoare.

În contextul următoarelor alegeri locale și parlamentare care se apropie în România, este util să știm ce mijloace avem la îndemână pentru a observa felul în care partidele își desfășoară campania și să gestionăm modul în care acestea ne afectează. Unul dintre invitați, Sam Jeffers, cofondatorul platformei Who Targets Me, a prezentat extensia de browser care îți permite să observi care partide te targetează pentru a-ți câștiga votul și în baza căror criterii. De asemenea, deoarece este bazată pe crowdsourcing, prin instalarea extensiei utilizatorii contribuie la îmbogățirea bazei de date a publicităților electorale, care ulterior pot fi transmise spre analiză și creare de raporturi către jurnaliștii și academici din domeniul științelor politice. Pentru a afla mai multe despre aceasta extensie și a descarca-o, puteți accesa site-ul platformei: www.whotargets.me .

Alexandra Ștefănescu de la Code for Romania a prezentat un alt instrument care ne permite să analizăm măsura în care politicienii investesc în campania online și felul în care aceștia o desfăsoară este Facebook Ad Library, un agregator al reclamelor livrate pe rețeaua de socializare. Pe această platforma sunt accesibile informații despre toate reclamele politice afișate de Facebook începând cu martie 2019, precum cine a finanțat reclama, intervalul în care se încadrează suma cheltuită și impactul reclamei pe intervale demografice multiple (vârstă, sex, localitate). Puteți vedea și utiliza Facebook Ad Library la adresa https://www.facebook.com/ads/archive .

Pentru a concretiza prezența partidelor românești pe rețelele de socializare în context electoral, către finalul evenimentului, Ana Maria Luca, senior researcher la Global Focus Center, a prezentat un raport pilot despre alegerile prezidențiale din noiembrie 2019 pe Facebook. Raportul a abordat atât activitatea candidaților la funcția de președinte pe rețelele de socializare, cât și a altor canale media. S-a remarcat faptul că prin intermediul paginilor oficiale ale candidaților nu au fost distribuite știri false și nici nu s-au promovat campanii de dezinformare împotriva oponenților. Totuși, această tendință a fost remarcată în cazul paginilor organizațiilor județene și locale ale partidelor. De asemenea, în activitatea lor online, unii candidați au învinuit oponenții care i-au criticat de răspândirea de știri false și dezinformare.

În concluzie, alegătorii români trebuie să fie conștienți de riscurile cărora este supusă democrația odată cu digitalizarea publicității și lipsa transparenței în jurul acesteia. Pentru a nu cădea pradă manipulării informaționale, este util să filtrăm conținutul cu care suntem învăluiți din partea partidelor politice, conținut care, odată cu apropierea campaniilor electorale va continua doar să crească.

***

Miercuri, 11 martie 2020, Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI) organizează evenimentul „Vin alegerile! Ce facem cu datele personale?”, la sediul Centrului pentru Jurnalism Independent (CJI).

Workshop-ul va fi moderat de Ovidiu Voicu (Centrul pentru Inovare Publică – CIP).

Prezentările propuse:
– “Political Data Exploitation – from Cambridge Analytica to recent elections around the world. Trying to find out more”: Ailidh Callander, Legal Officer, Privacy International
– “ Who targets me – crowdsourced global database of political adverts placed on social media”: Sam Jeffers, Who Targets Me (via Skype)
– “Platformele de reclame politice de la Google si Facebook – ce se vede, ce nu se vede și după ce date putem săpa prin API”: Alexandra Ștefănescu, Tech Officer, Code4Romania
– “Monitorizarea Facebook la alegerile prezidențiale din noiembrie 2019”: Ana Maria Luca, Global Focus Center.

Participarea se confirmă la contact@cji.ro.

Mai multe detalii, aici.


Aflaţi mai mult despre , , ,

Puteţi publica şi dumneavoastră pe JURIDICE.ro. Publicăm chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa redactie@juridice.ro!







JURIDICE utilizează şi recomandă SmartBill JURIDICE gratuit pentru studenţi

Securitatea electronică este importantă pentru avocaţi [Mesaj de conştientizare susţinut de FORTINET]




Lasă un răspuns

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.