Secţiuni » Jurisprudenţă » ÎCCJ » Jurisprudenţă curentă ÎCCJ
ÎCCJ. Jurisprudenţă curentă

ÎCCJ. Natura activității Comisiei de cercetare a averii demnitarilor, magistraților, funcționarilor publici și a unor persoane cu funcții de conducere. Opinie minoritară
10.03.2020 | JURIDICE.ro

Secţiuni: C. administrativ, Jurisprudență curentă ÎCCJ, Selected
JURIDICE - In Law We Trust

Înalta Curte de Casație și Justiție a hotărât, în opinia majoritară, că activitatea Comisiei de cercetare a averii (a cărei funcționare este prevăzută de art. 10 din Legea nr. 115/1996 privind declararea și controlul averii demnitarilor, magistraților, funcționarilor publici și a unor persoane cu funcții de conducere) este o activitate administrativă, urmând a se stabili dacă, în funcţie de obiectul lor, actele Comisiei sunt acte juridice administrative în accepţiunea art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 554/2004, adică manifestări de voinţă emise în regim de putere publică, în vederea organizării executării legii sau a executării în concret a legii, care dau naştere, modifică sau sting raporturi juridice. În speță – actul juridic pe care Agenţia Naţională de Integritate l-a supus controlului instanţei de contencios administrativ este o ordonanţă de clasare emisă de Comisia de cercetare a averilor din cadrul Curţii de Apel Bucureşti în temeiul art. 104 alin. 1 lit. b) din Legea nr. 115/1996 – instanța de recurs consideră clasarea cauzei având ca efect finalizarea procedurii în etapa administrativă, nemaifiind urmată de o sesizare a instanţei competente în etapa judiciară, aspect ce imprimă ordonanţei de clasare aptitudinea de a stinge raporturi juridice, în accepţiunea art. 2 alin. 1 lit. c) din Legea nr. 554/2004. ”Inexistenţa, în cuprinsul Legii nr. 115/1996, a unei prevederi exprese privind accesul la justiţie pentru contestarea ordonanţei de clasare nu poate avea semnificaţia invocată de intimaţii-pârâţi şi reţinută în sentinţa atacată, pentru că „tăcerea” legii speciale atrage incidenţa normelor cuprinse în Legea nr. 554/2004, dreptul comun în materia contenciosului administrativ.

În opinia minoritară, se susține că dacă legea specială nu reglementează dreptul ANI de a sesiza instanţa de contencios administrativ, în anumite cazuri şi în anumite condiţii, în scopul apărării unor interese legitime, ANI poate formula o acțiune în anularea unui act administrativ doar potrivit dreptului comun (dacă îndeplineşte cerinţa constând în vătămarea unui drept subiectiv sau a unui interes legitim privat prin actul administrativ atacat).

(Decizia nr. 2777 din 24 mai 2019, pronunțată de Secția de contencios administrativ și fiscal a Înaltei Curți de Casație și Justiție)

Cuvinte cheie: , , , ,
Vă invităm să publicaţi şi dvs., chiar şi opinii cu care nu suntem de acord. JURIDICE.ro este o platformă de exprimare. Publicarea nu semnifică asumarea de către noi a mesajului. Totuşi, vă rugăm să vă familiarizaţi cu obiectivele şi valorile Societătii de Stiinţe Juridice, despre care puteti ciţi aici. Pentru a publica vă rugăm să citiţi Condiţiile de publicare, Politica privind protecţia datelor cu caracter personal şi să ne scrieţi la adresa de e-mail redactie@juridice.ro!

JURIDICE.ro foloseşte şi recomandă My Justice

Autori JURIDICE.ro
Juristi
JURIDICE pentru studenti
JURIDICE NEXT









Subscribe
Notify of

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Important: Descurajăm publicarea de comentarii defăimatoare. Vor fi validate doar comentariile care respectă Politica JURIDICE.ro şi Condiţiile de publicare.

↑  Înapoi în partea de sus a paginii  ↑

Secţiuni        Selected     Noutăţi     Interviuri        Arii de practică        Articole     Jurisprudenţă     Legislaţie        Cariere     Evenimente     Profesionişti